کد خبر: 64044 A

ببینید: شایعه ممنوعیت کرئوگرافی در تئاتر /واکنش رضا کیانیان،طناز طباطبایی و فرهاد مهندس پور

ببینید: شایعه ممنوعیت کرئوگرافی در تئاتر /واکنش رضا کیانیان،طناز طباطبایی و فرهاد مهندس پور

این روزها فضای رسمی لبریز از شایعه ممنوعیت طراحی حرکت در تئاتر است و برخی هنرمندان می گویند با انها تماس گرفته شده و اعلام شده از این پس کرئو گرافی در تئاتر جایی ندارد. هنرمندان متعددی به این شایعه واکنش نشان دادن از جمله رضا کیانیان، طناز طباطبایی و از همه شفاف تر و صریح تر فرهاد مهندس پور چهره شناخته هنر نمایش که نامه ای سرگشاده به مسئولین وزارت ارشاد منتشر کرد.

ایران آرت: رضا کیانیان درباره ممنوعیت کرئوگرافی در تئاتر این استوری را منتشر کرد:

 

ممنوعیت کرئوگرافی در تئاتر

 

طناز طباطبایی که به سیمرغ جشنواره فیلم فجر را نیز از آن خود کرده است، متن زیر را منتشر کرد:

 

ممنوعیت کرئوگرافی در تئاتر

 

اما فرهاد مهندس پور نویسنده و کارگردان شناخته شده تئاتر که دبیری جشنواره فجر را نیز در رزومه دارد در نامه ای سرگشاده ، شفاف و صریح خواهان واکنش جدی مدیران وزارت ارشاد شد.

در بخش هایی از این نامه آمده است: « .... تعدادی از جوانان هنرمند کشور مورد بازخواست قرار گرفته‌اند و به آنها حکم شده در فضاهای مجازی از هنرمند بودنشان تبری بجویند. در اینجا بی‌تردید با مسئولیت مستقیم شما مواجه‌ایم و سکوت شما حتی از سر ترس، می‌تواند نشانگر این باشد که یا: الف؛ شما با حوزه مسئولیت‌های خود آشنا نیستید. ب؛ شما با دانش حوزه مسئولیت و کاری خود آشنا نیستید. به این دلایل، ترس احتمالی شما می‌تواند ناشی از نادانستگی باشد. به راستی اگر مسئله این است، جامعه هنرمندان ایران، استادان هنر، گروه بزرگ هنرمندان تئاتر کشور، دانش‌آموختگان هنر و فرهنگ در ایران، همکاران هنرمند و حرفه‌ای شما، همگی می‌توانند به شما مشاوره بدهند و در این باره روشنگری کنند که مفهوم رقص، در درون جریان رقص مدرن و رقص معاصر تحولی بنیادین یافته و با تصور فیلمفارسی فاصله نجومی گرفته است. رقص، امروز پژوهش و کندوکاوی در مفهوم حرکت در زندگی روزمره، آیین‌ها، سنن و آداب در هر کشور است و هیچ شباهت و همانندی با آنچه ۵۰ سال پیش از این رقص نامیده می‌شد ندارد. بیایید دانشمند مسئول خود باشیم، به روز باشیم، و هم‌پای جوانان نیک‌اندیش و تلاشگر و هنرمند کشورمان گام برداریم... رقص مدرن فرمی برای بیان فکرها و عواطف پاک انسانی و اخلاقی به دیگران است و در پی آن است که زبانی جهانی برای پیوند میان انسان‌ها و برای تبادل فرهنگی بیابد. رقص مدرن عرصه و رسانه‌ای برای حضور در بازارهای فرهنگی و جهانی برای بیان فرهنگی است. دیگر آن زمان سپری شده که بتوان رقص را همچون یک «انگ» به‌کار برد؛ این انحطاط است. کریوگرافی اشاره به انجام هماهنگی جزییات بدنی و بصری و حرکتی است و هیچ ربطی به رقص یا رقص مدرن ندارد. یکی پنداشتن رقص با کریوگرافی و حرکات موزون نشان دهنده نادانستگی است. نمی‌دانم شما در دهه 60 و در سال‌های آغازین پس از انقلاب، تئاتر بچه‌های آماتور و آرمانگرای مسلمان را دیده‌اید یا خیر. من بسیار دیده‌ام و نمایش‌های انقلابی و تمثیلی آن روزگار پر بود از حرکات موزون.

حرکات موزون، نامی است باقی‌مانده از آن روزگار که آن بچه‌ها در تکاپوی یافتن راه و فرم‌هایی برای بیان انقلاب بودند و جالب است که همان نام امروز به اتهام و انگ بدل شود. بگذارید یادتان بیاورم که انقلاب دینی در ایران، هرگز ضد فرهنگ و هنر نبود و نشد، و برخلاف معدودی که روزگاری فریاد برمی‌آوردند جمهوری اسلامی، دشمن تئاتر و سینما و تلویزیون است، هرگز چنین نشد.

به همین دلیل است که امروز این انگ‌های ناروا و بی‌سابقه، شگفت‌آورانه و منحط‌اند. امروز جوانان ایران با توانایی‌هایی که دارند می‌توانند مایه افتخار ایران باشند. با تایید کردنشان باید به آنها جسارت نوآوری بدهیم تا سربلندمان کنند و کاشف و نماینده پیشروترین فرم هنری و فرهنگی کشورمان باشند. در هر محضری که بخواهید هنرمندان و فرهنگ‌دوستان و استادان، برای شرح و روشنگری حاضرند. آقایان، شما مسئول هستید که آگاه باشید و روشنگر باشید. برادرانه یادآور می‌شوم که شما مسئولید که نترسید و نپسندید که جامعه هنری ایران از ناآگاهی این و آن بترسد. شما به‌خوبی می‌دانید که فرهنگ با ارعاب و آمریت میانه‌ای ندارد، و کسانی که می‌خواهند در حوزه فرهنگ موثر باشند باید ادب و منش و شکیبایی فرهنگی داشته باشند. »

حال باید دید این شایعه که با گستردگی بسیار میان جامعه هنری زمزمه می شود رنگ واقعیت می گیرد یا توسط مسئولین تکذیب می شود.

 

 

رضا کیانیان طناز طباطبایی فرهاد مهندس پور کرئوگرافی ممنوعیت طراحی حرکت ممنوعیت کرئوگرافی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین