کد خبر: 68936 A

قیمت دلار| قیمت دلار امروز| قیمت دلار آزاد

قیمت دلار همه ایران را متعجب کرد | ریزش بی سابقه قیمت دلار امروز پنجشنبه ۱۸ خرداد

قیمت دلار همه ایران را متعجب کرد | ریزش بی سابقه قیمت دلار امروز پنجشنبه ۱۸ خرداد

اخبار مثبت مربوط به مذاکرات احیای برجام و بازگشایی سفارت ایران در عربستان از جمله تحولات اثرگذار بر قیمت دلار بوده‌اند.

ایران آرت: علیرغم تاکیدات دولت سیزدهم بر حذف دلار از مبادلات ارزی، قیمت دلار همچنان برای بازار ارز ایران مهم است زیرا همچنان معاملات ایران با اکثر کشورهای خارجی با دلار انجام می شود. قیمت دلار در سال های اخیر افزایشی بوده و زمستان سال گذشته حتی به 60 هزار تومان هم رسید. قیمت دلار در بازار آزاد از ابتدای سال ۱۴۰۲ با نوسان همراه بوده و طی هفته های اخیر روندی کاهشی را طی کرده است. اخبار مثبت مربوط به مذاکرات احیای برجام و بازگشایی سفارت ایران در عربستان از جمله تحولات اثرگذار بر قیمت دلار بوده‌اند. تازه ترین خبر درباره قیمت دلار را در ادامه می خوانید. 

قیمت دلار روز گذشته چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ دوباره ریزش کرد و انتظار می‌رود این روند امروز پنجشنبه نیز ادامه داشته باشد.

دلار بازار آزاد که در روزهای گذشته در محدوده ۵۰هزار تومان در نوسان بود و البته چند بار به کانال ۴۹هزار تومانی هم وارد شده بود، از ساعاتی پیش روند کاهشی خود را تشدید کرده و در حال حاضر در محدوده ۴۸۸۰۰تومان خرید و فروش می‌شود.

اخبار مثبت مربوط به مذاکرات احیای برجام و بازگشایی سفارت ایران در عربستان از جمله تحولات اثرگذار بر نرخ ارز بوده‌اند.

قیمت دلار

آشتی ایران و عربستان باعث کاهش قیمت دلار شد

قیمت دلار با سیگنال آشتی ایران و عربستان بعد از هفت سال در حوزه مسائل سیاسی، به کریدور ۴۰ هزار تومانی ورود کرد. با وجود این روند کاهشی اما معامله‌گران بازار و کارشناسان اقتصادی معتقدند این کاهش قیمت موقتی است. کما اینکه در حال حاضر قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار روز جاری را در روند کاهشی آغاز کرد. صبح امروز این اسکناس با کریدور ۴۰ هزار تومان، ۴۰۰ تومان فاصله داشت. اما در میانه‌های روز سرعت روند نزولی تسریع شد و دلار با نزدیک به ۹۰۰ تومان کاهش قیمت با رقم ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان مبادله شد. اگرچه در حال حاضر قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی بازگشته است.

معامله‌گران بازار ارز که شب گذشته در پی توییت علی واعظ از اعضای اندیشکده بحران از آزادسازی ۲۴ میلیارد دلار منابع ارزی ایران ناامید شدند بیشتر فروشنده هستند تا خریدار. واعظ در این توییت نوشت که «ادعای آزاد شدن ۲۴ میلیارد دلار از اموال مسدودشده ایران کذب محض است.»

یک خبر توانست تاثیر کذب بودن شایعات در بازار ارز را خنثی کند. بازگشایی سفارت ایران در عربستان! در ادامه گسترش روابط دیپلماتیک تهران-ریاض، سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد ماه بازگشایی شد.

این سیگنال توانست روند نزولی دلار را سرعت ببخشد. در پی انتشار این خبر، دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی ورود کرد. سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی  بعد از ظهر دیروز، پس از هفت سال، رسما بازگشایی شده است

قیمت دلار

بررسی خبرنگار تجارت‌نیوز از بازار ارز نشان از کم‌رونقی معاملات دارد. تعطیلی دو روز ابتدایی هفته جاری و انتظار برای خروجی نشست شورای حکام در روز جمعه بازار دلار را از تک و تا انداخته است.

معامله‌گرانی هم که در بازار فعالند بیشتر فروشندگان خردی هستند که یا در ماه‌های گذشته با امید کسب سود اقدام به خرید دلار سهمیه‌ای خود کرده‌اند یا از ترس آب‌رفتن دارایی‌ محدودشان ترجیح می‌دهند تا قبل از آخرین هفته خردادماه دلارشان را به قیمت کف بازار بفروشند.

کاهش قیمت دلار موقتی است؟

در همین راستا برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست تنش‌زدایی مسئولان کشور به تجارت‌نیوز گفت: «امید به خبرهای مساعد در حوزه برجام افزایش پیدا کرده است. اما صرفا سیاست تنش‌زدایی در منطقه بدون توافق حداقلی در حوزه برجام نتایج چندانی برای کشور نخواهد داشت.»

وی ارزش ذاتی دلار را ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان اعلام کرد و افزود: «به نظر می‌آید سیاست‌گذار نیز تمایل ندارد که دلار از ارزش ذاتی خود فاصله چندانی بگیرد. این اسکناس حباب منفی زیادی دارد و باید در نظر داشته باشیم که سیاست‌گذار نیز با مسائلی مانند کسری بودجه مواجه است. این در حالی است که سال گذشته کسری ۸۶۰ میلیارد دلاری داشتیم و مشخص است که دولت تمایل چندانی نداشته باشد که قیمت دلار را از بازه ۵۰ هزار تومان پایین بیاورد.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه خاطرنشان کرد: «با توجه به اخباری که روانه بازار می‌شود اگر در حوزه برجام اتفاق خاصی بیفتد ممکن است قیمت دلار به طور موقتی به زیر کانال ۵۰ هزار تومانی نیز برود اما با توجه به شرایط کلان اقتصادی ماندگاری چندانی در این محدوده نخواهد داشت.»

حق‌شناس تاکید کرد: «باید در نظر داشته باشیم که فاصله زیاد دلار با ارزش ذاتی آن و حباب منفی زیاد، خروج سرمایه را از کشور تشدید کرده و سیاست‌گذار باید این موضوعات را نیز لحاظ کند. بازار چشم‌انتظار خبرهای بعدی در حوزه برجام است.»

قیمت دلار

قیمت دلار به روند افزایشی برمی‌گردد؟

سجاد بوربور، کارشناس و فعال اقتصادی درباره رفت و برگشت قیمت دلار با هر سیگنال سیاسی به تجارت نیوز گفت: «حرکات رفت و برگشتی قیمت دلار را نمی‌توان به مثابه یک روند در نظر گرفت. کاهش قیمت در بازار ارز نوسان محدودی است که دوام زیادی نیز ندارد.»

وی با اشاره به افزایش تورم و رشد انتظارات تورمی خاطرنشان کرد: «نسبت سپرده‌های بلندمدت کاهش پیدا کرده و پول به سمت سپرده‌های دیداری در حرکت است. باید توجه داشت اگر قیمت دلار به زیر کانال ۵۰ هزار تومانی برگردد، فعالان اقتصادی برای خرید دلار یا طلا هجوم می‌آورند و اجازه افت قیمت بیش از این مقدار را نمی‌دهند.»

این کارشناس اقتصادی روند دلار را صعودی پیش‌بینی کرد و گفت: «بالا و پایین‌های فعلی قیمت دلار نوسان است و فعالان اقتصادی نباید به آن توجهی کنند. چشم‌انداز قیمت دلار با توجه به مولفه‌های موثر بر آن صعودی است و حرکت‌های کاهشی فعلی استراحت در مسیر افزایشی است.»

اما همچنان این سوال مطرح است که آیا روند صعودی دلار مهار می‌شود؟ بوربور در پاسخ به این سوال گفت: «غیر از سرکوب دلار، هیچ کاری از دست دولت برنمی‌آید. توجه داشته باشید ما باید دلار را به مثابه کالا در نظر بگیریم. مگر تورم روی همه کالاها و خدمات تاثیر نمی‌گذارد؟»

قیمت دلار افزایش قیمت دلار کاهش قیمت دلار قیمت دلار امروز قیمت دلار صرافی ملی قیمت دلار صرافی پیش بینی قیمت دلار قیمت دلار توافقی امروز قیمت دلار توافقی قیمت دلار آزاد قیمت دلار لحظه ای
نظرات خوانندگان
  • داریوش
    پاسخ

    هفته بعد یهو میشه ۶۰ تومن

  • قاسم
    پاسخ

    آدمهای احمق در این شرایط فقط میفروشن ، آدمهای باهوش در این وضعیت فقط خرید می کنند ، دولت عمدا قیمت دلار رو پایین اورده تا ثبت نامی های خودرو ، بخاطر تامین پول خودرو سکه و دلار هاشونو به قیمت پایین بفروشند ، زهی خیال باطل ، بعد اتمام ثبت نام خودرو ، دلار دوباره به شصت تومان میرسه سکه به مرز چهل میلیون میرسه

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین