کد خبر: 68057 A

حقوق بازنشستگان| افزایش حقوق بازنشستگان| کاهش حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان دو و نیم میلیون افزایش یافت | واریز افزایش حقوق بازنشستگان در پایان اردیبهشت

حقوق بازنشستگان دو و نیم میلیون افزایش یافت | واریز افزایش حقوق بازنشستگان در پایان اردیبهشت

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان از جمله حق عائله ‌مندی و کمک هزینه بازنشستگان را در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد.

حقوق بازنشستگان هر ساله درصدی افزایش می یابد اما این میزان افزایش به میزان تورمی که در کشور وجود دارد بسیار ناچیز به نظر می رسد. بازنشستگان در چند سال گذشته همواره نسبت به میزان افزایش حقوق بازنشستگان گلایه مند بوده اند. مطالبه آنها این است که حقوق بازنشستگان با حقوق کارگران همسان سازی شود. هفته گذشته سخنگوی دولت اعلام کرد که دولت با افزایش حقوق بازنشستگان به میزان افزایش حقوق مصوبه برای کارگران در سال 1402 موافقت کرده است. در تازه ترین خبر، میزان افزایش حقوق بازنشستگان از جمله حق عائله مندی و کمک هزینه بازنشستگان در سال 1402 اعلام شده است.

افزایش تورم و ناتوانی بسیاری از افراد برای تامین کالاهای اساسی یکی از مشکلاتی است که بازنشستگان هم بدون شک آن را تجربه می‌کنند. افزایش میزان مستمری بازنشستگان و حق عائله مندی آنها قطعا زورش به قیمت کالاهای روزمره نمی‌رسد.

افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران قرار است از اردیبهشت ۱۴۰۲ اجرایی و پرداخت شود و مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین نیز همزمان با حقوق اردیبهشت به بازنشستگان و مستمری‌بگیران پرداخت می‌شود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی جزئیات افزایش حق عائله ‌مندی و کمک هزینه بازنشستگان را در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد.

میرهاشم موسوی با اشاره به اجرایی شدن و پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان از اردیبهشت‌ماه اظهار کرد: سازمان تأمین‌ اجتماعی باعنایت به مصوبه هیئت محترم وزیران و در اجرای ماده (۹۶) و ماده (۱۱۱) قانون تأمین‌ اجتماعی، مستمری و کمک‌های جنبی تمام مستمری‌بگیران بازنشسته، ازکارافتاده و مجموع مستمری بازماندگان را افزایش می‌دهد. براین اساس میزان مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان که تا پایان سال ۱۴۰۱ برقرار شده است، برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و مشمولین ازکارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده، به میزان بیست و هفت درصد (۲۷%) مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

وی افزود: همچنین برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری، میزان افزایش سال ۱۴۰۲ به میزان بیست و یک درصد (۲۱%) مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ به‌علاوه مبلغ ثابت دو میلیون و ۵۰۷ هزار و ۸۸۰ ریال خواهد بود.

موسوی با بیان اینکه به توصیه ریاست جمهوری برای کمک به معیشت بازنشستگان، در سال جاری کمک‌های جنبی مستمری‌بگیران افزایش بسیار خوبی دارد، گفت: مبلغ بن مستمری‌بگیران و کمک هزینه مسکن بازنشستگان و مستمری‌بگیران به میزان ۲۱ درصد افزایش یافته است. در مورد کمک هزینه عائله‌مندی نیز افزایش ۱۲۵ درصدی اعمال شده و از ۴۰۷ هزار تومان به ۹۱۷ هزار تومان رسیده است. کمک هزینه اولاد تحت تکفل بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته و به ازای هر اولاد از ۱۰۵ هزار تومان به ۴۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی همچنین از پرداخت باقی‌مانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشمول این موضوع خبر داد و گفت: مبلغ مربوط به باقی‌مانده متناسب‌سازی برای بازنشستگان مشمول این افزایش، از ابتدای سال جاری اعمال و پرداخت می‌شود. به‌روزرسانی احکام جدید نیز در حال انجام است و طی چند روز آینده احکام جدید از طریق سایت سازمان تأمین‌ اجتماعی به نشانی es.tamin.ir در اختیار بازنشستگان قرار می‌گیرد و بازنشستگان و مستمری‌بگیران حقوق اردیبهشت ماه خود را مطابق روال همیشگی از بیستم تا پایان ماه با لحاظ افزایش حقوق دریافت می‌کنند.

وی همچنین در مورد شرایط فعلی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در سال گذشته بالغ بر ۴۶۰ هزار میلیارد تومان تعهدات صندوق را به صورت کامل و به‌موقع انجام دادیم و ماهیانه به طور متوسط ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ایفای تعهدات سازمان تأمین‌ اجتماعی پرداخت شد که شامل تعهدات بلندمدت، تعهدات کوتاه‌مدت، تعهدات حوزه درمان و هزینه‌های پشتیبانی صندوق بوده است. سال گذشته را به‌رغم برخی چالش‌ها با موفقیت و با اجرای کامل همه تعهدات به پایان رساندیم و در سال جاری نیز پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و تعهدات سازمان تأمین‌ اجتماعی بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد.

موسوی آینده سازمان تأمین اجتماعی را امیدوارانه توصیف کرد و گفت: در سازمان تأمین‌ اجتماعی طی دو سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی با حمایت دولت مردمی سیزدهم در زمینه تأدیه بدهی به سازمان رقم خورده است و بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی این سازمان که از سنوات قبل از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ ایجاد و تأمین‌ اجتماعی به‌عنوان اَبَربدهکار بانکی مطرح شده بود را تسویه کردیم. بی‌سابقه‌ترین تأدیه بدهی دولت به تأمین‌ اجتماعی نیز در همین مدت اتفاق افتاد و بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین‌ اجتماعی که مربوط به بدهی‌های انباشته سنوات قبل بود، پرداخت شد. در بودجه سال جاری نیز جمعاً ۸۰ هزار میلیارد تومان بابت تأدیه بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی پیش‌بینی شده است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در پایان گفت: تجربه سال گذشته نشان داد که با جهت‌گیری درست تحولی و همراهی و همگرایی حداکثری بین دولت محترم و سازمان تأمین‌ اجتماعی و مجلس نه تنها چالش‌های روزمره قابل رفع است، بلکه می‌توانیم با رویکرد تحولی و مدیریت مطلوب صندوق، به آینده امیدوارانه‌ای که پیش‌بینی می‌کنیم، برسیم.

مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان کی پرداخت می شود؟

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران گفت: مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی مربوط به فروردین‌ماه امسال در اردیبهشت‌ پرداخت می‌شود.

علی دهقان‌کیا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که آیا حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در اردیبهشت ماه بر اساس مصوبه شورای‌عالی کار افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر، اظهار کرد: بنا بر پیگیری‌های انجام‌شده و قول‌هایی که مسئولان سازمان تأمین اجتماعی داد‌ه‌اند، ان‌شاءالله افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان در اردیبهشت ماه عملیاتی می‌شود.

وی افزود: بر همین اساس حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در اردیبهشت‌ماه بر مبنای مصوبه شورای‌عالی کار (افزایش 25درصدی برای حداقل‌بگیران و 21درصدی برای سایر سطوح) پرداخت می‌شود.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران گفت: بنابر پیگیری‌های صورت‌گرفته قرار است مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان مربوط به فروردین ماه نیز همزمان با حقوق اردیبهشت ماه به حساب بازنشستگان تأمین اجتماعی واریز شود.

وی تصریح کرد: بر اساس جدول طراحی‌شده، حقوق بازنشستگان هر ماه از بیستم بر اساس حروف الفبا به حسابشان واریز خواهد شد.

زمان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی + جزئیات

جدول افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1402

جدول مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ منتشر شد.

به گزارش ایلنا، در تعریف مستمری یا حقوق بازنشستگان به زبان عامیانه، می‌توان گفت، مقدار پولی است که ماهانه، به طور مستمر و تا پایان عمر، به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی، تعلق می‌گیرد. سه میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند. حقوق بازنشستگان۱۴۰۱ همانند پاداش بازنشستگی برای افراد مختلف متفاوت است. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ مقداری از حقوق بازنشستگان کشوری کمتر می‌باشد.

حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

حقوق بازنشستگان مسئله پر چالش همه دولت‌ها بوده است. مقدار دریافتی حقوق بازنشستگان همیشه موجب نارضایتی قشر عظیمی از بازنشستگان است، زیرا بازنشستگان بر این اعتقادند که مبلغ حقو بسیار ناچیز است. تعیین میزان حقوق بازنشستگان در اواخر هر سال با تنش همراه است. طبق نظر کارشناسان حقوق بازنشستگان با فرمول جدید بیشتر می‌شود. جزئیات جدید از حقوق بازنشستگان را بخوانید. بر این اساس، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، به میزان بیست درصد (۲۰%) نسبت به آخرین حکم حقوق سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد. حداقل حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور در سال ۱۴۰۲ معادل (۱/۲) برابر حداقل حکم حقوق سال ۱۴۰۱، موضوع جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال افزایش جزء (۲) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری خواهد بود.

مبنای پرداخت عیدی مستمری‌بگیران و حقوق بازنشستگانوی ادامه داد: عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در چارچوب ضوابط و مقررات صندوق و مطابق مصوبه هیئت مدیره محترم صندوق از محل سود سرمایه‌گذاری صندوق تامین شده است.

میزان افزایش حقوق اردیبهشت بازنشستگان مشخص شد | آخرین جزییات واریز مابه التفاوت حقوق بازنشستگان

شریعتی گفت: کلیه مستمری‌بگیرانی که تاریخ اجرای احکام مستمری آن‌ها تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۱۳ است مبلغ ۷ میلیون ریال و مستمری‌بگیرانی که بعد از تاریخ مذکور مشمول انواع تعهدات صندوق گردیده‌اند ۵۰ درصد مبلغ تعیین شده پرداخت گردیده است، لازم به ذکر است کلیه افرادی که تا پایان سال ۱۴۰۱ مشمول بهره‌مندی از تعهدات بلندمدت صندوق شده یا خواهند شد از مبلغ عیدی بهره‌مند خواهند شد.

جدول افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ ردیف حقوق ماهانه سال ۱۴۰۰ (بر مبنای ریال) حقوق ماهانه سال ۱۴۰۱ (بر مبنای ریال) میزان افزایش

۱، ۳۵،۰۰۰،۰۰۰، ۵۵،۸۰۰،۰۰۰،

۲، ۳۷،۰۰۰،۰۰۰، ۵۵،۸۰۰،۰۰۰، ۵۰.۸%

۳، ۴۰،۰۰۰،۰۰۰، ۵۵،۸۰۰،۰۰۰، ۳۹.۵%

۴، ۴۳،۰۰۰،۰۰۰، ۵۵،۸۰۰،۰۰۰، ۲۹.۸%

۵، ۴۶،۰۰۰،۰۰۰، ۵۷،۱۰۰،۰۰۰، ۲۴،۱%

۶، ۵۰،۰۰۰،۰۰۰، ۶۱،۵۰۰،۰۰۰، ۲۳،

۷، ۵۵،۰۰۰،۰۰۰، ۶۷،۰۰۰،۰۰۰، ۸، ۶۰،۰۰۰،۰۰۰، ۷۲،۵۰۰،۰۰۰، ۲۰.۸%

۹، ۶۵،۰۰۰،۰۰۰، ۷۸،۰۰۰،۰۰۰، ۲۰%

۱۰، ۷۰،۰۰۰،۰۰۰، ۸۳،۵۰۰،۰۰۰، ۱۹.۳%

۱۱، ۷۵،۰۰۰،۰۰۰، ۸۹،۰۰۰،۰۰۰، ۱۸.۷%

۱۲، ۸۰،۰۰۰،۰۰۰، ۹۴،۵۰۰،۰۰۰، ۱۸.۱%

۱۳، ۸۵،۰۰۰،۰۰۰، ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰، ۱۷.۶%

۱۴، ۹۰،۰۰۰،۰۰۰، ۱۰۵،۵۰۰،۰۰۰، ۱۷.۲%

۱۵، ۹۵،۰۰۰،۰۰۰، ۱۱۱،۰۰۰،۰۰۰، ۱۶.۸%

۱۶، ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰، ۱۱۱،۶۵۰،۰۰۰، ۱۶.۵%

۱۷، ۱۱۰،۰۰۰،۰۰۰، ۱۲۱،۰۰۰،۰۰۰، ۱۰%

۱۸، ۱۲۰،۰۰۰،۰۰۰، ۱۳۲،۰۰۰،۰۰۰، ۱۰%

۱۹، ۱۴۰،۰۰۰،۰۰۰، ۱۵۴،۰۰۰،۰۰۰، ۱۰%

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی هیئت وزیران، مصوب شده تا حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از حداقل میزان نزد دریافتی مصوب کارگران در همان سال کمتر نباشد. بر این اساس و با توجه به مصوبات شورای عالی کار در اسفندماه سال ۱۴۰۰، حداقل حقوق و دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود.

خبر مهم | چرا بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان مانند سال گذشته حقوق می‌گیرند؟ | مابه

بنابر این مصوبه مقرر شده است تا حداقل حقوق و دستمزد مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ و مجموع مستمری ازکار افتگان و بازماندگان از حداقل حقوق کارگران همان سال کمتر نباشد. به موجب قوانین ۹۶ و ۱۱۱ تامین اجتماعی و با رعایت مصوبات شورای عالی کار میزان دریافتی این دسته نباید کمتر از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بوده و با حداقل ۵۷.۴ درصد افزایش رو به رو شده است. همچنین بر اساس احکام قانون بودجه در خصوص صندوق‌های بازشستگی مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق این دسته و در راستای هماهنگ سازی پرداخت حقوق این گروه برای مشمولینی که دریافتی بیشتر از حداقل حقوق و دستمزد را دارند، افزایش ده درصدی اعمال شده و برای کمک معیشت این دسته مبلغ ماهانه ۶۵۰ هزار تومان به صورت ماهانه تصویب می‌گردد. این میزان برای تمام افراد تا سقف دریافتی ۱۰ میلیون تومان اجرایی می‌شود. بر همین اساس مزایای دستمزد بازنشستگان به صورت جدول مزایای بازنشستگان زیر است:

ردیف مبلغ بر مبنای ریال

حق معیشت ۲،۰۰۰،۰۰۰ حق عائله‌مندی ۳،۷۰۰،۰۰۰

حق اولاد ۹۷۰،۰۰۰

حق مسکن ۱،۵۰۰،۰۰

بر این اساس به نظر میرسد، مزایای حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی امسال به صورت عرفی و مطابق قوانین سازمان تامین اجتماعی صورت پذیرد.

 

حقوق بازنشستگان افزایش حقوق بازنشستگان کاهش حقوق بازنشستگان همسان سازی حقوق بازنشستگان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت حقوق بازنشستگان واریز حقوق بازنشستگان
نظرات خوانندگان
  • برهان
    پاسخ

    <b>سلام زندگیوبرای ما باز نشستگان خیلی سخت کردید واقعا چطورمیشه بااین چندرقاز زندگی کرد حقوق من ۵۷۰۰۰۰۰هزار تومانه ۳۰ سال بیمه پرداخت کردم شما بفرمایید بااین مبلع چطوری میشه زندگی کرد چراهیچ کس جواب گو نیست با سه فرزندو عروس داماد ونوه چطوری میشه زنوگی کرددولت باتدبیر</b>

  • علیرضانشاط
    پاسخ

    اینجانب یک فرزند معلول دارم و همسرم هم که معلول بوده بعداز ۳۰سال زندگی مشترک مهریه تمام وکمال به توان سه گرفت و متارکه کردم تامین اجتماعی عیدی منو مجردی داده چون همسر ندارم وقطع کرد اما شعار به حمایت کردن برای زندگی مشترک میدن البته با قطع عائله مندی آیا مشگلات من کمتر شده نسبت به این گرانیها و بجای دستگیری روزخم من نمک هم بپاشند

  • ناشناس
    پاسخ

    از بی کفایت بودن مدیران تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان عقب افتاد ه است کسی جواب گو نیست همه چیز رو هوا است و

  • باسلام آن دسته که زیر بیست سال هستن
    شامل می شود بدبخت ازاین نیست
    که ستومان 3000میلیون گرفت

  • آقای دهقان کیا چرا همه مسئولان تأمین اجتماعی می گویند ۲۷ درصد حتی خود رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور اما شما میگید ۲۵درصد پس آن ۲ درصد چرا جنابعالی گذاشتید داخل آب دوم اینکه آقای موسوی گفتند که رئیس جمهور عزیز برای بازنشستگان تأمین اجتماعی سال۱۴۰۲ افزایش خوبی دادند به معشیت این قشر زحمت کش این همه گفتند فقط ۵۰ هزار تومان روی حق مسکن و ۵۰ هزار تومان هم روی معشیت گذاشته است کجاش خوب بوده سوم اینکه فيش حقوق ها را گذاشتید و بعداز چند ساعت برداشتن چرا؟ممنونم قربانت

  • س م گلکار
    پاسخ

    سلام.متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری به کجا رسید چرا دیگه حرفی ازش نمیزنین؟!

  • ناشناس
    پاسخ

    چرافقط کارگران وبازنشستگان افزایش حقوق میدید پس کارمندان شاغل چی

  • جواد
    پاسخ

    ازکارافتادگان ۶۶درصد حقوق من۳میلیون تومان مستجر با۵نفر چتور زندگی کنم امسال شده ۴۱۰۰هزار تومان مرک بهتر از زندگی....‌‌.......

  • ناشناس
    پاسخ

    همش باز نشستگان تامین اجتماعی یکمی بفکز بازنشستگان کشوری باشید

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین