کد خبر: 51322 A

تیرآرت مجازی با استقبال مواجه شد/ حضور ۱۸ گالری در بازار هنر

تیرآرت مجازی با استقبال مواجه شد/ حضور ۱۸ گالری در بازار هنر

مدیر آرت‌فر تیر می‌گوید: آرت‌فر مجازی پایان کار بازار هنر تیر نیست و به‌زودی آرت‌فر واقعی هم برگزار خواهد شد. قصد داریم مهر‌ماه آرت‌فر را به‌صورت فیزیکی برگزار کنیم، البته باز هم همه‌‌چیز به شرایط کرونا بستگی دارد.

ایران آرت: گالری‌ها هنوز دایرند و درهایشان به‌روی دوستداران هنرهای تجسمی باز است. نمایشگاه‌ها با رعایت فاصله اجتماعی برگزار می‌شود. اتفاق‌های بزرگ‌تر مثل حراج تهران که معمولا تیرماه برگزار می‌شد، فعلا به تعویق افتاده‌اند. اما این هفته 2اتفاق حوزه هنرهای تجسمی به شکل غیرحضوری آغاز شده؛ "۱۰۰ اثر، ۱۰۰هنرمند" در گالری گلستان و "آرت‌فر تیر". آرت‌فر تیر در سال‌های اخیر خواسته تا نخستین بازار ارائه آثار هنرهای تجسمی ایران باشد.

​به گزارش همشهری، استقبال از 2دوره گذشته این اتفاق نشان می‌دهد که آرت‌فر در مدت کوتاهی توانسته جای خود را در میان دوستداران هنرهای تجسمی باز کند. سومین آرت‌فر تیر از ۶مرداد کار خود را آغاز کرده است. کسانی که به سایت آرت‌فر مراجعه می‌کنند، می‌توانند صفحه به صفحه به تماشای آثار بنشینند و درصورت تمایل آثار را خریداری کنند. آثار به شکل منظم دسته‌بندی شده است. هر گالری غرفه‌ای دارد و صفحه به صفحه می‌شود پیش رفت و آثار را تماشا کرد. کاتالوگ آرت‌فر را نیز می‌شود، از سایت دانلود کرد و سر صبر به تماشای آثار نشست.

 گزیده نمایشگاه‌های سال گذشته گالری‌ها در بازار هنر

 ۱۸گالری در سومین بازار هنر شرکت کرده‌اند، گالری‌های "آرت سنتر"، "آریا"، "اثر"، "الهه"، "امروز"، "ایرانشهر"، "این‌جا"، "باوان"، "۰۰۹۸۲۱"، "دستان"، "دلگشا"، "راه ­ابریشم"، "شیرین"، "طراحان آزاد"، "محسن"، "والی"، "هما" و "هور". گالری‌ها گزیده‌ای از بهترین آثار نمایشگاه‌های خود در سال گذشته را برای ارائه در بازار هنر آورده‌اند. هم گالری‌های قدیمی‌تری مثل گالری هور و الهه و والی در آرت‌فر حاضرند و هم گالری‌های تازه ‌نفسی مثل ۰۰۹۸۲۱ و ایرانشهر. آثار ارائه شده در بازار هنر گزیده نمایشگاه‌های سال گذشته گالری‌هاست. بسیاری از آثار برای کسانی که به‌طور منظم به گالری‌ها می‌روند، آشناست. شاید بد نباشد که گالری‌ها به‌جز آثار منتخب، چند اثر تازه‌ نیز به بازار هنر بیاورند بلکه جذابیت و هیجان بیشتری همراه آثار تازه به بازار بیاید.

در آرت‌فر مجازی طیف گسترده‌تری آثار را دیده‌اند

مریم مجد، مدیر آرت‌فر تیر، به همشهری می‌گوید: "دشواری‌های برگزاری آرت‌فر به‌صورت آنلاین کمتر از برگزاری آرت‌فر به‌صورت فیزیکی نبود. با این حال از برگزاری آرت‌فر به‌صورت مجازی راضی هستیم. هنوز چند روز تا پایان مانده و برای ارزیابی نهایی کمی زود است، اما هم فروش آثار راضی‌کننده بود و هم فکر می‌کنم چون آرت‌فر فقط به‌صورت مجازی برگزار شد، طیف گسترده‌تری توانستند آثار را ببینند." آثار در سایت آرت‌فر به نمایش گذاشته شده، اما احتمالا آنچه بیشتر به رؤیت دوستداران هنرهای تجسمی رسیده از طریق صفحه‌های گالری‌ها در شبکه‌های اجتماعی بوده است.

بازدیدها مجازی اما غرفه‌ها واقعی است

اما نکته جالب توجه اینجاست که آثار را به سبک سال‌های گذشته در جایی چیده‌اند و از آنها عکاسی شده. بازدید مجازی اما غرفه‌ها واقعی است و شبیه‌سازی نشده. آرت‌فر نخست در تیر‌ماه سال۱۳۹۷ در آواسنتر اقدسیه برگزار شد. آرت‌فر دوم تیرماه سال گذشته در پردیس چارسو برگزار شد که به‌دلیل نزدیکی به مرکز شهر استقبال بیشتری از آن صورت گرفت. آثار آرت‌فر سوم را کجا چیده‌اند؟ مریم مجد می‌گوید: "آثار در یکی از خانه‌های قدیمی منطقه۶ به نمایش گذاشته شده است. یکی از انبوه خانه‌های منطقه که فراموش شده‌اند و متروکه مانده‌اند و کسی به آنها توجه نمی‌کند. برگزاری آرت‌فر در یک عمارت قدیمی پیشنهادی است برای توجه به این عمارت‌ها. شاید در آینده بتوانیم با همکاری شهرداری این ساختمان را به گالری یا یک مجموعه هنری شامل کتابفروشی و تئاتر و گالری و... تبدیل کنیم."

ایرانی‌ها خریدار آثار هنرمندان ایرانی‌اند

آرت‌فر تیر قرار است که بازار بزرگی برای ارائه آثار هنرهای تجسمی باشد. آیا با توجه به برگزاری آرت‌فر به‌صورت مجازی آثار هنری به‌فروش رسیده هم به اندازه دوره‌های گذشته بوده است؟ مدیر آرت‌فر تیر می‌گوید: "الان هنوز نمی‌توانم آمار دقیق بدهم، اما فروش مجموعا خوب بود. یعنی از نظر خودمان راضی‌کننده بود. هم از ایران خریدار داشتیم و هم از خارج از ایران. گرچه خریداران هنر ایران بیشتر ایرانی‌ها هستند. از شب گذشته دوباره فروش آثار بیشتر شده و فکر می‌کنم در روزهای آخر فروش بهتر شود. طبیعی است که نباید فروش آنلاین را با فروش در زمان برگزاری فیزیکی آرت‌فر مقایسه کرد، اما تا حالا مجموعا بد نبوده."

به‌زودی آرت‌فر واقعی هم برگزار می‌شود

با این همه، مریم مجد می‌گوید که آرت‌فر مجازی پایان کار بازار هنر تیر نیست و به‌زودی آرت‌فر واقعی هم برگزار خواهد شد. "قصد داریم مهر‌ماه آرت‌فر را به‌صورت فیزیکی برگزار کنیم، البته باز هم همه‌‌چیز به شرایط کرونا بستگی دارد. اگر شرایط خیلی خطرناک باشد، برگزار نمی‌کنیم. اما اگر بتوانیم با رعایت پروتکل‌ها و شرایط بهداشتی و فاصله اجتماعی آرت‌فر را برگزار می‌کنیم. احتمال دارد تعداد محدودی بلیت برای هر ساعت بفروشیم که فاصله اجتماعی رعایت شود، یا برنامه‌ای برای بازدیدکنندگان بگذاریم که ازدحام نشود، اما قصدمان این است که حتما‌ آرت‌فر را به‌شکل فیزیکی هم برگزار کنیم."

    

فارغ از میزان استقبال و دشواری‌هایی که برگزاری آرت‌فر تیر داشته است، برگزاری چنین اتفاقی به‌صورت مجازی فرصتی است برای کسانی که به هر دلیل تاکنون نمی‌توانسته‌اند از برگزاری چنین اتفاقی بهره ببرند؛ چه دوستداران هنرهای تجسمی که در شهرستان‌ها هستند، چه آنها که در خارج از مرزهای ایران به‌سرمی‌برند اما هنر امروز ایران را دنبال می‌کنند. برگزاری اتفاق‌های هنرهای تجسمی به شکل غیرحضوری و عرضه و ارائه آثار در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فرصتی برای عمومی شدن هنر است. سومین دوره آرت‌فر تیر تا ۱۷مرداد ادامه خواهد داشت.

 

گالری آرت فر تیرآرت مریم مجد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین