کد خبر: 64137 A

تکذیب ممنوعیت طراحی حرکت در تئاتر / کاظم نظری: هنرمندانی که از تئاتر دور بودند با صحنه آشتی می دهم

تکذیب ممنوعیت طراحی حرکت در تئاتر / کاظم نظری: هنرمندانی که از تئاتر دور بودند با صحنه آشتی می دهم

شائبه حذف طراحی حرکت در تئاتر آنقدر این روزها حاشیه‌ساز شده که مدیر جدید اداره هنرهای نمایشی هم در نخستین حضور رسانه‌ای‌اش به آن پرداخت.

ایران آرت: همشهری خبر داد : مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی گفت که هیچ بخشنامه‌ای درباره ممنوعیت طراحی حرکت در تئاتر به او ابلاغ نشده است.

شائبه حذف طراحی حرکت در تئاتر آنقدر این روزها حاشیه‌ساز شده که مدیر جدید اداره هنرهای نمایشی هم در نخستین حضور رسانه‌ای‌اش به آن پرداخت.

پیش از این فرهاد مهندس‌پور، از مدیران سابق تئاتری و کارگردان و نمایشنامه‌نویس در گفت‌وگویی از حذف طراحی حرکت در عرصه نمایش خبر داده بود؛ نکته‌ای که حرف و حدیث‌های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت.

ازجمله این واکنش‌ها متنی بود که امیر امیری، طراح حرکات موزون در صفحه شخصی‌اش نوشته بود که البته بعدا آن را از صفحه‌اش حذف کرد.

حالا اما کاظم نظری که از روز چهارشنبه، ۱۸ اسفند‌ماه رسما بر صندلی مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی نشسته، می‌گوید در این مدت هیچ بخشنامه‌ای درباره ممنوعیت طراحی حرکات در تئاتر ندیده و درباره آنچه در چند وقت اخیر مبنی بر ممنوعیت طراحی حرکات در تئاتر منتشر شده است، باید پیگیری کند.

او همچنین گفت که قصد دارد هنرمندانی را که در این مدت از تئاتر دور بوده‌اند، با صحنه آشتی دهد.

نظری یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود را توجه به خلق متون نمایشی ایرانی و پژوهش در تئاتر دانست. این مدیر هنری شامگاه شنبه، ۲۱ اسفند ماه با حضور در برنامه «دیالوگ» رادیو نمایش با ایوب آقاخانی، مجری و کارشناس این برنامه به گفت‌وگو نشست و درباره برنامه‌های خود توضیحاتی ارائه کرد و به پرسش‌های مخاطبان که از طریق پیامک مطرح می‌شد، پاسخ داد.
او تأکید کرد که در جست‌وجوی سازوکاری برای سر و سامان دادن به تئاتر حرفه‌ای است و در این راستا می‌کوشد هنرمندانی را که از تئاتر دور مانده‌اند، دعوت به‌کار کند و از این راه، زمینه را برای ایجاد عدالت فرهنگی که مورد تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، فراهم خواهد کرد تا بودجه تئاتر فقط به قشر خاصی محدود نشود. او البته خاطرنشان کرد که گروه‌های نمایشی فقط به بودجه اداره کل تکیه نکنند بلکه خود نیز به‌دنبال اقتصاد کار خویش باشند. نظری‌ توجه به تئاتر استان‌ها را یکی از مهم‌ترین اهداف خود برشمرد و در عین حال تأکید کرد که برای اجرایی‌شدن این برنامه قرار نیست اداره کل هنرهای نمایشی بودجه بدهد بلکه از طریق بخش استانی این اداره با ادارات ارشاد استان‌ها، شهرداری‌ها، استانداری‌ها و... رایزنی خواهد کرد تا آنان نیز در تامین بودجه و تولید آثار نمایشی استان‌های خود مشارکت داشته باشند. مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در پاسخ به پرسشی درباره ممنوعیت طراحی حرکت که در چند وقت اخیر در فضای مجازی و توسط بعضی از طراحان حرکت مطرح شده است، توضیح داد: تا الان هیچ بخشنامه‌ای در این‌باره ندیده‌ام و کسی درباره این موضوع صحبتی نکرده است و باید پیگیری کنم. وی ادامه داد: باید دید طراحی حرکت به چه معناست. با دوستانی که سیاستگذار فرهنگی هستند، صحبت کنم ولی تاکنون از هیچ نهادی که البته نهاد بالادستی ما معاونت هنری است، در این‌باره صحبتی مطرح نشده است اما به هر حال ما چارچوب خودمان را داریم و اجازه تخطی از آن را نمی‌دهیم. ضمن اینکه تاکنون از حرکات موزونی که در راستای فرهنگ‌مان بوده، حمایت کرده‌ایم و آثار نمایشی متعددی در حوزه تئاتر دفاع‌مقدس، نمایش‌های ملی ایرانی و... با بهره‌گیری از حرکات موزون نمایشی اجرا شده‌اند. طبیعتا هیچ سیاستگذار فرهنگی جلوی حرکات موزونی را که در آیین‌ها و قومیت‌های ما ریشه داشته باشد، نخواهد گرفت مگر اینکه با شرع ما مغایرت داشته باشد

 

فرهاد مهندس پور ممنوعیت طراحی حرکت در تئاتر امیر امیری کاظم نظری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین