کد خبر: 68611 A

موسیقی نواحی| فرج علیپور| محمد نادر آهنگر

گلایه‌های دو استاد موسیقی محلی: حتی پول اجاره سالن نداریم/ شیپور را وارونه گرفته‌اند!

گلایه‌های دو استاد موسیقی محلی: حتی پول اجاره سالن نداریم/ شیپور را وارونه گرفته‌اند!

دو پیشکسوت موسیقی از وضعیت ناگوار موسیقی نواحی سخن گفتند و تأکید کردند که علیرغم محبوبیت این گونه موسیقی، هیچ حمایتی از آن صورت نمی‌گیرد.

ایران آرت: خراسان نوشت: سال گذشته در روزنامه خراسان با استادان هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی، علی  پورعطایی و حسین درپور از چهره‌های شناخته‌شده این شاخه از موسیقی درباره خطر فراموشی این هنر گفت‌وگویی داشتیم. این بار نیز به بهانه برگزاری کنسرت استاد علی پور و گلایه‌های او از فضای حاکم بر موسیقی، با این استاد پیشکسوت و همچنین نادر محمد آهنگر بیک، دوتار نوازخراسانی گفت‌وگو کرده‌ایم.

موسیقی مقامی رنگ می‌بازد

استاد فرج علی پور ضمن گلایه از وضعیت امروز موسیقی کشور گفت: به نظر من امروز، موسیقی به‌صورت کلی در کشور کم‌رنگ شده و وضعیت موسیقی مقامی نگران کننده تر است. اکنون شرایط برگزاری کنسرت‌ها بسیار ناراحت‌کننده شده وما برای برگزاری یک کنسرت موسیقی مقامی با دردسرهای عجیب‌وغریبی روبه‌رو هستیم. این مشکلات در شهرستان‌ها چند برابر می‌شود که بیان آن در این فرصت کوتاه نمی‌گنجد.

حتی پول اجاره سالن را برای اجرا نداریم

این خواننده و نوازنده صاحب‌نام لرستانی تصریح کرد: اکنون شرایط به گونه ای است که قیمت اجاره سالن‌ها به‌شدت بالا رفته و ما حتی نمی‌توانیم اجاره سالن را بپردازیم. تعداد زیادی از خوانندگان موسیقی اقوام ما اکنون با این موضوع دست‌وپنجه نرم می‌کنند و مسئولان موسیقی هیچ حمایتی نمی‌کنند. اگر مسئولان بتوانند بخشی از هزینه سالن را در قالب خرید بلیت کنسرت تأمین کنند، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به نوسانات قیمت دلار، برگزاری کنسرت در خارج از کشور عملاً منتفی است و به دلیل هزینه‌های بالای اسکان و رفت‌وبرگشت، تهیه‌کنندگانی که در خارج از کشور کنسرت موسیقی برگزار می‌کنند دیگر قادر به تأمین هزینه‌های سفر گروه‌های موسیقی نیستند و پیشنهاد می‌دهند فقط خواننده به کشور مقصد دعوت شود و به‌جای بردن چند نوازنده به این سفرها از حضور نوازندگان موسیقی سنتی که در خارج از کشور ساکن‌اند استفاده کنیم، اما مهم‌ترین اشکال این نوع نگرش این است که نوازندگانی که سال‌ها در خارج کشور ساکن بوده‌اند برای اجرای موسیقی محلی ما هیچ تسلطی ندارند. مسئولان کشور باید به این نکته توجه کنند که ما برای معرفی فرهنگ غنی این سرزمین به جهانیان به اجرای موسیقی مقامی می‌پردازیم پس باید حمایت‌های کارسازی در دستور کار قرار گیرد.

استاد علی پور در پاسخ به این سؤال که آیا وزارت ارشاد از موسیقی اقوام برای اجراهای خارجی حمایتی نمی‌کند گفت: خیر. بنده تا امروز برای اجرا به بیشتر کشورهای دنیا رفته‌ام ولی هنوز وزارت ارشاد، یک‌بار هم به من نگفته فلان برنامه موسیقی محلی را اجرا کن.

شیپور را وارونه گرفته‌اند

محمد نادر آهنگر بیک از نوازندگان دوتار خراسان نیز در گفت‌وگو با خراسان درباره دلیل کم رنگ شدن توجه مسئولان به موسیقی مقامی بیان کرد: نه این که به موسیقی مقامی توجه نشود، به نظر بنده، خیلی هم خوب به موسیقی مقامی توجه می‌شود ولی متأسفانه شیپور را وارونه گرفته‌اند. مردم کشور ما عاشق موسیقی مقامی هستند. استاد فخرالدینی در نقل‌قولی گفته، تمام موسیقی که در کشور از آن بهره می‌بریم برگرفته از موسیقی نواحی مختلف کشور یا همان موسیقی مقامی است.

این نوازنده دوتار خراسان بیان کرد: اگرچه تعداد زیادی از جوانان ما امروز، شعر پاپ و رپ گوش می‌دهند اما در گفت‌وگوهایی که با برخی از این جوان‌ها داشته‌ام به این نتیجه رسیده‌ام که آن‌ها عاشق موسیقی‌های محلی هستند به همین دلیل و با توجه به ظرفیت ‌های فراوانی که در جان و روان جوانان ما وجود دارد، اگر مسئولان حمایت کنند می‌توانیم به پرورش استعدادهای تازه در موسیقی‌ مقامی امیدوار باشیم.

 

موسیقی نواحی فرج علیپور موسیقی مقامی موسیقی محلی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین