کد خبر: 66549 A

اعتراضات خیابانی، تعطیلی کنسرت ها ،

کنسرت برگزار کنی عنوان بی‌شرف می گیری/ تحلیل همشهری از تعطیلی ۴ ماهه کنسرت موسیقی که در ۳۰ سال گذشته بی سابقه است

کنسرت برگزار کنی عنوان بی‌شرف می گیری/ تحلیل همشهری از تعطیلی ۴ ماهه کنسرت موسیقی که در ۳۰ سال گذشته بی سابقه است

مدیر انجمن موسیقی : تعطیلی موسیقی در ایران به نفع کیست؟ نمی‌دانم این مسئله از کجا نشأت می‌گیرد که افراد کارهای روزمره خود را دارند، باشگاه می‌روند، رستوران می‌روند، سر کار می‌روند و شب می‌نشینند در فضای مجازی می‌گویند کنسرت برگزار نشود و کسی که کنسرت برگزار می‌کند، عنوان بی‌شرف را می‌گیرد. کسی به فکر معیشت اهالی موسیقی نیست و اگر موسیقی همچنان تعطیل باشد تا چه زمان می‌تواند به حیاتش ادامه دهد؟»

ایران آرت: همشهری نوشت: هر سال وقتی ماه محرم و صفر به پایان می‌رسید، حجم درخواست‌ها برای برگزاری کنسرت‌ها بالا بود، گروه های موسیقی پاپ بیشترین کنسرت‌ها را در تهران و دیگر شهرهای بزرگ برگزار می‌کردند. 
حالا نزدیک به 4ماه است که هیچ گروهی درخواستی برای برگزاری کنسرت ندارد. پیش‌تر عنوان شده بود دفتر موسیقی وزارت ارشاد مجوزی نمی‌دهد اما وقتی دفتر موسیقی آمادگی خود را برای صدور مجوز کنسرت‌ها اعلام کرد، مشخص شد که گروه‌ها برای گرفتن مجوز اقدام نمی‌کنند؛ وضعیتی که می‌تواند به‌خاطر شرایط هفته های اخیر امروز باشد و نگرانی به‌خاطر نبود تماشاگر.

کنسرت‌گذاران با افزایش هزینه برگزاری کنسرت روبه‌رو هستند و نبود تماشاگر در سالن‌های بزرگ کنسرت می‌تواند بیشترین ضربه را به گروه‌های موسیقی بزند.

اما دفتر موسیقی عنوان کرده که مایل است نهایت همکاری را با گروه‌های موسیقی داشته باشد. شاید وقتش است که دفتر موسیقی شروع به رایزنی برای حضور گروه‌های موسیقی در سالن‌ها کند.
تماشاخانه‌های تهران جسته و گریخته اجراهایی دارند اما این اجراها با استقبال مخاطب امروز همراه نیست؛ سالن‌هایی که با فروش میانگین بلیت 80هزار تومانی به حیاتش ادامه می‌دهد. اما گروه‌های موسیقی هم بیشترین ضرر اقتصادی را دارند؛ کنسرت‌هایی که منبع درآمد هنرمندان موسیقی است. گروه‌های موسیقی که در ایام کرونا با توجه به ‌ شیوع کرونا، همچنان فعال بودند و جزیره کیش آن زمان بیشترین اجراهای موسیقی را داشت.

اما حالا کنسرت‌های موسیقی تعطیل شده و این تعطیلی در 30سال گذشته بی‌سابقه بوده. در حوزه موسیقی تنها رویداد در 4ماه اخیر، برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی بود؛ جشنواره‌ای که به شکل ناگهانی به جای کرمان در گرگان برگزار شد.

حالا گروه‌های موسیقی  هیچ فعالیتی در این وضعیت اقتصادی ‌ ندارند و این عدم‌فعالیت به‌گفته مدیرانجمن موسیقی به‌خاطر رودربایستی است که در آن گرفتار شده‌اند.

امیرعباس ستایشگر، مدیر انجمن موسیقی در یک گفت‌وگوی تصویری‌ با ایسنا ‌، درباره وضعیت این روزهای موسیقی می‌گوید: «با توجه به وضعیت امروز جامعه، ذهنیتی وجود دارد که موسیقی را باید تعطیل کنیم؛ چراکه موسیقی باعث شادی و تفریح است به همین دلیل نباید برگزار شود. یک ذهنیت هم وجود دارد که گفته می‌شود باید موسیقی کار کنیم و در همین کنسرت‌های موسیقی حرف خودمان را بزنیم. اما این سؤال مطرح است که تعطیلی موسیقی در ایران به نفع کیست؟ نمی‌دانم این مسئله از کجا نشأت می‌گیرد که افراد کارهای روزمره خود را دارند، باشگاه می‌روند، رستوران می‌روند، سر کار می‌روند و شب می‌نشینند در فضای مجازی می‌گویند کنسرت برگزار نشود و کسی که کنسرت برگزار می‌کند، عنوان بی‌شرف را می‌گیرد. کسی به فکر معیشت اهالی موسیقی نیست و اگر موسیقی همچنان تعطیل باشد تا چه زمان می‌تواند به حیاتش ادامه دهد؟»
ستایشگر با بیان این مطلب که هیچ موزیسینی موافق تعطیلی موسیقی نیست، توضیح می‌دهد: «انگار در یک رودربایسی خشمگینانه گیر کرده‌ایم.  به‌نظرم این برگزاری کنسرت و فعالیت در حوزه موسیقی در وضعیت امروز در یک سیکل بی‌تعقل قرار گرفته که همه به هم نگاه می‌کنند. نباید گروه‌ها از سوی افرادی که خودشان در آن سوی مرزها نشسته‌اند، تحت فشار قرار بگیرند. هر کسی باید در برگزاری کنسرتش آزاد باشد. مثل تئاتر که برخی گروه‌ها تمایل به اجرا ندارند و برخی نمایش روی صحنه می‌برند.»

وی از وضعیت معیشت اهالی موسیقی اظهار نگرانی می‌کند و می‌گوید: «افرادی در این حوزه بیکار هستند که شاید به چند میلیون تومان نیاز داشته باشند. تنها شغلی که دچار مسئله شده موسیقی است؛ چراکه همه فکر می‌کنند موسیقی زائده‌ای است که فعلا جامعه به آن نیاز ندارد. 
معتقدم راه مبارزه اینگونه نیست. جامعه موسیقی در رودربایستی به سمت نابودی پیش می‌رود و اگر این وضع تا نوروز ادامه داشته باشد، موسیقی به‌لحاظ اقتصادی زمین می‌خورد.»

ستایشگر توضیح می‌دهد: «شاید گروه‌ها به‌خاطر فروش بلیت و اجاره سالن و حضور مخاطب تردید داشته باشند اما باید کمکشان کنیم، اجازه بدهیم گروه‌ها خودشان تصمیم بگیرند. همه اصناف روال عادی زندگی خود را دارند و تنها موسیقی است که تعطیل شده و افراد زیادی در وضعیت بد اقتصادی قرار گرفته‌اند.» 

 

اعتراضات خیابانی تعطیلی کنسرت ها امیر عباس ستایشگر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین