کد خبر: 65261 A

تقابل شهرداری تهران و خانه هنرمندان ایران، محمد مهدی عسگرپور

هر که خانه هنرمندان را ببندد، نام خود را ننگین کرده است/ تقابل خانه هنرمندان و شهرداری تهران بالا گرفت

هر که خانه هنرمندان را ببندد، نام خود را ننگین کرده است/ تقابل خانه هنرمندان و شهرداری تهران بالا گرفت

بهروز غریب پور: نام قالیباف با هر موضعی و با هر سیسمونی که گره خورده باشد، کمک های ایشان به خانه هنرمندان و ایرانشهر فراموش نمی شود.

ایران آرت: معارفه محمد مهدی عسگرپور، مدیر عامل جدید خانه هنرمندان ایران با هشدارها و انتقادهای هنرمندان از عملکرد شهرداری تهران برگزار شد. در این نشست همچنین تاکید شد که مدیر عامل این خانه، در برابر مشکلات عقب نشینی نکند.

به گزارش ایسنا، جمعی از هنرمندان رشته های گوناگون شامگاه یکشنبه ۱۲تیر ماه با حضور در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران در نشست معارفه محمد مهدی عسگرپور شرکت کردند.

این نشست در شرایطی برگزار شد که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ساعاتی قبل در یک اتفاق بی سابقه، مدیر تماشاخانه ایرانشهر را منصوب کرد. همین مساله سبب شد که در این نشست تاکید شود که کار هنر با امر و نهی پیش نمی رود .

در این برنامه چهره هایی همچون ایرج راد، ابراهیم حقیقی، رضا کیانیان، بهروز غریب پور، منوچهر شاهسواری در کنار بعضی از مسئولان حاضر نکاتی را مطرح کردند.

در آغاز این نشست تصاویری از چگونگی راه اندازی و فعالیتهای خانه هنرمندان ایران پخش شد.

سپس ایرج راد، رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران با یادآوری روزهای آغازین فعالیت این خانه از تلاش‌های بهروز غریب پور برای راه اندازی این مکان هنری تقدیر کرد.

او در سخنانی گفت: این مکان ارزشمند در زمان خود جایگاه بسیار ویژه ای داشت و به دلیل فعالیتهایی که انجام داد، همچنان ویژه است.

راد، از فعالیتهای گوناگون این خانه یاد کرد که تاثیرات بسزایی داشته و این در حالی است که همواره این مکان هنری با مشکلات عدیده‌ای رو به رو بوده و هست.

او با اشاره به اهداف شورای عالی خانه هنرمندان ایران افزود:تلاش بر این است اینجا مکانی باشد همچون یک فرهنگستان  یا آکادمی که در جهت تعامل هنرمندان گوناگون و برای گسترش فعالیتهای هنری فعالیت کند.

راد، انتخاب عسگرپور را بر اساس نیازها و جایگاه خانه هنرمندان دانست و افزود: دنبال این بودیم شخصی توانمند یاری گر شورای عالی باشد تا با حضور او به آنچه نرسیده ایم، برسیم. افراد ارزشمندی گزینه ما بودند که کنار گذاشتن آنان دلیل بر نامناسب بودن شان نبود.  عملکرد آقای عسگرپور به برنامه های ما نزدیکی بیشتری داشت و امیدوارم با حضور او به اهداف این خانه برسیم.

راد، با معرفی هیات موسس خانه هنرمندان ایران ادامه داد: اولین مدیر عامل این خانه بهروز غریب پور بود که کشتارگاه را به خانه هنرمندان ایران تبدیل کرد.

او اظهار امیدواری کرد با همکاری شورای عالی با عسگرپور دوران شکوهمندی در خانه هنرمندان ایران رقم زده شود.

در ادامه، کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان ایران که اجرای برنامه را بر عهده داشت، خبر داد که محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی هم هم قرار بوده در این جلسه حضور داشته باشد که به دلیل مشکلی، این امر میسر نشد.

سپس محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران، به نمایندگی از قالیباف به عسگرپور خیر مقدم گفت و ابراز تاسف کرد که به دلیل مشکلات اقتصادی، فرهنگ و هنر مورد کم توجهی قرار گرفته است.

او ادامه داد: متاسفانه امروز همه درگیر مسائل اقتصادی هستیم. شاید روزی مساله نان حل شود ولی جای خیلی موارد را در فرهنگ و هنر نتوانیم پر کنیم. وظیفه ماست که در مجلس به مقوله فرهنگ و هنر کمک کنیم. هرچند نباید فرهنگ و هنرمان دولتی شود ولی حتما باید از آن حمایت کنیم . در عین اینکه به عنوان دولت نباید در کار هنر دخالت کنیم اما باید به حمایت از آن بپردازیم که متاسفانه این حمایت در سال های اخیر کمرنگ شده است ولی خواهش ماست در برنامه هفتم توسعه که بخش هایی از ان به فرهنگ و هنر بر می گردد، به این مقوله توجه شود و در این راستا جایی بهتر از خانه هنرمندان نمی تواند به ما کمک کند.

این نماینده با تاکید بر اینکه امروز دغدغه مجلس، کاربردی بودن برنامه هفتم توسعه است، یادآوری کرد که در دوره حضور قالیباف در شهرداری تهران، زیر ساختهای فرهنگی هنری توسعه پیدا کرد و امیدواریم این روند در مجلس هم ادامه پیدا کند.

در ادامه سخنان او، کیوان کثیریان، درخواست تعریف ردیف بودجه مستقل را برای خانه هنرمندان مطرح کرد چراکه این مکان هنری در این سالها همواره با تنگناهای مالی رو به رو بوده است.

ابراهیم حقیقی، مشاور عالی شورای عالی خانه هنرمندان ایران، دیگر سخنران برنامه بود که با یادآوری تعریف واژه خانه در زبان فارسی گفت: واژه خانه در زبان ما معنای بزرگی دارد و وقتی به عنوان پسوند مورد استفاده قرار بگیرد، ارزش بالایی دارد. خانه فقط یک سقف نیست بلکه مکان امنیت و زندگی است. وقتی خانه رها شود، ویران خواهد شد بنابراین نباید گذاشت خانه ای که سالها برایش زحمت کشیده شده، رها و ویران شود.

او انتخاب عسگرپور را بسیار ارزشمند توصیف کرد و با برشمردن پیشینه فعالیتهای این چهره و مدیر هنری، از او به عنوان مدیری یاد کرد که همواره مسئولیتی بیش از آنچه به او سپرده شده، به انجام رسانده است.

حقیقی با اشاره به حضور نماینده شورای شهر تهران خاطرنشان کرد که اصلی ترین مشکل این مکان، مالی نیست بلکه نیازمند حضور پدری است که توانایی سر و سامان دادن به امور را داشته باشد.

بهروز غریب پور موسس خانه هنرمندان ایران سخنران بعدی این برنامه بود که در سخنانی یادآوری کرد که محمود احمدی نژاد در پی تعطیلی خانه هنرمندان ایران بوده است.

او با انتقاد از تصمیم اخیر شهرداری تهران در انتصاب مدیر تماشاخانه ایران شهر هشدار داد: الان به شهرداری می گویم با تفکیک ایرانشهر از خانه هنرمندان ایران دچار یک اشتباه بزرگ استراتژیک شدید.

غریب پور ادامه داد: به شهردار تهران می گویم از سلطان محمود غزنوی یاد بگیرید که قرار بود به فردوسی طلا بدهد اما نقره داد و نام خود را ننگین کرد.

او با اشاره به مسائلی که تماشاخانه ایرانشهر در دوره های گذشته داشته، یادآوری کرد : اگر من نبودم، ایرانشهر به جمعه بازار تبدیل شده بود. اما به عنوان شهردار منطقه سبز گفتم اگر هر کس بخواهد این تماشاخانه را ببندد یا  کاربری آن را تغییر بدهد، دستور قتلش را می دهم.

غریب پور با یادآوری تلاش هایی که برای اضافه شدن پسوند ایران به خانه هنرمندان شده است، گفت: برای این کار خون دل ها خوردیم چراکه ایران برای ما مقدس بوده و هست و اضافه شدن این عنوان برایمان بسیار حیاتی بود.

غریب پور خطاب به عسگرپور تاکید کرد که با وجود همه مشکلات، عقب نشینی نکند و تاکید کرد: در جایگاه سختی قرار گرفته اید ولی در جایگاه سخت است که کارها به انجام می رسد.

او از حمایتهای قالیباف از خانه هنرمندان ایران یاد کرد و افزود: نام قالیباف با هر موضعی و با هر سیسمونی که گره خورده باشد، کمک های ایشان به خانه هنرمندان و ایرانشهر فراموش نمی شود.

غریب پور با تاکید بر اینکه هر که این خانه را ببندد، نام خود را ننگین کرده است، خاطرنشان کرد: حتی اگر این خواب شوم را دیده باشند که این خانه را از ما بگیرند، خانه هنرمندان ایران سقف تمام ایران است و مطمئن باشید نمی توانند ایران را از ما بگیرند.

منوچهر شاهسواری، مدیر عامل خانه هنرمندان دیگر سخنران برنامه نیز وقفه ها و فترت ها را در کار فرهنگ جبران ناپذیر خواند و تاکید کرد: همان طور که گفتند، مساله نان روزی حل می شود ولی این وقفه ها در کار فرهنگ، جبران ناپذیر است.

او با تاکید بر اینکه بزرگترین خطای استراتژیک کشور بی توجهی به فرهنگ است، ابراز تاسف کرد: در روزگار دل های شکسته و سفره های خالی از نان، اگر همین فرهنگ و حمیت نباشد، چه می ماند برای ما. نمی شود در سیاست و اقتصاد پیشرفت کرد ولی یادمان برود وطن کجاست و متاسفم که این روزها، مفهوم ایران، غریبتر عنوان است.

مدیر عامل خانه سنیما خاطرنشان کرد: همه پیشرفتهای اقتصادی فدای یک بیت شاهنامه که اگر نبود، امروز به چه زبانی با هم سخن می گفتیم.

او با بیان اینکه دیدگاه حذفی راه به جایی نمی برد، تاکید کرد: میدان فرهنگ میدان گفتگوست نه امر و نهی.نمی شود با هنرمند با زبان سخت سخن گفت که راهش را می گیرد و می رود و راه او دنباله رو دارد. بنابراین بکوشیم در آینده سلطان محمود غزنوی نباشیم.

رضا کیانیان هم به عنوان دیگر هنرمند حاضر در برنامه به پیشینه حضور خود در تئاتر اشاره و یادآوری کرد: بچه تئاترم، هنری که به یک چیز زنده است و آن گفتگو است. ذات تئاتر گفتگوست میان بازیگر و تماشاگر. بدون تماشاگر، تئاتری اتفاق نمی افتد. بنابراین تئاتر هنری میراست چراکه بعد از اجرا به پایان می رسد و چیزی از ان باقی نمی ماند.

او با اشاره به سخنان دیگر سخنرانان برنامه ادامه داد: همه از هنر می گوییم ولی هنر بدون گفتگو هیچ معنایی ندارد و آنچه در کشور ما کم است، همین گفتگو است.

کیانیان افزود: بدون هنر، فضای قطبی گری شکل می گیرد و ما یکدیگر را می دریم و نابود می کنیم. بنابراین لازم است هر چه می توانیم بکوشیم که جلوی هنر گرفته نشود و خود نیز جلوی آن را نگیریم.

نادعلی زاده، نایب رییس و سخنگوی شورای شهر تهران دیگر سخنران برنامه بود که با اشاره به مباحث مطرح شده درباره شهرداری گفت: از بعضی موارد مطلع نبودم. از زمان حضور خود در شورای شهر خود را موظف به انجام وظیفه می دانیم. ولی دوره جدید شهرداری خیلی با قبل متفاوت است. با کلی بدهی، مسئولیت را تحویل گرفتیم و می کوشیم وقفه هایی که از آن صحبت شد، رخ ندهد.

او اضافه کرد: درباره انتخاب مدیر عامل خانه هنرمندان، اختلاف نظرهایی وجود داشت. اما شهرداری حتما موظف است با  شورای عالی خانه هنرمندان همراه باشد. همچنانکه معتقدم شهردار هم می داند هر کاری در حوزه شهر جز با همکاری هنرمندان انجام نمی شود.

نادعلی زاده نیز ابراز امیدواری کرد که ردیف بودجه مستقلی برای خانه هنرمندان در مجلس تعریف شود تا گیر و گرفت‌ها، مشکلی برای این خانه ایجاد نکند.

در بخش پایانی برنامه، حکم عسگرپور به عنوان مدیر عامل خانه هنرمندان ایران از سوی ایرج راد، رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران به وی ارایه شد.

عسگرپور در سخنانی از شورای عالی خانه هنرمندان ایران تقدیر کرد با اشاره به روند حضورش در این سمت توضیح داد: مسیر سختی بود و در روزهای آخر به نگارش یک فیلمنامه بر اساس آنچه رخ داده بود، فکر می کردم همچنانکه تصمیم داشتیم با فرهاد توحید ماجراهای بستن خانه سینما را در قالب یک کتاب بنویسیم.

او با یادآوری شکل گیری خانه هنرمندان ایران در دوره شهرداری غلامحسین کرباسچی از تلاش های غریب پور در این زمینه قدردانی کرد و افزود: در جریان بودم که آقای قالیباف در دوره شهرداری خود به مکان های فرهنگی کمک بسیاری کرد.

این مدیر هنری ابراز تاسف کرد: آنچه دوستان اشاره کردند، بخشی از زیست ما شده. تقریبا متناوبا با این فضاها مواجهیم. اگر از مجموع جلسات ما فیلم گرفته شود، فقط یک تدوین گر ایرانی می داند چه کند چون تصاویر به گونه ای است که گویی هر روز در امور صنفی به عقب می رویم.

عسگرپور با اشاره به حضور ۱۲ تشکلی هنری در خانه هنرمندان ایران، افزود: این تشکل ها که عصاره فرهنگ و هنر کشور را تشکیل می دهند و این اجتماع عجیبی است و برایم جذابیت داشت.

او از ضعف قوانین صنفی یاد کرد که در همین شکل هم، بخش عمده ای از آن اجرا نشده است مانند بیمه بیکاری.

عسگرپور با ابراز تاسف از پیشی گرفتن حاشیه ها به اصل امور، افزود: ما را خیلی دچار حاشیه کردند تا از اصل موضوع غافل شویم. در جشنواره کن امسال مساله ای مطرح شد مبنی که ممکن است دیگر سینما نداشته باشیم اما برای ما چه ماند، بوسه زن و شوهر یا سخن گفتن یا نگفتن فلان بازیگر. این مسائل برمی گردد به اینکه نهادهای صنفی باید قوام بیابند تا درگیر حاشیه زدگی نشویم اما وقتی قوام صتفی نداشته باشیم، چگونه می توان از فلان چهره انتظار داشت که در پی امور مردم باشد.

این فیلمساز با اشاره به مشکلاتی که احمدی نژاد برای تشکل های صنفی ایجاد کرد، ادامه داد: این قصه هر روز ماست و اسامی کسانی که خشت روی خشت گذاشتند یا  خانه ها را نابود کردند، در تاریخ می ماند.

عسگرپور از حاشیه سازی هایی که برای جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح شد، ابراز تاسف کرد و ادامه داد: متاسفم که در این ایام شبیه دایی جان ناپلئون شده ام. متاسفانه دارند کاری می کنند که بخش های تحلیلی ذهن ما درگیر حاشیه بشود نه اصل ماجرا ولی با همیاری خود نباید این اجازه را به آنان بدهیم.

در جلسه امشب همچنین تاکید شد عواقب ناگوار اتفاقی که امروز در انتصاب مدیر تماشاخانه ایران شهر و جدایی این تماشاخانه از خانه هنرمندان ایران رخ داد، به اطلاع شهردار تهران برسد چون این بدعت تازه، نتایج نامطلوبی خواهد داشت.

چهره هایی همچون رضا میرکریمی، فرهاد توحیدی، حمیدرضا نوربخش، سیف الله صمدیان، غلامرضا موسوی، رسول صدرعاملی، یونس شکرخواه، علیرضا تابش و ... حضور داشتند.

خانه هنرمندان ایران‎ محمد مهدی عسگرپور تقابل شهرداری تهران و خانه هنرمندان ایران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین