کد خبر: 240 A

نمایشنامه ای که کارگردانش را به گریه انداخت

نمایشنامه ای که کارگردانش را به گریه انداخت

سحر ناسوتی کارگردان نمایش "سه جلسه تراپی" می گوید نمایشنامه این اثر او را به گریه انداخته است.

ایران آرت: سحر ناسوتی که این روزها نمایشنامه‌ای از نغمه ثمینی را با عنوان "سه جلسه تراپی" در تالار ناصرخسرو روی صحنه دارد؛ با اشاره به روند شکل‌گیری این نمایش و انتخاب متن به خبرنگار هنرآنلاین گفت: سال گذشته در تالار ناصرخسرو رپرتواری از نمایشنامه‌خوانی آثار خانم نغمه ثمینی برگزار شد و به من هم پیشنهاد شد تا در این رپرتوار شرکت کنم این‌گونه بود که بر حسب حسن تصادف به همراه تعداد دیگری از دوستان نمایشنامه "سه جلسه تراپی" را انتخاب کردیم. زمانی  که متن نمایشنامه را مطالعه  کردم به طرز عجیبی به آن علاقمند شدم به طوری که در ابتدا که این نمایشنامه را می‌خواندم از زیبایی برخی از  دیالوگ‌ها و موقعیت‌های مختلفی که ایجاد می‌شد اشک می‌ریختم.

او "سه جلسه تراپی" را یکی از بهترین و متفاوت‌ترین آثار نغمه ثمینی دانست و افزود: فضای این نمایشنامه بر خلاف دیگر آثار او که معمولا در آنها اسطوره به شکل برجسته‌ای نمایان است، کاملا امروزی است.

ناسوتی با اشاره به دیگر ویژگی‌های این نمایشنامه ادامه داد: این متن دارای وجوه تحلیلی جالب بسیاری است و جای کار زیادی دارد تا جایی که من برای این نمایشنامه حتی یک مقاله علمی پژوهشی نوشتم؛ همچنین ماجرای این نمایشنامه و سطوح مختلف تحلیلی آن به  گونه‌ای است که می‌توان به عنوان کارگردان، هر خطی را برای اجرای آن انتخاب کرد و روی آن سوار شد و چون این نمایشنامه کاملا باز است این امکان را به کارگردان می‌دهد تا به شیوه‌های مختلف آن را تحلیل و بر روی آن کار کند.

این کارگردان تئاتر در خصوص چگونگی اجرای نمایش نیز خاطرنشان کرد: رویکرد تحلیلی ما در این نمایش بر پایه رویکرد اجتماعی است؛ منتها سعی کردیم به قسمت‌هایی از متن هم وفادار بمانیم. همچنین در سبک و سیاقی که برای اجرا در نظر گرفتیم پیش از هر چیزی سعی کردیم فضای رئال اثر را چه به لحاظ طراحی صحنه، طراحی اجرا، نوع بازی و ... حفظ کنیم و بعد به تدریج به مخاطب چیزهایی را ارائه کنیم که متوجه شود آن فضای واقعی آن گونه که به نظرش می‌رسیده، نیست؛ بر این اساس شاید بتوان این گونه بیان کرد که  داستان در ظاهر یک بستر رئالیستی دارد اما در اتفاقاتی که رخ می‌دهد با برش‌هایی از رئالیسم جادویی مواجه می‌شویم.

ناسوتی همچنین در توضیح موضوع نمایش بیان کرد: نمایش در اصل یکی از معضلات زندگی مدرن بشر را به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد که با ورود مدرنیته انسان‌ها چه چیزهایی را از دست می‌دهند و به دنبال چه چیزهایی می‌گردند که در زندگی ندارند و در نهایت این نکته مهم را متذکر می‌شود که هر شخصی به راحتی ممکن است اسم یا صورت، صدا و حتی خواب و رویای خود را فراموش کند؛ به این معنی که ما اگر بخواهیم فقط یک بار دیگر به مفاهیمی که در این اثر وجود دارد و ارتباط آن با وجوه انسانی خود بنگریم، متوجه می‌شویم که به چه آسانی می‌توان از انسانیت تهی شد اگر فراموش کنیم که هر لحظه باید به انسانیت خود توجه کنیم.

این هنرمند همچنین تاکید کرد: وجوه مفهومی تماتیکی که در این متن وجود دارد به شدت مخاطب را متاثر می‌کند و مخاطب با یک تفکر عمیقی از سالن نمایش خارج می‌شود و شاید روزها و ماه‌ها به آن فکر کند و خود را جای هر یک از کاراکترهای نمایش بگذارد.

نمایش "سه جلسه تراپی" نوشته نغمه ثمینی به کارگردانی سحر ناسوتی از 14 آذرماه تا 3 دی‌ماه ساعت 18:30 با بازی سعید علی‌اکبری، آزاده نوبهار و فرهاد داوری‌کیا در تالار ناصرخسرو روی صحنه می‌رود.

 

سحر ناسوتی نغمه ثمینی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین