کد خبر: 60586 A

خانه موسیقی علیه برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارشاد

خانه موسیقی علیه برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارشاد

پس از خانه تئاتر، انجمن هنرهای تجسمی، خانه سینما و جمعی از هنرمندان، اکنون خانه موسیقی نیز به برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارشاد معترض شده است.

ایران آرت: در پی انتشار برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نه کانون تخصصی خانه موسیقی ایران در واکنش به این برنامه ها بیانیه ای صادر کردند.

بیانیه نه کانون تخصصی خانه موسیقی ایران به شرح زیر است:

"در آستانه جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم، متن مفصلی از سوی جناب آقای اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان برنامه منتشر شد که در برگیرنده دیدگاه ها و نظرات ایشان در خصوص مسائل خرد و کلان فرهنگی کشور است.در بخش برنامه این متن از یک سو نگاه وزیر پیشنهادی را نسبت به مسائل فرهنگی نمایان می کند و از سوی دیگر دربخش وضعیت موجود با ارائه اطلاعات مخدوش و خلاف واقع ودر واقع با ارعاب و تهدید و تاخت و تاز به دستاوردها و تلاش خیل عظیمی از هنرمندان در شاخه های مختلف موجی از تنش و نگرانی را در جامعه فرهنگی کشور برانگیخته است.

با مطالعه این برنامه که گویی با تعجیل و بی پروا نگاشته شده احساس می شود مشاوران و کارشناسان نا آگاه و مغرض نشانی غلط به این وزیر جوان داده اند.

لازم به یادآوری است که موقعیت فعلی دولت جدید در چهل سال گذشته بی نظیر و استثنایی است چرا که شیوع گسترده ویروس کرونا در ۱۸ ماه گذشته چنان مصیبت بار بوده که بی نیاز شرح و توصیف است ودر این موقعیت خطیر حداقل انتظار مردم حضور رحمانی و ملاطفت آمیز وزرای دولت جدید به قصد استمالت و دلداری به مردم و بویژه در حوزه فرهنگی بوده و هست حال آنکه وزیر پیشنهادی به عتاب و خطاب خشن و دور از انصاف پیکر نحیف جامعه فرهنگی کشور را نواخته و نمک بر زخم مزمن این اهالی شریف پاشیده است.

هرچند در بخش "برنامه" رویکرد غیرواقعی و خصمانه "وضعیت موجود"مشاهده نمی شود اما در این بخش نیز غفلت های بزرگی دیده می شود که ناشی از عدم مشورت و مطالعه لازم در حوزه موسیقی کشور است.

آقای اسماعیلی! اینک که در آستانه سکانداری وزارتخانه مهم فرهنگ و ارشاد اسلامی هستید خوب است برخی مطالب و مطالبات را از زبان اصناف و کانون های مختلف خانه موسیقی بشنوید.

یکی از بزرگترین معضلات موسیقی در کشور ایران نبود قانون کپی رایت یا همان قانون رعایت حقوق مصنف و مولف است که سال های متمادی توسط مراکز مختلف و مهمترین آنها، سازمان عریض و طویل صدا و سیما نقض می شود و همین امر باعث کند و معیوب شدن چرخه ی اقتصاد موسیقی در کشور می شود و شما نیک می دانید اگر در هر عرصه ای چرخه ی اقتصادی به هر شیوه ممکن از کار افتاد، فساد و رانت و نابهنجاری از در دیگر وارد می شود.

عجبا که در برنامه پیشنهادی خود هیچگونه راهکاری برای حل این معضل خانمانسور اهالی موسیقی(عدم رعایت قانون کپی رایت یا حقوق مصنف و مولف) ارائه ننمودید.

یکی دیگر از معضلات جدی موسیقی در کشور نگاه های سلیقه ای به مجوز های وزارت ارشاد است. در جایی از این کشور کنسرتی مجوز میگیرد اما یک مسئول محلی با نگاهی کاملا شخصی همان مجوز را باطل می کند. کنسرتی لغو می شود؛ خانم نوازنده ای که حداقل بیست سال بصورت حرفه ای و تخصصی در حوزه موسیقی تحصیل کرده از روی صحنه پایین آورده می شود. اهالی موسیقی از شما انتظار داشتند در برنامه پیشنهادی خود اندکی به بازگرداندن اعتبار مجوز های وزارت فرهنگ و ارشاد اشاره می کردید.

در حوزه نشر آیا میدانید که بیش از دو سوم فعالان این حوزه به دلایل مختلف از جمله همان معضل عدم اجرای قانون کپی رایت ورشکسته شده و شغل و حرفه خود را تغییر داده اند و یک سوم باقیمانده  نیز با هزار گرفتاری و ممانعت های بیهوده دست و پنجه نرم می کنند و خون در دل دارند؟

ناگفته پیداست که در دهه های گذشته بیشترین ممیزی ها دامان تهیه کنندگان و ناشران را گرفته و بیشترین ضرر و زیان ها نصیب این قشر و به تبع آن دیگر فعالان حوزه موسیقی اعم از آهنگساز و نوازنده را گرفته است.

مروری بر سالها فعالیت فعالان موسیقی نشان‌دهنده این واقعیت است که این قشر فرهنگی در نهایت قانونمندی همواره بر رعایت آیین نامه ها و ممیزی های متعدد پای بند بوده اند و معلوم نیست اطلاعات نادرست وضعیت موجود نسبت به تولید آثار غیر فرهنگی و چه و چه از کجا به دست آمده است.

با این وصف و با اینهمه مشکلات مختلف اما خانه موسیقی و اعضای شریف آن با درک شرایط کشور سعی در حفظ آرامش و ایجاد شرایط مساعد جهت فعالیت و تولید آثار فاخر داشته است که اینها همه  نمونه هایی از بحران زایی در حوزه موسیقی است اما ظاهرا با آدرس غلط برخی افراد کانون بحران را جای دیگری دیده اید.

این وزارتخانه باید مأمن هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر باشد نه آنکه هنرمندان احساس کنند با تغییر وزیر امنیت شغلی و فکری آنها در خطر می افتد.

جناب اسماعیلی! ما هنرمندان موسیقی طی چهل و سه سال پس از پیروزی انقلاب مدیران و سلیقه های مختلف را دیده ایم، از طوفان‌ها گذر کرده ایم اما آنچه تجربه به هنرمندان و حاکمیت ثابت کرده راه اعتدال و مروت است. برخی دولت های پیشین برای برخی از اصناف خط و نشان کشیدند، کار به تعطیلی برخی کشید اما ما و شما خوب می دانیم نتیجه چه شد.

ما اعضای هیئت مدیره کانون های خانه موسیقی به نمایندگی از جامعه موسیقی ایران در پایان از حیثیت این نهاد صنفی تمام قد دفاع می کنیم و وجود خانه موسیقی ایران را در تمام سال های فعالیت پناهگاه، خانه و حامی خود می دانیم.

امید است اگر با رای اعتماد نمایندگان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه پیدا کردید، تجدید نظر اساسی در مورد دیدگاه های خود در حوزه موسیقی ایران کرده و از متخصصان معتبر در این حوزه مدد گرفته تا فرهنگ و هنر موسیقی به سرمنزل مقصود و تعالی برسد.

هیئت مدیره کانون های خانه موسیقی

(کانون های خانه موسیقی به ترتیب حروف الفبا)

کانون آهنگسازان

کانون خوانندگان سنتی

کانون خوانندگان کلاسیک

کانون سازندگان ساز

کانون صدابرداران

کانون مدرسان

کانون ناشران

کانون نوازندگان سنتی

کانون نوازندگان کلاسیک"

 

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه موسیقی محمدمهدی اسماعیلی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین