کد خبر: 64904 A

کیمیا نخعی ، گالری مژده، الهام عظیمی، هنر محیط زیستی

هنر محیط زیست محور نیاز امروز است/ کیمیا نخعی به بهانه نقاشی های الهام عظیمی در روزهایی که هوا نداریم!

هنر محیط زیست محور نیاز امروز است/ کیمیا نخعی به بهانه نقاشی های الهام عظیمی در روزهایی که هوا نداریم!

آلودگی هوای این روزها امان همه را بریده است، اما چه کسی غیر از خود ما این بلا را بر سر مان آوار کرده است؟ در چنین مخاطره وحشتناکی که نفس کشیدن هم سخت شده نقاشی های محیط زیستی الهام عظیمی یک جور چراغ راه است.

ایران آرت: کیمیا نخعی : محیط زیست نخستین و ضروری ترین نیاز بشر برای ادامه حیات است اما به گواه همین روزها، جنایتی که آدمی در حق مادر طبیعت کرده است هیچ قاتل سریالی انجام نداده است. کار به جایی رسیده که نفس عمیق کشیدن هم آرزو شده است!

در چنین روزهای دل مرده ای، گالری مژده میزبان نمایشگاه نقاشی الهام عظیمی با عنوان "من زمینم ، تو درخت" بود که در قاب نقاشی به انسان نهیب می زد ببین با خود چه کرده ای؟! عظیمی طبیعتی آرمانی و خوش رنگ پیش چشم مخاطب گذاشت که دلش را بسوزاند که آیا ماشینیزم و صنعتی که با تخریب طبیعت به دست آورده ارزش از دست دادن هوای پاک و زمین پاک را داشت؟

الهام عظیمی با استفاده از تکنیک خاص و شخصی خود، دست به آفرینش طبیعتی عاری از دخالت انسان می‌زند. انسانی که در دهه‌های اخیر ، با رشد تکنولوژی و صنعتی‌تر شدن زندگی‌اش آسیب زیادی را به طبیعت و محیط زیست‌اش وارد کرده است ، به طوریکه امروزه دغدغه‌ی بسیاری از اندیشمندان و دانشمندان حفظ و احیای آن شده است.

با شیوع کرونا و قرنطینه، که انسان را از طبیعت دور نگه داشت و روند و سرعت زندگی او را به شدت کاهش داد، طبیعت نفسی دوباره کشید و فرصتی برای ترمیم و نوزایی پیدا کرد.

الهام عظیمی با قرار دادن لایه‌های رنگ‌های خشک شده بر روی بوم، این نوزایی و تولد دوباره‌ی طبیعت را به تصویر کشیده است.

هنگام ورود به گالری ، رنگ‌های متنوع و شاد به مخاطب خوشآمد می‌گفتند و دست مخاطب را می گرفتند و او را به دشت‌ها و مراتع سرسبزی می بردند که حتی روی دیوارهای گالری ، در قاب نقاشی، به آدمی جان می داد و او را به فکر فرو می برد که چرا این بهشت را از کف داده است؟!

نمایشگاه الهام عظیمی در گالری مژده

هنرمند در این نمایشگاه سعی داشته تا پیوند فراموش شده‌ی بین انسان و طبیعت را به مخاطب یادأور شود و او را متوجه اهمیت زیست بوم و ضرورت بنیادین طبیعت کند.

مخاطب هنگام مواجهه با آثار الهام عظیمی، احساس دلتنگی خوشایندی می‌کند و با پیوند فراموش شده‌اش با طبیعت روبه‌رو می‌شود.

این رویارویی، مخاطب را به فکر وامی‌دارد و او را به چالش می‌کشد. در واقع این آثار رنگارنگ و شاد علاوه بر زیبایی ، جنبه‌ی آگاه‌سازی محیط زیستی نیز دارند و به حتم این روزها برای انسان گرفتار روزمرگی و صنعتی زده نیاز مبرم است.

 

کیمیا نخعی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین