ایران آرت: برداشت کنایه‌آمیز و مدرن بنکسی، گرافیتی‌کار نام‌آشنای انگلیسی از یکی نمادهای کلود مونه، نقاش صاحب سبک فرانسوی، در یک حراجی به قیمتی فراتر از انتظار چکش خورد.

تابلوی "مونه را نشانم بده" که بنکسی در سال ۲۰۰۵ با ایجاد چند تغییر در "برکه نیلوفرهای" کلود مونه نقاش امپرسیونیست فرانسوی کشید، چهارشنبه هفته گذشته (۳۰ مهر ۹۹) در حراج ساتبیز به فروش گذاشته شد. این تابلو بین ۳ تا ۵ میلیون پوند قیمت‌گذاری شده بود اما پس از نزدیک به ۹ دقیقه رقابت بین پنج مجموعه‌دار، سرانجام به قیمت استثنایی ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار پوند (حدود ۳۰۰ میلیارد تومان) به فروش رسید.

این فروش فراتر از انتظار، تابلوی "مونه را نشانم بده" را به دومین اثر گران بنکسی در زیر چکش حراج تبدیل کرد. اولین اثر این فهرست تابلوی "پارلمان، تکامل معکوس" وی است که در آن نمایندگان مجلس انگلیس به شکل شامپانزه تصویر شده‌اند، این تابلو سال گذشته به قیمت ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار پوند به فروش رسید.

در تابلوی رنگ روغن "مونه را نشانم بده" بنکسی، برکه نیلوفرِ محبوبِ مونه را در کنار آیتم‌های بی‌ربطی چون چرخ‌های خرید فروشگاهی و مخروط‌های ترافیکی شناور در آب، به تصویر کشیده شده است. به گفته الکس برنکزیک سرپرست بخش هنر معاصر ساتبیز در اروپا، بنکسی در این تابلو در نقش صدای اعتراض و دگراندیشی اجتماعی، بریز و بپاش‌های جامعه به بهای نادیده گرفتن و بی‌توجهی به محیط زیست را برجسته می‌کند.  

بنکسی نام مستعار یک گرافیتی‌کار، فعال سیاسی، کارگردان و نقاش انگلیسی است که آثارش با مضامین سیاسی و اجتماعی در خیابان‌ها و روی دیوارها یا پل‌ها نقش بسته‌اند.

 

کد خبر: 53628 |

فیلم: لحظه چکش خوردن تابلوی کنایه‌آمیز بنکسی/ ۳۰۰ میلیارد ارزش این نقاشی است

بنکسی، برکه نیلوفرِ محبوبِ مونه را در کنار آیتم‌های بی‌ربطی چون چرخ‌های خرید فروشگاهی و مخروط‌های ترافیکی شناور در آب، به تصویر کشیده شده است.

ارسال نظر