کد خبر: 66127 A

پیت موندریان، بوتیچلی، حراجی ساتبیز، حراجی کریستیز

از نقاشی ۵۰ میلیون دلاری پیت موندریان تا شاهکار بوتیچلی که مریم مقدس را به تصویر می‌کشد/ بازار داغ جراحی‌های کریستیز و ساتبیز

از نقاشی ۵۰ میلیون دلاری پیت موندریان تا شاهکار بوتیچلی که مریم مقدس را به تصویر می‌کشد/ بازار داغ جراحی‌های کریستیز و ساتبیز

آثاری از پیت موندریان، ساندرو بوتیچلی، لوسیون فروید، پل سینیاک و فرانسیس بیکن در جراحی‌های پیش رو ساتبیز و کریستیز به فروش گذاشته خواهند شد.

ایران آرت: حراجی ساتبیز در ماه نوامبر میزبان تابلو نقاشی «ترکیب شماره ۲» اثر «پیت موندریان» (Piet Mondrian) نقاش مشهور هلندی خواهند بود. به گفته مسوولان حراجی ساتبیز، این نقاشی ممکن است به قیمت بیش از ۵۰ میلیون دلار به فروش برسد؛ این یعنی قیمت کنونی «ترکیب شماره ۲» بیست برابر بیشتر از آخرین باری است که به فروش رسید.

«موندریان» در سال ۱۹۳۰ میلادی و در دوران سکونتش در پاریس یعنی زمانی که سبک نقاشی مشبک انتزاعی را جدی‌تر گرفته بود این نقاشی را خلق کرد. «پیت موندریان» این روزها بیشتر برای خلق تابلوهای نقاشی مشبکی شناخته می‌شود که در آن‌ها از خطوط مشکی و رنگ‌های اصلی استفاده شده بود.

به نقل از ایسنا، «ترکیب شماره ۲» در حقیقت یکی از نقاشی‌های مجموعه مشهوری است که بر روی بوم‌های مربعی شکل خلق شده‌اند. اغلب این نقاشی‌ها در مجموعه موزه‌ها نگهداری می‌شوند و به ندرت از بازار مجموعه‌داران خصوصی سر در می‌آورند.

حالا این نقاشی شانس شکستن رکورد گران‌ترین اثر هنری «پیت موندریان» را دارد، چراکه در حال حاضر عنوان گران‌ترین نقاشی «موندریان» به تابلو نقاشی «ترکیب شماره ۳» تعلق دارد که در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۵۰.۶ میلیون دلار فروخته شد.

«ترکیب شماره ۲» آخرین‌بار در سال ۱۹۸۳ به قیمت ۱.۲ میلیون دلار به یک مجموعه‌دار ژاپنی فروخته شد. در آن زمان هم این نقاشی به گران‌ترین اثر «موندریان» و گران‌ترین اثر هنری انتزاعی فروخته‌شده در حراجی تبدیل شد.

«جولیان داوز»، رئیس هنر امپرسیونیست و مدرن ساتبیز در نیویورک، به فوربس گفت، آخرین باری که «ترکیب شماره ۲» به حراج رفت، بازار هنر به طور کلی بسیار متفاوت و نسبت به امروز به مراتب کمتر جهانی و رقابتی بود. به گفته «داوز»، همراه با افزایش اندازه و ارزش کل بازار از سال ۱۹۸۳ تاکنون، آثار «موندریان» به طور خاص شاهد افزایش فوق العاده در ارزش بوده است.

«پیت موندریان» یکی از بنیان‌گذاران جنبش مدرن هلندی «د استایل» اغلب برای تابلوهای نقاشی کاملا انتزاعی که در دهه ۲۰ میلادی خلق کرده است، شناخته می‌شود. تابلوهای نقاشی که مشخصه اصلی آن‌ها خطوط ساده، مستطیل و رنگ‌های اصلی هستند.

شاهکار بوتیچلی در کریستیر 

یکی از نقاشی‌های «ساندرو بوتیچلی» که مریم مقدس را به تصویر می‌کشد در حراجی ماه نوامبر کریستیز به فروش گذاشته می‌شود. مسوولان حراجی انتظار دارند این نقاشی بیش از ۴۰ میلیون دلار فروخته شود و به یکی از گران‌ترین آثار هنری تبدیل شود که از مجموعه هنری متعلق به «پل آلن» در حراجی ارائه می‌شوند.

 

62398830

 

به گزارش ایسنا، در ماه اوت، مسوولان حراجی کریستیز با اعلام برنامه فروش مجموعه هنری یک میلیارد دلاری متعلق به بنیان‌گذار سابق «مایکروسافت» خبرساز شدند. 

از جمله آثاری که از این مجموعه حراج خواهند شد به نقاشی‌های «کلود مونه»، «ژرژ سورا»، «جاسپر جانز» و «پل سزان» می‌توان اشاره کرد. عواید حاصل از فروش این نقاشی‌ها به پروژه‌های خیریه‌ای اهدا می‌شود که «آلن» پیش از درگذشتش آغاز کرده بود. «پل آلن» در سال ۲۰۱۸ و در سن ۶۵ سالگی درگذشت.

این نقاشی با نام «نیایش مریم مقدس» شناخته می‌شود و قطر آن ۶۰ سانتی‌متر است. «بوتیچلی» این نقاشی را در حوالی ۱۴۸۰ میلادی خلق کرده است. نقاشی مشابهی که توسط این هنرمند خلق شده است در حال حاضر در گالری اوفیتزی واقع در فلورانس نگهداری می‌شود.

«نیایش مریم مقدس» از سال ۱۹۹۹ در مجموعه هنری «پل آلن» نگهداری شده است و تانون بارها در نمایشگاه‌های موزه‌ها به نمایش درآمده است.

وقتی آثار هنری «بوتیچلی» در بازار هنر ارائه می‌شوند، ممکن است به رقم‌های غیرمنتظره‌ای به فروش برسند. در سال ۲۰۲۰، «پرتره مرد جوانی که مدال در دست دارد» به قیمت رکوردشکن ۹۲ میلیون دلار فروخته شد. ژانویه سال گذشته نیز «مرد غم و اندوه» اثر «بوتیچلی» نیز که مسیح (ع) را به تصویر می‌کشد به قیمت ۴۵.۵ میلیون دلار به فروش رسید.

اگر «نیایش مریم مقدس» به قیمت پیش‌بینی‌شده فروخته شود، این نقاشی در بین سه اثر گران این هنرمند قرار می‌گیرد.

مجموعه هنری متعلق به «پل آلن»، گران‌ترین مجموعه متعلق به یک مالک است که تاکنون در حراجی ارائه شده است. آثار این مجموعه در بخش‌های جداگانه‌ای و در حراجی که بین نهم تا دهم نوامبر در نیویورک برگزار می‌شود به فروش خواهند رسید.

شاهکارهایی که به فروش خواهند رسید حوزه‌های مختلفی را از آثار استادان بزرگ نقاشی گرفته تا آثار هنرمندان مدرن و معاصر شامل می‌شوند. پیش‌تر نیز اعلام شده بود، یک تابلو نقاشی سبک «نقطه‌چینی»‌ که در سال ۱۸۸۸ میلادی توسط «ژرژ سورا» نقاش مشهور فرانسوی و بنیان‌گذار نودریافتگری خلق شده است و یکی از تابلوهای نقاشی منظره که توسط «وینسنت ون‌گوگ» در همان سال خلق شده است به مزایده گذاشته می‌شوند. ارزش هر یک از این نقاشی‌ها ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

تابلو نقاشی «جنگل توس‌» که در سال ۱۹۰۳ میلادی توسط «گوستاو کلیمت»‌ خلق شده است و منظره‌ای از درختان با برگ‌های نارنجی را به تصویر می‌کشد، یکی دیگر از آثار ارزشمندی است که در این حراجی به فروش گذاشته می‌شود. ارزش این نقاشی بیش از ۹۰ میلیون دلار برآورد شده است. «آلن»‌ برای خرید این نقاشی ۴۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ پرداخت کرده بود.

ارزش تابلو نقاشی «پل واترلو» که منظره‌ نزدیک به رودخانه‌ای را به تصویر می‌کشد و توسط «کلود مونه»‌ نقاش نامدار امپرسیونیست خلق شده است نیز ۶۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.

یکی از تابلوهای نقاشی «لوسین فروید»‌ نیز حدود ۷۵ میلیون دلار ارزش دارد.

از جمله دیگر آثار قابل‌ توجه این مجموعه به نقاشی‌های اثر «پل سینیاک» و «فرانسیس بیکن»‌ و «ترنر»‌ می‌توان اشاره کرد که ارزش هرکدام از آن‌ها بالای ۲۰ میلیون دلار برآورد شده است.

حراجی کریستیز حراجی ساتبیز پیت موندریان بوتیچلی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین