کد خبر: 70753 A

قیمت دلار| افزایش قیمت دلار| کاهش قیمت دلار

قیمت دلار به کانال ۴۰ هزار تومان برمی‌گردد؟ | پیش‌بینی قیمت دلار تا پایان سال ۱۴۰۲

قیمت دلار به کانال ۴۰ هزار تومان برمی‌گردد؟ | پیش‌بینی قیمت دلار تا پایان سال ۱۴۰۲

قیمت دلار با شروع جنگ حماس و اسرائیل از کریدور ۴۰ هزار تومانی فاصله گرفته است.

ایران آرت: علیرغم تاکیدات دولت سیزدهم بر حذف دلار از مبادلات ارزی، قیمت دلار همچنان برای بازار ارز ایران مهم است زیرا همچنان معاملات ایران با اکثر کشورهای خارجی با دلار انجام می شود. قیمت دلار در سال های اخیر افزایشی بوده و زمستان سال گذشته حتی به 60 هزار تومان هم رسید. قیمت دلار در بازار آزاد از ابتدای سال ۱۴۰۲ با نوسان همراه بوده است. طی یک ماه اخیر قیمت دلار به زیر 50 هزار تومان سقوط کرده بود اما از هفته جاری بار دیگر روند افزایشی قیمت دلار آغاز شده است. تازه ترین خبر درباره قیمت دلار را در ادامه می خوانید.

قیمت دلار در آخرین معامله‌ هفته جاری (دیروز) با نوسان محدود 100 تومانی با قیمت ۵۱ هزار و ۳۵۰ تا ۴۵۰ تومان معامله شد. این اسکناس در حالی در کریدور جدید تثبیت شد که متعاقب اخبار مربوط به افزایش تنش میان حماس و اسرائیل و موضوع تمدید تحریم‌های ایران، بازارهای مالی آرایش افزایشی گرفته بودند.

تحلیلگران بازار ارز در شرایط فعلی کف قیمت دلار را منطقه ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان می‌دانند. موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، اوج‌گیری تنش‌های منطقه و زلزله افغانستان کف حمایتی دلار را بالا برده است. به اعتقاد آنها دلار بالای محدوده ۵۰ هزار تومانی و در کریدور جدید تثبیت شده است. همچنین گفته می‌شود باید محدوده معاملاتی ۵۳ و ۵۴ هزار تومانی را به‌عنوان سقف معاملاتی فعلی بازار در نظر گرفت.

این در حالی است که تلاش سیاست‌گذار برای تثبیت قیمت دلار با وجود اخبار نامساعد سیاسی که در دو هفته اخیر پیوسته به بازار تزریق شد، دو چندان شده است. کارشناسان اقتصادی همواره به موضوع رشد تورم و نقدینگی اشاره می‌کنند و با توجه به مولفه‌های کلان اقتصادی ارزش ذاتی دلار را محدوده کریدور هفتم می‌دانند. آنها معتقدند این تقاضای بازار است که قیمت را در محدوده فعلی نگه داشته است. آنها می‌گویند ما در بازار ارز از سمت عرضه‌کننده انحصار داریم. این عرضه‌کننده هم یا بانک مرکزی است یا شرکت‌های بزرگ وارد‌کننده که عمدتا دولتی هستند.

با وجود اینکه تلاش سیاست‌گذار برای بازپس‌گیری محدوده‌های قیمتی قبلی و برگشت به کریدور ۴۰ هزار تومانی ناکام مانده اما برخی معامله‌گران کاهشی بازار، امید دارند با فروکش کردن آتش جنگ در منطقه، دلار محدوده مورد علاقه سیاست‌گذار که کانال ۴۸ و ۴۹ هزار تومانی است را باز پس گیرد.

NotuFxPJjW29

قیمت واقعی دلار چند است؟

قیمت دلار اکنون در ناحیه ۵۰ هزار تومان در حال نوسان بوده و متغیرات پولی و اقتصاد کلان می تواند دلار را به قیمت های جدید برساند.

سایروس امیرآبادی گفت: اگر بخواهیم قیمت دلار را محاسبه کنیم باید نگاهی به قیمت نفت بیندازیم، علاوه بر آن باید مولفه‌هایی مانند رشد نقدینگی، رشد اقتصادی، تورم را نیز محاسبه کنیم.

امیرآبادی اضافه کرد: نفت اکنون در محدوده ۹۰ دلار است اما نفت ایران با قیمت هر بشکه ۷۰ دلار به فروش می‌رسد، ایران به جای اینکه نفت را ۷۰ دلار بفروشد باید با قیمت ۳۵۰ دلار به فروش برساند که بتواند کسری بودجه را پوشش دهد.

وی تصریح کرد: رسانه رسمی دولت اعلام کرده است درآمد نفتی ایران ۱۴.۷ میلیارد دلار از راه فروش نفت به چین به دست آمده است به طوریکه ۲۶۳ میلیون بشکه نفت را به چین با قیمت ۵۵ دلار فروخته‌ایم.

به گزار مهر، این کارشناس و فعال اقتصادی افزود: صندوق بین المللی پول رشد نقدینگی پول رشد نقدینگی در ایران را ۳۸ درصد و رشد اقتصادی را ۲ درصد معرفی کرده است، تورم آمریکا نیز ۴.۹ درصد بوده و نرخ دلار در اسفند ماه سال قبل به میزان ۴۶ هزار تومان بوده و اکنون نیز نرخ دلار در بازار آزاد بین ۵۰ تا ۵۳ هزار تومان در حال نوسان است. اگر رشد نقدینگی را از رشد اقتصادی کم کنیم به ۳۶ درصد رسیده و اگر همین را از تورم آمریکا کم کنیم به ۳۱ درصد می رسیم.

این کاشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر قیمت دلار را ۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم و ۳۱ درصد آن را محاسبه با نرخ فعلی دلار جمع کنیم به عدد ۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان خواهیم رسید. به عبارتی قیمت واقعی دلار با توجه رشد اقتصادی و تورم ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان است.

وی در پایان گفت: از ابتدای دهه ۵۰ شمسی وقتی صادرات نفتی ایران افزایش یافت تقاضای خرج کردن دلار افزایش یافت ولی با تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت ایران تقاضای دولت برای خرج منابع کاهش نیافته است، از ابتدای تولید ریال در سال ۱۳۱۰ شمسی همواره نرخ رسمی و نرخ غیررسمی یعنی بازار آزاد در ارز داشته‌ایم و همیشه نرخ رسمی به نرخ غیر رسمی رسیده است. روزنامه‌های قبل از انقلاب را مطالعه کنید دقیقاً همین تنش‌ها را در بازار ارز می‌بینید و این یعنی مشکل ارز در ایران یک مشکل ریشه دار بیش از ۹۰ ساله است.

قیمت دلار قیمت دلار و سکه امروز قیمت دلار امروز قیمت دلار صرافی ملی قیمت دلار صرافی قیمت دلار توافقی امروز قیمت دلار توافقی قیمت دلار آزاد قیمت دلار لحظه ای قیمت دلار طلا قیمت دلار طلا سکه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین