کد خبر: 63698 A

ویدئو: خون پاشی در شب تولد تئاتر شهر/ حسین کیانی از بی حرمتی به اهل هنر اعتراض کرد/ دل تنگی شبنم مقدمی و سرنوشت پشت گوش بابک کریمی

ویدئو: خون پاشی در شب تولد تئاتر شهر/ حسین کیانی از بی حرمتی به اهل هنر اعتراض کرد/ دل تنگی شبنم مقدمی و سرنوشت پشت گوش بابک کریمی

خبرهای کوتاه و تازه از هنرمندان بخوانید

ایران آرت: ایران نوشت: در شبانه‌روز گذشته اهالی فرهنگ و هنر به حادثه تلخ تئاتر شهر اشاره داشتند و از حادثه قمه‌کشی در شب تولد تئاتر شهر گلایه کردند.

اما حسین کیانی کارگردان تئاتر و نمایشنامه‌نویس با اشاره به تاریخ تولد این مجموعه فرهنگی عظیم و حادثه‌ای که رخ داد با تیتر«خون و تولد تئاترشهر» نوشت: «بعدازظهر جمعه هشتم بهمن ماه مقابل مجموعه فرهنگی تئاترشهر تهران درگیری خونینی میان اراذل و اوباش رخ داده که می‌تواند بدترین نمود بی‌حرمتی به فرهنگ و هنر در طول حیات این مجموعه پنجاه و چندساله باشد. مجموعه‌ای که از قضا در هشتم بهمن ماه راه‌اندازی و متولد می‌شود و در این روز نیز چنین هدیه هولناک و ناسازگار با هر فرهنگ و انسانیتی را دریافت می‌کند. جشن تولد خونینی که مشتی اوباش همه‌فن حریف در انواع خلاف و بزه برایش برپا کردند نیز در نوع خود، منحصربه‌فردترین جشنی است که برای یک میراث فرهنگی، هنری برپا می‌شود... مکانی که روزگارانی شاهد اجرای نمایش فکر و اندیشه بزرگترین نمایشنامه‌نویسان ایران و جهان بود حالا شاهد پست‌ترین و زشت‌ترین اعمالی است که نسل تازه خلافکاران اوباش در مقابلش به اجرا می‌گذارند. پاسخگویان به وجود آمدن چنین فضای ناهنجار اجتماعی گرداگرد این مجموعه چه کسانی هستند؟ آیا کسی هست که بگوید چرا هم‌اکنون اطراف تئاتر شهر تبدیل به یکی از خطرناک‌ترین و ناهنجارترین محیط‌های شهری و اطراف آن تبدیل به نمایشگاهی دائمی از انواع خلاف و بزه شده است؟... این مسأله‌ای نیست که به این ترتیب‌های بی‌اثر حل شود. جریان وسیعی از انواع ناهنجاری‌های اجتماعی در بطن و متن جامعه در حال رشد و تکثیر سریع است که اگر چاره‌ای اندیشمندانه برایش نشود نه تنها تئاتر شهر که تمام شهر و فرهنگ ما را صحنه این چنین رفتارها و اعمال ویرانگر و تباهی‌آوری خواهد کرد. رخداد بعدازظهر جمعه تئاتر شهر نوک کوه یخ است. رخدادهای عظیم‌تر در پیش است. من جامعه‌شناس نیستم اما تئاتر و تئاتر خوب به من یاد داده که هر ناهنجاری اجتماعی زیرمتنی دارد.»

چهره ها

شبنم مقدمی بازیگر سینما و تئاتر در صفحه شخصی خود از مدت‌ها دوری‌اش از صحنه تئاتر و دلتنگی برای تئاترشهر نوشته و به نمایش «بانوی محبوب من» به کارگردانی گلاب آدینه اشاره داشت: «دیشب نمایش زیبای «بانوی محبوب من» به کارگردانی خانم گلاب عزیز رو به تماشا نشستیم و کلی کیف کردیم و دلمون باز شد. روشن نگه داشتن چراغ تئاتر در این شرایط سخت و عجیبی که در آن قرار گرفتیم، همت و غیرت و عشق و امید می‌خواهد.»

نرگس آبیار کارگردان سینما اشاره به این روزهای در حال گذر داشته و با انتشار ویدیویی از یکی از آثار مشهور کارل ارف نوشته: «همین مرد سالخورده‌ای که لحظاتی کوتاه چهره‌اش را در این ویدیو می‌بینید در اواسط دهه 30 میلادی این شاهکار موسیقی را ساخته است. به تاریخ و وقایع آن سال‌ها که نگاه می‌کنیم دلهره و آشوبی در این قطعه پیداست که خیلی روشن و صریح، پیشگویی وقوع فاجعه‌ای عظیم است که چند سال پس از آن رخ می‌دهد، صحبت از جنگ جهانی دوم است که طی آن، ده‌ها میلیون نفر جان‌شان را بیهوده از دست دادند، اکنون نه از هیتلر و ادوات و تجهیزات عظیم جنگی‌اش اثری مانده و نه از سران متفقین و متحدین، از آن سال‌ها انگار همین قطعه مانده است که از قضا محتوای آن به بی‌اعتباری و بی‌ثباتی همه چیز جهان اشاره دارد....»

بابک کریمی بازیگر و تدوینگر ایرانی هم در صفحه خود متنی از استیون اسپیلبرگ منتشر کرده با این مضمون «سرنوشت هیچ‌وقت از روبه‌رو نمیاد تو صورتت بگه این کارو بکن یا نکن. از پشت سرت رد میشه و زیر لب یه چیزی پچ پچ می‌کنه. باید همیشه گوشت تیز باشه تا نشانه‌ها را بشنوی»

از جشنواره فیلم فجر چه خبر؟

فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس، امسال در بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد. بهمن ارک که از نویسندگان این فیلم است با انتشار یک ویدیو کوتاه به مشخصات این فیلم در صفحه شخصی خود اشاره کرده و در ادامه دیالوگی از این فیلم منتشر کرده و نوشته: «فرهاد: می‌دونی زندانیا هیچ موقع به اندازه وقتی پشیمون نیستن که دلتنگ کسی میشن و نمی‌تونن ببیننش؟ پروانه: یه جور می‌گی زندانیا، انگار خودت پشیمون نیستی! فرهاد: نه نیستم...پروانه: چرا؟! فرهاد: با تو آشنا نمی‌شدم اگر خلاف نمی‌کردم...»

پوستر فیلم «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی رونمایی شد. این خبری است که در صفحه فرشته حسینی که در این فیلم بازی دارد، منتشر شده است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم امسال حضور دارد.

با نزدیک شدن به آغاز چهلمین جشنواره فیلم فجر، پوستر فیلم سینمایی «علفزار» رونمایی و منتشر شد، خبری که کاظم دانشی کارگردان این فیلم در صفحه شخصی خود منتشر کرده. تهیه‌کننده این کار بهرام رادان است و به پیش‌بینی این کارگردان «علفزار» یکی از فیلم ‌های پرمخاطب این دوره از جشنواره فیلم فجراست.

تئاتر شهر حسین کیانی شبنم مقدمی بابک کریمی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین