کد خبر: 7079 A

ابهت فرو ریخته ارکستر سمفونیک صداوسیما/ دستمزدها شرم‌آور است/ شکل گیری این ارکستر نظر مقام رهبری بود

ابهت فرو ریخته ارکستر سمفونیک صداوسیما/ دستمزدها شرم‌آور است/ شکل گیری این ارکستر نظر مقام رهبری بود

در اردیبهشت ماه امسال دو یا سه جلسه تمرین برگزار شده که طی آن عده‌ای به نوازنده‌ها گفته بودند که فعلا پولی در کار نیست اما شما به فعالیت‌تان ادامه بدهید.

ایران آرت: در دوران طلایی فعالیت ارکسترهای صداوسیما (بعداز انقلاب57) یعنی دهه هفتاد؛ اکثر اهالی موسیقی گمان می‌کردند که بعدها مهمترین جریان‌های ارکسترال از درون این سازمان شکل خواهد گرفت. مهمترین ارکستر آن سال‌ها اکستر سمفونیک صداوسیما بود که با حضور موزیسین‌های توانمندی کار می‌کرد؛ اما کمتر کسی فکر می‌کرد تنها دو دهه بعد از شکل‌گیری ارکسترهای توانمند صداوسیما، این روند رو به اوفول خواهد نهاد.

امروز آنچه از ارکسترهای این سازمان عریض و طویل باقی مانده تنها نامی کم‌رمق از ارکستر سمفونیک صداوسیماست. دیگر نه خبری از ابهت و هیمنه پیشین است و نه اثری از آثار فاخر و تاثیرگذار آن. تا آنجا که در سال‌های اخیر به‌ویژه در 5 ماه گذشته روایت‌های تلخی از موزیسین‌های قدیمی و جوان‌تر ارکستر سمفونیک صداوسیما شنیده می‌شود که نشان از پایانِ تلخ ارکسترها در تلویزیون دارد.

همایون رحیمان که خود از بنیان‌گذاران ارکستر سمفونیک صداوسیما محسوب می‌شود، درباره نحوه شکل‌گیری این ارکستر به خبرنگار ایلنا گفت: من و آقایان بیگلری‌پور، نادر مرتضی‌پور و دکتر حسن ریاحی جزو بنیان‌گذاران ارکستر سمفونیک صداوسیما بودیم. شروع کار ارکستر بسیار خوب بود. بهترین نوازنده‌های ارکستر به تلویزیون می‌آمدند؛ فعال‌ترین ارکستر برای اجرای آثار فاخر و کلاسیک همین ارکستر بود. در زمان مهدی کلهر اوج کار ارکستر بود. تا زمان علی معلم دامغانی هم کارهای ارکستر خوب بود؛ اما بعد از علی معلم؛ مدیرانی در راس مرکز موسیقی قرار گرفتند که به آن لطمه زدند. به مرور زمان نیز وقتی نوازنده‌ها دیدند که ارکستر مانند گذشته فعالیت نمی‌کند از آن جدا شدند.

رحیمیان درمورد نحوه شکل‌گیری ارکستر سمفونیک صداوسیما به ایلنا گفت: اگر اشتباه نکنم سال 1373 بود که رهبری به سازمان صداوسیما آمدند و ما سرود ملی را در فضای باز تلویزیون اجرا کردیم و ایشان هم از اجرا خوش‌شان آمد. آن زمان مدیر مرکز موسیقی صداوسیما آقای مهدی کلهر بود و نوازنده‌های خوبی در تلویزیون فعالیت می‌کردند. بودجه این ارکستر را نیز خود رهبری درنظر گرفتند. ایشان چند سال بعد بازهم به صداوسیما آمدند و تنها جایی که حدود یک ساعت نیم در آن حضور داشتند همین ارکستر سمفونیک صداوسیما و استودیو 103 بود. جالب اینکه در آن بازدید رهبری درباره شوستاکویچ و امیرف صحبت کردند که ما بسیار از این موضوع شگفت‌زده شدیم. در آن دیدار، ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی صداوسیما به اجرا پرداختند. بعد از اجرا، نوازنده‌ها روی زمین نشستند و مقام معظم رهبری؛ جناب آقای خامنه‌ای؛ برای اعضای ارکستر شروع به صحبت کردند. آن زمان صداوسیما حدود 14 ارکستر مختلف داشت. بعدها که آقای بیگلری‌پور فوت شد، ارکستر سمفونیک صداوسیما آرام آرام رونق خود را از دست داد. در این مدت هم که آقای سهراب کاشف به عنوان یک رهبر توانمند به ارکستر آمد؛ در واقع یک ارکستر نصف و نیمه را تحویل گرفت و درنهایت امروز دیگر شاهد تعطیلی این ارکستر هستیم.

اینکه گفته‌اند از بهمن ماه حقوق نگرفته‌اند، صحت ندارد

اما محمدباقر معلم (رییس مرکز موسیقی صداوسیما) چیز دیگری می‌گوید. او به خبرنگار ایلنا گفت: حقیقت این است که ارکستر سمفونیک صداوسیما در اسفند ماه در سالن اجلاس سران نیز اجرا داشته است. در فروردین ماه نیز طبق عرف همه ساله، ارکستر تعطیل بوده است. در واقع تعطیلات ارکستر همواره در دو بخش بوده که یک بخش آن تعطیلات زمستانی بوده و بخش دیگر نیز در ماه رمضان قرار دارد که هیچ وقت ارکستر کار نمی‌کرده است. اینکه گفته‌اند از بهمن ماه حقوق نگرفته‌اند، صحت ندارد. سیستم حقوق نوازنده‌ها به این صورت است که معمولا نوازنده‌هایی که قرارداد دارند به تعداد دفعاتی که تمرین می‌کنند حقوق دریافت می‌کنند. حتی اگر تعطیلات بدون پیش‌بینی اتفاق بیفتد، پول این تعطیلات نیز پرداخت می‌شود. نوازنده‌ها در کل دو ماه حقوق معوقه داشتند که یک ماه آن در ابتدای اردیبهشت امسال پرداخت شد و ماه دیگر نیز در این ماه پرداخت می‌شود.

به نوازنده‌ها گفته بودند فعلا پولی در کار نیست اما شما به فعالیت‌تان ادامه بدهید

وی در ادامه افزود:‌ در اردیبهشت ماه امسال دو یا سه جلسه تمرین برگزار شده که طی آن عده‌ای به نوازنده‌ها گفته بودند که فعلا پولی در کار نیست اما شما به فعالیت‌تان ادامه بدهید تا بودجه سال 96 هم برسد. به هر حال گمان نمی‌کنم چنین شیوه‌ای درست باشد. به‌طور طبیعی اعضای ارکستر هم این مسئله را نپذیرفته‌اند و فعالیت ارکستر به زمانی موکول شده که بودجه‌ای برای این کار تصویب بشود و دست‌اندرکاران نیز بتوانند بودجه را به ارکستر تخصیص بدهند و قرارداد ببندند.

دستمزدها در ارکستر سمفونیک صداوسیما بسیار شرم‌آور است

منِ سرگروه 700 هزار و بسیاری از نوازنده‌ها 400 – 450 هزار تومان می‌گرفتند

این موزیسین همچنین عنوان کرد: دستمزدها در ارکستر سمفونیک صداوسیما بسیار شرم‌آور است؛ من به عنوان سرگروه یکی از گروه‌های سازی ارکستر ماهیانه حدود هفتصد هزار تومان دستمزد دریافت می‌کردم. البته من به عنوان سرگروه چنین دستمزدی می‌گرفتم و بسیاری از نوازنده‌ها حقوق‌هایشان در حد 400 – 450 هزار تومان بود.

البته رییس مرکز موسیقی صداوسیما در این‌باره عنوان کرد: اعضای ارکستر به خاطر اینکه سه اجرای بیرونی در ایام پایانی سال 1395 و شب سال نو داشتند؛ بیش از حقوق‌شان حق‌الزحمه دریافت کرده‌اند.

 

همایون رحیمان محمدباقر معلم ارکستر سمفونیک صداوسیما
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین