کد خبر: 69533 A

حراجی کریستیز| پل سینیاک| دیوید هاکنی

نقاشی پل سینیاک گران‌ترین اثر کریستیز ۲۰۲۳ شد/ عکس

نقاشی پل سینیاک گران‌ترین اثر کریستیز ۲۰۲۳ شد/ عکس

مزایده اخیر «کریستیز» درحالی به پایان رسید که با وجود ارائه آثار هنرمندان نامدار، برخی از آثار هنری کمتر از قیمت‌های پیش‌بینی‌شده به فروش رسیدند.

ایران آرت: حراجی قرن بیستم و بیست و یکم «کریستیز» در لندن به پایان رسید و در مجموع آثاری به ارزش ۸۱.۱ میلیون دلار(۶۳.۸ میلیون پوند) به فروش رسید. با اینکه آثار هنری هنرمندان برجسته‌ای در این حراجی به فروش گذاشته شدند، اما برخی از آثار هنری به قیمتی کمتر یا نزدیک به پایین‌ترین برآوردهای قبلی فروخته شدند و در مجموع حراجی با فراز و نشیب‌ به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، هنرمندانی که آثارشان با قیمت‌های کمتر از پایین‌ترین قیمت برآوردی فروخته شد، عبارتند از: «آلبرتو بوری»، «سای تومبلی» و «لوئیز بورژوا».

با این حال، آثار «ادگار دگا»، «دیمین هرست» و «دیوید هاکنی» بسیار بالاتر از قیمت‌های پیش‌بینی‌شده فروخته شدند. چندین هنرمند معاصر مانند «دایان دال پرا» و «احمد ماتر» نیز شاهد فروش آثارشان به قیمتی بالاتر از برآوردهای قبل از حراجی بودند و رکوردهای فروش  جدیدی را ثبت کردند.

کریستیز معادله‌ها را بهم زد

نقاشی منظره اثر پل سینیاک

در مزایده اخیر، تمرکز مسوولان حراجی «کریستیز» بیشتر بر پرتره‌ها بود. با این حال موفق‌ترین اثر فروخته شده این حراجی پرتره نبود. نقاشی روغن روی بوم اثر «پل سینیاک» که در سال ۱۸۹۶ خلق شد و یک منظره را به تصویر می‌کشد درحالی به قیمت ۶.۷ میلیون پوند(۸.۵ میلیون دلار) فروخته شد که ارزش آن بین ۵.۵ الی ۸ میلیون پوند(۷ الی ۱۰.۱ میلیون دلار) برآورد شده بود.

همچنین تابلو نقاشی از «ژان میشل باسکیا» که ادای احترام این هنرمند به «پیکاسو» است نیز به قیمت ۶.۴۶ میلیون پوند چکش خورد. ارزش این نقاشی بدون عنوان که به سال ۱۹۸۴ میلادی تعلق دارد بین ۴.۶ تا ۶.۵ میلیون پوند تخمین زده شده بود.

اما یکی از مجسمه‌های ساخته «لوئیز بورژوا» با عنوان «بررسی طبیعت» درحالی به قیمت ۴۵۰,۰۰۰ پوند فروخته شد که ارزش تقریبی آن بین ۸۰۰,۰۰۰ الی ۱.۲ میلیون پوند پیش‌بینی‌شده بود.

این درحالی است که حراجی «ساتبیز» با به فروش رساندن نقاشی از «گوستاو کلیمت» رکورد گران‌ترین اثر هنری فروخته‌شده در حراجی‌های اروپا را شکست. «بانویی با بادبزن» آخرین اثر «گوستاو کلیمت» نقاش معروف اتریشی که به قیمت ۸۵.۳ میلیون پوند (بیش از ۱۰۸ میلیون دلار) در حراجی ساتبیز لندن فروخته شد، در اولین حضورش در بازار پس از ۲۹ سال، فراتر از برآورد اولیه ۶۵ میلیون پوندی فروخت تا رکورد جدیدی را برای این هنرمند به ثبت برسد. این نقاشی که پرتره‌ای از زنی ناشناس است، در زمان مرگ نابهنگام این هنرمند در سال ۱۹۱۸، در سن ۵۵ سالگی، در دوران شکوفایی هنری خود، هنوز روی سه پایه‌ای در استودیوی کلیمت ایستاده بود. این هنرمند اتریشی در آثارش عمدتا از نقوش چینی با استفاده از ققنوس و شکوفه‌های نیلوفر آبی استفاده می کرد، در حالی که صاف کردن پس زمینه و کنار هم قرار دادن الگوها نشان دهنده علاقه او به چاپ‌های چوبی ژاپنی بود.

رکورد قبلی فروش آثار «گوستار کلیمت» ۱۰۴.۶ میلیون دلار برای نقاشی «جنگل توس» بود که سال گذشته در نیویورک فروخته شد.

حراجی کریستیز دیمین هرست دیوید هاکنی ادگار دگا پل سینیاک
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین