کد خبر: 54049 A

کشف نامه‌ای که راز بزرگ استنلی کوبریک را فاش می‌کند

کشف نامه‌ای که راز بزرگ استنلی کوبریک را فاش می‌کند

فیلم «ژیواگو» کوبریک هرگز ساخته نشد، اما او در سال ۱۹۶۰ دوباره در «اسپارتاکوس» با داگلاس همکاری کرد.

ایران آرت: فیلم بیوگرافیکال "ناپلئون" به کارگردانی "استنلی کوبریک" مدت‌هاست که بزرگ‌ترین فیلم ساخته‌نشده‌ی تاریخ سینما نامیده می‌شود، اما سینمادوستان حالا می‌توانند فیلم "دکتر ژیواگو" را هم به لطف کشف نامه‌ای به قدمت شصت سال به این فهرست اضافه کنند. 

کوبریک به "بوریس پاسترناک" نویسنده‌ی "ژیواگو" نامه‌ای نوشته و از درخواست کرده به او اجازه‌ی اقتباس از این رمان حماسی را بدهد. "جیمز فنویک" بریتانیایی در حین پژوهش دو کتابش "استنلی کوبریک تولید می‌کند" و "سینمای سایه" به این نامه برخورده است.

بنابر پژوهش‌های فنویک، کوبریک و "جیمز بی هریس" تهیه‌کننده دسامبر سال ۱۹۵۸ به اقتباس سینمایی از "دکتر ژیواگو" علاقه‌مند شده‌اند. این دو سال‌ها پیش از آنکه "دیوید لین" کارش را بر روی اقتباس مشهورش آغاز کند، با "برینا پروداکشن" متعلق به "کرک داگلاس" وارد مذاکره شده بودند. آن‌ها در نظر داشتند که داگلاس را برای بازی در نقش اصلی انتخاب کنند. داگلاس و کوبریک در سال ۱۹۵۷ با فیلم "راه‌های افتخار" با یکدیگر همکاری کرده بودند.

به گزارش ۳۰نما کوبریک در تاریخ ۸ ژانویه ۱۹۵۹ به پاسترناک می‌نویسد: "آخرین فیلمی که ساخته‌ایم، "راه‌های افتخار"، در بلژیک، برزیل و فنلاند برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم شده است. حالا مایلیم امتیاز اقتباس سینمایی از "دکتر ژیواگو" را اخذ کنیم. با مؤسسه حقوقی نیویورک که نماینده‌ی ناشرین ایتالیایی کتاب است تماس گرفته‌ایم. مذاکرات متوقف شده چرا که هنوز آماده‌ی نهایی کردن قرارداد نیستند."

علاوه بر این مستندات دیگری در مورد برنامه‌ی کوبریک برای اقتباس از "دکتر ژیواگو" در آرشیو "دانشگاه هنرهای لندن" و نامه‌های "کرک داگلاس" در ویسکانسین سنتر به دست آمده است. بخشی دیده‌نشده از دفترچه‌ی یادداشت شخصی کوبریک در اوایل دهه‌ی ۱۹۵۰ نشان می‌دهد که کارگردان قصد داشته اقتباسی پرخرج از داستان بسازد.

کوبریک می‌نویسد: "لحظه‌ی دقیق موفقیت مطلق برای یک کارگردان وقتی است که به او اجازه دهند از یک اثر ادبی کلاسیک بزرگ و ۶۰۰ صفحه‌ای اقتباس کند، اثری که درک چندان خوبی از آن ندارد و اثری که به‌هرحال تبدیل کردنش به فیلم به علت پیچیدگی‌های داستان یا فرم و محتوای توضیح‌ناپذیرش ناممکن است."

فیلم "ژیواگو" کوبریک هرگز ساخته نشد، اما او در سال ۱۹۶۰ دوباره در "اسپارتاکوس" با داگلاس همکاری کرد. دو سال بعد، این کارگردان اقتباس سینمایی "لولیتا" (Lolita) "ولادیمیر ناباکوف" را ساخت. فیلم "ژیواگو" لین در سال ۱۹۶۵ اکران شد و "عمر شریف"، "جولی کریستی"، "جرالدین چاپلین"، و "الک گینس" در آن نقش‌آفرینی کردند. این فیلم ۱۰ نامزدی و پنج جایزه‌ی اسکار را تصاحب کرد و با ۲.۲ میلیارد دلار، نهمین فیلم پرفروش تاریخ باقی مانده است.

 

استنلی کوبریک
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین