کد خبر: 66160 A

تئاتر، امیرحسین آقایی

برای لغو نکردن نمایش از برخی همکاران ناسزا شنیدیم/ روایت یک کارگردان از اجرا در روزهایی که مردم حال دیدن تئاتر ندارند

برای لغو نکردن نمایش از برخی همکاران ناسزا شنیدیم/ روایت یک کارگردان از اجرا در روزهایی که مردم حال دیدن تئاتر ندارند

کارگردان نمایش «رضا» گفت: ما معتقدیم به دلیل ماهیتی که در ذات تئاتر نهفته است، یک گروه نمایشی می‌تواند روی صحنه وظیفه اجتماعی خود را به انجام برساند. بنابراین با اینکه از طرف سالن هیچ اجباری برای شروع اجرای‌مان نداشتیم، خودمان به صلاح دیدیم که در همین شرایط روی صحنه بمانیم.

ایران آرت: یک کارگردان جوان تئاتر از شرایط اجرای تئاتر در مقطع فعلی می‌گوید و با تشریح محدودیت‌های فعلی در زمینه اطلاع‌رسانی می‌افزاید: به عصر پیش از اینترنت بازگشته‌ایم و کم کم باید پشت شیشه‌های کافه‌ها پوستر نمایش‌مان را بچسبانیم.

امیرحسین آقایی - کارگردان تئاتر - در گفت‌وگو با ایسنا با ارایه توضیحاتی درباره محتوای اثر نمایشی خود با عنوان «رضا» می‌افزاید: نمایش ما متشکل از ۹ اپیزود با ۹ قصه متفاوت از آدم‌هایی است که هر یک به طبقه اجتماعی خاصی تعلق دارند. این آدم‌ها به دلایل گوناگون به زیات امام رضا (ع) آمده‌اند. این قصه‌ها می‌توانست در هر جای دیگری هم رخ بدهد. کار ما سفارشی نیست بلکه یک اثر اجتماعی است که پیش از وضعیت اجتماعی فعلی اجرای آن را آغاز کردیم و بعد از ۸ اجرا، اتفاقات اخیر رخ داد و تئاتر تعطیل شد.

او که نمایش خود را در تالار مولوی که در خیابان ۱۶ آذر واقع شده روی صحنه می‌برد، درباره اجرای نمایش در شرایط فعلی و استقبال تماشاگران توضیح می‌دهد: بعد از ماجراهای اخیر گروه ما نیز دچار این دغدغه شد که چه کنیم، آیا مانند بسیاری از گروه‌ها اجرایمان را متوقف کنیم یا روی صحنه بمانیم. در نهایت تصمیم گروه ما این شد که اجرای‌مان را تعطیل نکنیم. همچنانکه تئاتر در زمان جنگ دوم جهانی یا حتی سال ۵۷ در بحبوحه انقلاب هم تعطیل نشده است. ما معتقدیم به دلیل ماهیتی که در ذات تئاتر نهفته است، یک گروه نمایشی می‌تواند روی صحنه وظیفه اجتماعی خود را  به انجام برساند. بنابراین با اینکه از طرف سالن هیچ اجباری برای شروع اجرای‌مان نداشتیم، خودمان به صلاح دیدیم که در همین شرایط روی صحنه بمانیم.

62401236

او استقبال تماشاگران را رضایت بخش می‌داند و می‌گوید: با اینکه دست‌مان از نظر تبلیغات بسته است و هر چند در شرایط فعلی بسیاری از تماشاگران حال و حوصله تئاتر دیدن ندارند، ولی هر شب به طور متوسط ۵۰ تماشاگر داریم. یعنی نیمی از ظرفیت سالن پر می‌شود و این میزان استقبال برای خودمان هم شوکه‌کننده بود.

آقایی اضافه می‌کند: وقتی تصمیم به اجرای تئاتر گرفتیم، می‌دانستیم در این فضای دو قطبی، این اجرا چه پیامدهایی برایمان خواهد داشت؛ چون همین اقدام سبب شده بعضی از همکاران خودمان به ما ناسزا بگویند که الان روی صحنه‌ایم. البته هر یک از ما برای تصمیم‌هایمان دلایلی داریم که محترم است. ما هم اگر قرار بود در یک سالن خصوصی اجرا کنیم، حتما از تعطیلی تئاتر در این وضعیت استقبال می‌کردیم، چون می‌دانستیم با فروش بلیت‌مان، نمی‌توانیم اجاره سالن را بپردازیم ولی وقتی در سالن دولتی دغدغه اجاره نداریم، بهتر دیدیم در همین وضعیت هم تئاترمان را اجرا کنیم.

تئاتر امیرحسین آقایی تعطیلی تئاتر اعتراضات خیابانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین