کد خبر: 70644 A

بینال خوشنویسی دبی| دوسالانه خوشنویسی| اولین بینال خوشنویسی دبی| Dubai Culture

اولین بینال خوشنویسی دبی آغاز شد/ ارائه برنامه‌های جذاب توسط Dubai Culture

اولین بینال خوشنویسی دبی آغاز شد/ ارائه برنامه‌های جذاب توسط Dubai Culture

اولین بینال خوشنویسی دبی با مشارکت تعداد قابل توجهی از گالری‌ها و هنرمندان دبی و خاورمیانه در دبی امارات متحده عربی آغاز شد.

سجاد مالمیر

ایران آرت: سجاد مالمیر: اداره فرهنگ و هنر دبی (Dubai Culture) از آغاز اولین دوره بینال خوشنویسی دبی خبر داد. این دوسالانه که از روز گذشته 9 مهر آغاز شده و تا 31 اکتبر (9 آبان 1402) ادامه دارد، با هدف برجسته کردن اهمیت خوشنویسی به عنوان ابزاری بیانگر و زیباشناختی که محتوای چندفرهنگی را منعکس می‌کند، برگزار می‌شود. این هدف در چارچوب تعهد Dubai Culture برای حمایت از صحنه خلاق دبی و ارائه پلتفرم‌‌های نوآورانه برای حمایت از استعدادها و ایجاد انگیزه در آنها برای نمایش آثار هنری خود با الهام از انواع خوشنویسی است. همچنین این هدف در چارچوب چشم‌انداز فرهنگی دبی برای تبدیل شدن به یک مرکز جهانی برای فرهنگ، یک مرکز رشد خلاقیت و یک مرکز پر رونق برای استعدادها قرار می‌گیرد.

بنا بر نوشته وبسایت Artdayme، برنامه دوسالانه خوشنویسی که در طول ماه اکتبر ادامه دارد و با مشارکت و حمایت بیش از 200 هنرمند و خالق داخلی و بین المللی برگزار می‌شود، شامل سازماندهی حدود 16 نمایشگاه و فعال‌سازی بیش از 30 مکان در سراسر دبی خواهد بود. این مجموعه طیف گسترده‌ای از آثار هنری خوشنویسی را به نمایش می‌گذارد و همچنین بر سرزندگی و دقت تایپوگرافی سنتی و معاصر نوشته شده به بیش از 8 زبان تاکید می‌کند.

Dubai Culture جزئیاتی را درباره چندین نمایشگاه در این دوسالانه که با نمایشگاه بین المللی خوشنویسی عربی دبی در موزه اتحاد آغاز شد، ارائه کرده است. این نمایشگاه با نمایش 90 اثر، زبان بصری خوشنویسی عربی را از طریق قطعاتی که بیش از 50 هنرمند خلق کرده‌اند، بررسی می‌کند. هم خط و هم تزیینات سنتی عربی را به نمایش می‌گذارد و بر ارزش زیبایی شناختی کلمه بصری تأکید می‌کند. علاوه بر این، نمایشگاهی در منطقه طراحی دبی (Dubai Design District)، این رسانه را به عنوان وسیله‌ای برای تبادل فرهنگی جشن می‌گیرد و بیش از 100 اثر هنری و قطعات الهام گرفته از خوشنویسی را به نمایش می‌گذارد که فرهنگ‌های گوناگون را منعکس می‌کند. در نهایت، گالری AWC در DIFC Gate Avenue شاهکارهای هنر معاصر را ارائه می‌کند که تعامل حروف با اشکال و رنگ‌ها را نشان می‌دهد.

نمایشگاهی که در موزه الشندغه (Al Shindagha Museum) برگزار می‌شود، علاقه امارات متحده عربی به تاریخ این فرم را از طریق 25 اثر و مجموعه‌ای از نسخه‌های خطی و اسنادی که آغاز خوشنویسی و نگارش عربی را در این کشور بازگو می‌کند، نشان می‌دهد. نمایشگاهی که به میزبانی مرکز فرهنگی کودکان الجلیله (Al Jalila Cultural Centre) برگزار می‌شود، حدود 30 اثر هنری را ارائه می‌کند که توانایی خوشنویسی را در ادغام و تعامل با رسانه‌ها و مواد مختلف مانند سرامیک، منسوجات، چوب، سنگ، چرم، شیشه، اکریلیک، آهن، و... نشان می‌دهد. 

Foundry هنرهای تجسمی را به عنوان یک عنصر ضروری در دوسالانه خوشنویسی دبی ارائه می‌کند، به موجب آن آثار هنری این نمایشگاه تجسم سفری است که با خود ارتباطی آغاز می‌شود و با ارتباط معنوی پایان می‌یابد. نمایشگاهی که به میزبانی انجمن علمی و فرهنگی - الممزار (Al Mamzar) برگزار می‌شود، شامل 30 تابلوی هنری است که علاوه بر تعامل با تزیینات و مواد بدیع، توانایی‌های خلاق خوشنویسان شرکت‌کننده را در کنترل شکل‌ها و اتصال حروف با فونت‌های کلاسیک عربی نشان می‌دهد.

پلتفرم کتابخانه هنر و طراحی الصفا (Al Safa Art and Design Library)، نوری بر هنرهای طراحی مد و جواهرات می‌اندازد و از طریق 40 قطعه خلاقانه نحوه استفاده از خوشنویسی و زیبایی شناسی آن را به عنوان وسیله‌ای الهام بخش برای بیان هویت شخصی و اجتماعی به نمایش می‌گذارد.

نسخه افتتاحیه دوسالانه خوشنویسی دبی توسط گروه الرستمانی (Al Rostamani Group) به عنوان حامی اصلی و صندوق الوطن (Sandooq Al Watan) به عنوان حامی مورد حمایت قرار گرفته و دوسالانه با مشارکت نهادهای مختلف در صحنه فرهنگی محلی از جمله: منطقه طراحی دبی (D3)، انجمن فرهنگی و علمی، کتابخانه محمد بن راشد، اکسپو سیتی دبی، DIFC Gate Avenue، بنیاد فرهنگی سلطان بن علی العویس، مرکز جمعه الماجد، اداره اقتصاد و گردشگری دبی، دفتر رسانه دبی، شهرداری دبی، Alserkal Avenue، آرت دبی، موزه زنان، تشکیل، آرت جمیل، گالری متار بن لاهج، گالری بوکارا، Foundry، گالری هنری خاولا، گالری Firetti، گالری Efie،   گالری AWC، کتابفروشی هاب، BEDU، گالری اپرا، گالری Mondoir و همچنین با همراهی thejamjar, Medaf, Mirzam, Kalimat, Slay Café, Frame Café, 3IXAM در حال برگزاری است.

امارات متحده عربی سجاد مالمیر آرت دبی Alserkal Avenue السرکال اونیو السرکال اونیو دبی بینال خوشنویسی دبی دوسالانه خوشنویسی دبی Dubai Culture دبی کالچر فرهنگ دبی Al Rostamani Group Sandooq Al Watan
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین