کد خبر: 71024 A

گالری مژده | طلیعه کامران

طلیعه کامران و خورشید سیاه در گالری مژده

طلیعه کامران و خورشید سیاه در گالری مژده

گالری مژده نقاشی های طلیعه کامران، چهره شناخته شده هنر ایران در زمینه های نقاشی و موسیقی را عصر جمعه سوم آذر ماه به تماشا می گذارد.

ایران آرت : خورشید سیاه ، عنوان این نمایشگاه است که شماری از زیباترین آثار این هنرمند زن پیشرو را به نمایش می گذارد.

زنده یاد طلیعه کامران در سال ۱۳۰۹ در تهران و در خانواده‌ای اهل هنر متولد شد. پدر او ویلن می‌نواخت و مادرش نیز توامان دستی در موسیقی و نقاشی داشت.

خانم کامران که نوازندگی سنتور، آلبوم‌های موسیقی و پژوهش هایش در موسیقی دستگاهی ایران شهرت دارد ، در نقاشی هم چهره شناخته شده بود.

 طلیعه کامران در گالری مژده

 طلیعه با تشویق مادرش به دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران راه یافت و لیسانس نقاشی گرفت.

او نخستین نمایشگاه انفرادی خود را در سال ۱۳۴۷ در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار و برای تکمیل آموخته‌های خود در زمینهٔ نقاشی به پاریس و رم سفر کرد.

 آثار نقاشی او در ابتدا تحت تأثیر کمال‌الملک بود اما به مرور به آثار مدرنیستی گرایش پیدا کرد. 

 طلیعه کامران در گالری مژده

خانم کامران در زمان حیات شان ۱۱ نمایشگاه انفرادی برگزار کردند و در ۴۲ نمایشگاه گروهی در ایران و خارج از ایران آثارش به نمایش درآمد.

طلیعه کامران که چهره ماندگار نوازندگی سنتور ایران است 

آلبوم موسیقی صد سال سنتور دستگاه همایون، آلبوم موسیقی یادگار حبیب و کتاب بخش‌هایی از ردیف حبیب سماعی به روایت طلیعه کامران را منتشر کرد.

در میانه دهه ۳۰ خورشیدی زمانی که کنسرت‌های انجمن موسیقی ملی زیر نظر همایون خالقی رهبری می شد، همواره بخشی به همنوازی سنتور طلیعه کامران و تمبک حسین تهرانی اختصاص می یافت که با استقبال شایان توجه روبرو می شد.

 روح‌الله خالقی در سفری به روسیه، بخشی از اجرای ضبط شدهٔ طلیعه کامران در دستگاه همایون را به عنوان نمونهٔ هنر بانوان موسیقی‌دان ایران، به آن کشور عرضه نمود. 

طلیعهٔ کامران در زمینهٔ شعر نیز دستی داشت، بخش از اشعار او در کتابی با عنوان بی‌نهایت، نهایت در سال ۱۳۸۳ منتشر شد.

خانم کامران ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ در تهران درگذشت و پیکرش از مقابل موزهٔ هنرهای معاصر تهران تشییع و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

از روز جمعه سوم آذر ماه گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ بخشی از زیباترین آثار این هنرمند زن پیشگام را تا چهاردهم آذر به نمایش می گذارد.

گالری مژده طلیعه کامران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین