کد خبر: 68182 A

خودرو اطلس| سایپا| ایران خودرو

خودرو اطلس سورپرایز سایپا در طرح پیش فروش/ خودرویی جذاب‌تر از کوییک که قیمت آنچنانی ندارد/ مشخصات و قیمت خودرو اطلس

خودرو اطلس سورپرایز سایپا در طرح پیش فروش/ خودرویی جذاب‌تر از کوییک که قیمت آنچنانی ندارد/ مشخصات و قیمت خودرو اطلس

ایران آرت: شرکت سایپا خودرو جدید خود با نام اطلس را در طرح پیش فروش جدید ایران خودر و سایپا یا همان دومین مرحله فروش یکپارچه خودرو ارائه کرده است.

در ادامه همه آنچه که باید از اطلس بدانید به شما گفته می شود:

تفاوت تیپ پایه اطلس و تیپ فول اطلس

اردیبهشت 1402: براساس آخرین اطلاعات موجود، شرکت سایپا قرار است خودرو اطلس را در چهار تیپ مختلف، راهی بازار کند که عبارتند از:

  • تیپ دنده‌ای ساده: اطلس S
  • تیپ دنده‌ای فول: اطلس G
  • تیپ اتومات ساده: اطلس L
  • تیپ اتومات فول: اطلس E

اما صرف نظر از تیپ خودرو، شرکت سایپا یکسری از امکانات و تجهیزات را بصورت استاندارد روی همه چهار تیپ اطلس قرار داده است که عبارتند از:

  • کنترل کشش یا TCS
  • کنترل پایداری یا ESC
  • کمکی ترمز یا BAS
  • ترمز ضدقفل یا ABS
  • توزیع نیرو ترمز یا EBD
  • کمکی حرکت در سربالایی یا HSA
  • چراغ ترمز اضطراری یا ESS
  • چراغ مه شکن جلو و عقب
  • چراغ بدرقه
  • چراغ دی لایت
  • چراغ اتو لایت (سنسور نور)
  • دو ایربگ
  • تهویه مطبوع نیمه اتومات
  • نشانگر تعویض دنده یا GSI
  • نشانگر سرویس دوره ای یا EPS
  • صندلی ایزوفیکس
  • صندلی 4 حالته دستی سرنشین جلو
  • سنسور عقب
  • سنسور فشار باد تایر
  • تنظیم دستی ارتفاع نور چراغ جلو
  • فرمان دی کات
  • باربند اسپرت
  • نویگیشن آفلاین
  • قابلیت اتصال موبایل به سیستم چندرسانه ای (میرور لینک)
  • خروجی 12 ولت

به نقل از سایت باما، علاوه بر ویژگی‌های فوق، بعضی از آپشن‌های خودرو اطلس، فقط در برخی تیپ‌های آن وجود دارد که در جدول زیر، این آپشن‌ها را مشاهده می‌کنید:

تفاوت تیپ های سایپا اطلس نوع تیپ تیپ 1 تیپ 1 تیپ 2 تیپ 2
 
نام مدل اطلس S اطلس L اطلس G اطلس E
گیربکس 5 دنده دستی CVT 5 دنده دستی CVT
مانیتور 7 اینچ x دارد دارد دارد
دوربین عقب x دارد دارد دارد
دکمه کنترلی فرمان x دارد دارد دارد
آینه تاشو برقی x دارد دارد دارد
آنتن سقفی x دارد دارد دارد
تریم دو رنگ x دارد دارد دارد
صندلی روکش چرم x دارد دارد دارد
کروز کنترل x دارد x دارد
کیلس استارتر x دارد x دارد
صندلی تاشو عقب دارد x دارد x
سانروف x x دارد دارد
سقف رنگی x x دارد دارد
صندلی برقی راننده x x x دارد
صندلی راننده با گرمکن x x x دارد
شیشه دودی عقب x x x دارد
سنسور باران x x x دارد
توییتر x x x دارد
رادار نقطه کور x x x دارد

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

مشخصات فنی سایپا اطلس منتشر شد

فروردین 1402: شرکت خودروسازی سایپا، برای نخستین‌بار اطلاعات فنی سایپا اطلس را منتشر کرد که براساس آن، خودرو جدید اطلس قرار است در تیپ 1 و تیپ 2 به تولید برسد اما هر کدام از این تیپ‌ها نیز دارای نسخه دنده‌ای و CVT هستند:

نوع تیپ تیپ 1 تیپ 1 تیپ 2 تیپ 2
 
نام مدل اطلس S اطلس L اطلس G اطلس E
گیربکس 5 دنده دستی CVT 5 دنده دستی CVT
نوع موتور M15I یورو پنج با دریچه گاز برقی
حجم موتور 1.5 لیتری
تعداد سوپاپ هشت سوپاپ VVT
حداکثر قدرت 90 اسب بخار
حداکثر گشتاور 137 نیوتن متر
مصرف ترکیبی 6.9 لیتر
سایز تایر 185/65R14
حجم باک 41 لیتر
نوع ترمز جلو دیسکی
نوع ترمز عقب کاسه ای

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

تولید اطلس در مدل‌های دنده‌ای و اتومات

آذر 1401: علیرضا مصدقی، مدیر پروژه خودرو اطلس سایپا، عنوان کرد که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، بدنه‌های VP  خودرو اطلس، که اواخر شهریورماه تولید شده بود، با رنگ‌های جذاب برای انجام تست‌های مختلف مونتاژ و آماده شده است. با هماهنگی شرکت‌های سازه گستر، مگاموتور، پلاسکوکار، قالب‌های صنعتی و سایپا آذین قطعات مونتاژی این خودرو تهیه شده است. قالب‌های این محصول توسط شرکت معتبر خارجی طراحی و ساخته شده و قطعات نمونه طراحی شده در اواسط آبان وارد کشور شد.  

سایپا اطلس

وی اشاره کرد که خودروها با رنگ‌های محدودی ارائه می‌شوند و تنوع رنگی به شدت کم است. اما برای خودروهای VP رنگ‌های مختلفی از خانواده سبز، آبی، قهوه‌ای و قرمز با ترکیبات جذاب در نظر گرفته شده است. 

وی تاکید کرد تمامی رنگ‌آمیزی خودروها در سالن‌های رنگ سایپا و با اپلیکیشن اعمال رنگ توسط فرآیندهای تولیدی انجام شده تا بتوان از رنگ‌های متنوع سایپا تولید و عرضه کرد. سایپا قصد دارد تا برای تیپ‌های تولیدی این خودرو، استاندارد رنگی تعریف کند. البته رنگ خودروها به درخواست مشتریان تولید و عرضه خواهد شد. 

بر اساس گفته‌های آقای مصدقی، تولید خودروهای VP با کم‌ترین اشکالات انجام شده و نشان می‌دهد که اکثر طراحی‌های انجام شده بر روی کاغذ، در اجرا نیز نتیجه مناسبی دارد. خودروهایی که در این مرحله تولید می‌شوند، برای انجام تست‌های مختلف همچون تست‌های مخرب، تست‌های عملکردی و تست‌های ظاهری، مورد استفاده قرار می گیرند. پس از اتمام تست‌ها تا اواسط زمستان امسال، در نیمه دوم دی‌ماه تولیدات آزمایشی آن آغاز خواهد شد. تولید انبوه خودرو در اردیبهشت‌ماه سال آینده است. تست‌های عملکردی با پیمایش بالا، توسط تیم‌های مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و معاونت‌های کیفیت و مهندسی انجام می‌شود تا هر تیمی از زوایای مختلف به این خودرو در پیمایش نگاه داشته باشد. از آن جایی که برخی تست‌های مخرب در داخل کشور وجود ندارد، توسط شرکت‌های معتبر خارجی در خارج از کشور انجام می‌شود و نتایج تمامی این تست‌ها به سازمان استاندارد و محیط زیست ارائه و از آن‌ها مجوز تولید انبوه دریافت می‌شود. 

وی با اشاره به تاکیدات مدیرعامل سایپا برای افزایش کیفیت محصولات گفت که بازرسی فرآیند سازندگان قطعات در این مرحله شروع شده است. با اضافه شدن خودرو اطلس به خط تولید، تولید خودروهای کم متقاضی کاهش می‌یابد و خودرو اطلس جایگزین خواهد شد. 

سایپا اطلس

طبق توضیحات آقای مصدقی، ویژگی‌های اطلس عبارتند از طراحی تریم داخلی دورنگ (برای اولین بار در محصولات سایپا)، سانروف، سیستم ESC یا کنترل پایداری، تشخیص نقطه کور، سیستم‌های صوتی و تصویری به روز، کاهش صدای موتور، آنتن کوسه‌ای، صندلی‌های برقی برای بعضی تیپ‌ها، چراغ‌های LED جلو، طرح جدیدی در چراغ‌های عقب، سنسور باران، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن، سیستم روشنایی اتوماتیک، چراغ‌های FOLLOW ME (چراغ‌های داخل کابین که بعد از خروج راننده از ماشین تا چند لحظه روشن می‌ماند و بعد خاموش می‌شود) و مانیتور 7 اینچی. 

مدیر پروژه اطلس سایپا گفت خودرو اطلس در 4 تیپ تولید خواهد شد که دو تیپ آن با گیربکس دستی به صورت ساده و آپشن‌دار و دو تیپ آن با گیربکس اتوماتیک به صورت ساده و آپشن دار خواهد بود. 

طراحی سایپا اطلس با الهام از پوزه کوسه

مهر 1401: علیرضا مصدقی، مدیر پروژه اطلس سایپا، درباره عملکرد گروه سایپا گفت، که این خودروساز در تلاش است تا محصولات خود را با کیفیت و تنوع بیش‌تری عرضه کند، تا رضایت مشتریان افزایش یابد.

بر اساس گفته‌های وی، تنوع در محصولات بالا رفته و در خانواده SP100 خودروهای شاهین با پیشرانه جدید، شاهین اتوماتیک و سایپا آریا دنده‌ای و اتوماتیک در حال توسعه هستند؛ در خانواده X200 نیز اطلس وجود دارد. اطلس سعی دارد تا علاوه بر افزایش کیفیت، از نظر اقتصادی و رقابتی نیز جایگاه خوبی را کسب کند.

وی درباره طراحی خودرو اطلس گفت: «برای طراحی اطلس از پوزه کوسه الهام گرفته شده است. این مورد در قسمت‌های چراغ، سپر و جلوپنجره کاملاً مشهود است. ویژگی‌های آن شامل تریم داخلی دورنگ، سانروف، سیستم کنترل پایداری، تشخیص نقطه کور، آنتن کوسه‌ای، صندلی برقی در برخی از تیپ‌ها و لامپ‌های LED جلو، سنسور باران، گرمکن آینه‌های جانبی، نمایشگر 7 اینچی، است.»

طبق گفته‌های آقای مصدقی، اطلس در چهار تیپ تولید می‌شود؛ دو تیپ با گیربکس دستی ساده و آپشنال و دو تیپ با گیربکس اتوماتیک ساده و آپشنال. کیفیت ساخت خودرو اطلس بسیار مورد توجه بوده و در این راستا، نفوذ صدای موتور به داخل کابین کاهش یافته است.

وی افزود پیشرانه M15 پلاس برای اولین بار روی خودرو اطلس نصب خواهد شد. این پیشرانه با تکنولوژی VVT طراحی شده و توان آن 9 درصد، گشتاور 8 درصد و مصرف سوخت 5 درصد بهبود یافته است. تغییراتی روی سر سیلندر، منیفولد، میل‌سوپاپ، بلوک سیلندر، درپوش سوپاپ و ... ایجاد شده است.

آقای مصدقی گفت که با وجود حمایت‌های مدیر ارشد گروه، توسعه پروژه اطلس پرشتاب بوده و در تاریخ 25 شهریورماه، تولید 27 بدنه در مرحله VP قرار گرفت. این بدنه‌ها در مرحله رنگ‌آمیزی هستند و احتمالا در مهرماه به مرحله مونتاژ می‌رسند.

تفاوت تیپ پایه و تیپ فول اطلس

شهریور 1401: براساس آخرین اطلاعات موجود، شرکت سایپا قرار است خودرو اطلس را در دو تیپ مختلف، راهی بازار کند. هنوز اسم تجاری این تیپ‌ها مشخص نشده و سایپا، فعلا آنها را با نام‌های تیپ 1 و تیپ 2 معرفی کرده است که تیپ 2 همان تیپ فول اطلس محسوب می‌شود:

ویژگی تیپ پایه تیپ فول
 
سنسور باد تایر دارد دارد
تهویه مطبوع نیمه اتومات دارد دارد
خروجی 12 ولت دارد دارد
صندلی 6 حالته دستی راننده دارد دارد
صندلی 4 حالته دستی شاگرد دارد دارد
صندلی عقب با ایزوفیکس دارد دارد
سقف رنگی با تریم رنگی x دارد
تریم داخلی دو رنگ x دارد
صندلی با روکش چرم x دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان x دارد
مانیتور 7 اینچی x دارد
دوربین عقب x دارد
سانروف x دارد

*اطلاعات فوق از سوی خودروساز اعلام شده است.

اولین رونمایی خودرو اطلس

شهریور 1401: بعد از مدت‌ها انتظار، سرانجام خودرو اطلس سایپا، در اولین  نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401  رونمایی شد. خودرو جدیدی اطلس، از همان موتور ارتقایافته M15GSI بهره می‌برد و علی‌رغم ارتقای برخی جزییات آن (مانند هدرزر، سرسیلندر، اضافه‌شدن سیستم متغیر زمان‌بندی سوپاپ و ...) اما همچنان هشت سوپاپ است و حدود 90 اسب‌بخار قدرت دارد.

رونمایی سایپا اطلس

اطلس، فیس لیفت کوییک است

آذر 1400: آقای رادمنش (مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا) با اشاره به اینکه سایپا اطلس، هاچ‌بکی کراس‌اور است، گفته که این محصول جدید، اشتراکاتی با پلتفرم X200 دارد و به نوعی، می‌توان آنرا ادامه‌دهنده مسیر سایپا کوییک بدانیم. سایپا برای تولید خودرو اطلس، فیس‌لیفت کاملی را روی کوییک انجام داده. ضمن اینکه از موتور بهبودیافته‌ای برای اطلس استفاده کرده که هم مصرف سوخت کمتری دارد و هم گشتاور بیشتری را تولید می‌کند.

آقای رادمنش همچنین گفته که سایپا از مدت‌ها قبل برای رونمایی خودرو اطلس آماده شده و تا پایان سال 1400 نیز تولید آزمایشی آنرا آغاز می‌کند. سایپا اطلس اگر تست‌هایش را با موفقیت پشت سر بگذارد، از اواخر سال 1401 راهی بازار کشورمان می‌شود.

خودرو اطلس، جایگزین تیبا می‌شود

آبان 1400: اواسط تابستان امسال و در جریان مجمع عمومی عادی سالیانه سایپا، آقای سلیمانی (مدیرعامل سایپا) درباره خودروی جدید اطلس گفته بود که این محصول جدید، کراس‌اوری برپایه ساینا و کوییک است و در آینده جایگزین خانواده تیبا می‌شود. ولی حالا که در آبانماه 1400 هستیم، آقای سلیمانی گفته که با آمدن سایپا اطلس، علاوه خانواده تیبا، خانواده ساینا هم با این محصول جدید، جایگزین می‌شود. بنابراین در سال‌های آینده، باید منتظر حذف ساینا از سبد محصولات سایپا باشیم.

تولید سایپا اطلس در سال 1400

اردیبهشت 1400: آقای سلیمانی (مدیرعامل سایپا) در حاشیه تحویل خودرو شاهین در اسفندماه 99، تایید کرده بود که نسخه کراس‌اور شاهین، یعنی خودرو سایپا آریا، نیز در اوایل سال 1400 به تولیدانبوه می‌رسد. آقای سلیمانی همچنین خبر داده که دیگر محصول جدید شرکت، یعنی سایپا اطلس نیز در بزودی رونمایی می‌شود.

حالا طبق تصاویری که بتازگی از کارخانه سایپا به بیرون درز کرده، تولید آزمایشی خودرو اطلس آغاز شده و حتی ممکن است در نیمه اول سال 1400 نیز برای اولین‌بار رونمایی شود. 

مشخصات اولیه سایپا اطلس اعلام شد

بهمن 1399: طبق اطلاعات جدید منتشر شده از سایپا اطلس، ظاهرا این خودرو قرار است یکی از نخستین محصولات سایپا باشد که از موتور بهبودیافته تیبا یا همان موتور M15GSI بهره می‌برد.

پروژه توسعه موتور M15GSI از سال 97 در شرکت مگاموتور شروع شده بود و قرار بود در سال 98، سایپا از این موتور برای کوییک و ساینا استفاده کند. اما حالا با تاخیر یکساله، زمان تولیدانبوه این موتور جدید نیز درحال فرارسیدن است. مهم‌ترین بهبودهای انجام شده در این موتور، نسبت به موتورهای M15 معمولی که در خانواده X200 (تیبا، ساینا و کوییک) استفاده شده است، عبارتند از:

  • کاهش 6 الی 7 درصدی مصرف سوخت،
  • افزایش 7 درصدی قدرت،
  • افزایش 5 درصدی گشتاور،
  • استفاده از دریچه گاز برقی،
  • استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ یا VVT.

آنطور که مگا موتور خبر داده، موتور بهبودیافته MGSI می‌تواند قدرتی بین 89 تا 94 اسب بخار و گشتاوری بین 135 تا 138 نیوتن متر تولید کند. البته در آینده، سایپا نسخه‌های قوی‌تر این موتور که قدرتی بین 105 تا 117 اسب بخار دارند را نیز به تولید می‌رساند.

ساخت اطلس با پلتفرم کوییک

بهمن 1399: بعد از انتشار تصویر سایپا اطلس، حالا برخی رسانه‌ها، حدس‌ و گمان‌های تازه‌ای درباره پلتفرم خودرو اطلس مطرح کرده‌اند و می‌گویند که سایپا، احتمالا از مگا پلتفرم SP در این محصول جدید استفاده نکرده و آنرا برپایه پلتفرم ارتقایافته Q200 ساخته است؛ یعنی همان پلتفرم کوییک اس.

بهره‌گیری از پلتفرم کوییک برای ساخت اطلس سایپا، وقتی قوت می‌گیرد که به تصاویر اطلس خوب دقت کنیم؛ نمای جانبی خودرو، گلگیرها، نوع باربندها و حتی طرح آینه‌های جانبی اطلس، دقیقا شبیه همان چیزی است که قبلا در خانواده کوییک دیده بودیم.

عکس سایپا اطلس لو رفت!

بهمن 1399 با انتشار نخستین تصویر جاسوسی سایپا اطلس، حالا چهره محصول جدید سایپا، مشخص شده است؛ چهره‌ای که شباهت انکارناپذیری با جک جی7 هم دارد!

آنطور که از تصاویر سایپا اطلس برمی‌آید، این محصول جدید، خودرویی صندوقدار است و ابعادی مشابه سایپا شاهین دارد. حتی برخی رسانه‌ها می‌گویند که موتور و گیربکس آن نیز با شاهین سایپا، مشترک است. درباره پلتفرم مورداستفاده در اطلس، هنوز خبر موثقی در دست نیست.

سایپا اطلس؛ جایگزین جدید کوییک

بهمن 1399: آقای سلیمانی (مدیرعامل سایپا) در تاریخ 18 بهمن ماه 99 خبر داده که تولید نمونه نهایی محصول جدید سایپا، به اتمام رسیده و این شرکت، بزودی نیز آنرا رونمایی خواهد کرد. نام خودرو جدید این شرکت، «سایپا اطلس» است.

آقای سلیمانی، درباره سایپا اطلس گفته که این خودرو، ظاهری مدرن و زیبا داشته و به امکاناتی مدرن نیز تجهیز شده است. مدیرعامل سایپا همچنین گفته که این خودرو در سگمنت B طراحی شده.

از آنجایی که هیچ اطلاعات دیگری از سایپا اطلس در دسترس نیست، می‌توان حدس‌های مختلفی درباره این محصول جدید زد. اولین حدس این است که سایپا اطلس، شاید نام نسخه ایرانیزه شده رنو تندر باشد که اواسط پاییز 99 و بعنوان پروژه سایپا P90 رونمایی شده بود.

بیشتر بخوانید:

# قیمت روز سایپا

# شرایط فروش سایپا

# سرویس ادواری سایپا

# آمار تولید ماهیانه سایپا

دومین حدس این است که سایپا اطلس، شاید سومین محصولی باشد که با پلتفرم ملی SP ساخته شده. همان پلتفرمی که ابتدا سایپا شاهین را با آن ساختند. سپس سایپا آریا را با آن معرفی کردند. بنابراین حالا خودرو اطلس می‌تواند سومین محصول سایپا با این پلتفرم باشد. اگر چنین حدسی درست باشد، ممکن است که با یک خودروی هاچبک، روبرو شویم چراکه سایپا، تاکنون هم نسخه سدان (شاهین) و هم نسخه کراس‌اور (آریا) را با پلتفرم ملی SP ساخته و فقط نسخه هاچبک آن باقیمانده است.

سومین حدس این است که سایپا اطلس، شاید نتیجه همان پروژه مشترکی باشد که سایپا می‌خواست با همکاری برخی دانشگاه‌های کشور و با حمایت سازمان گسترش (ایدرو)، آنرا اجرا کند. پروژه‌ای که قرار بود حاصل آن، به ساخت و عرضه یکی از اقتصادی‌ترین سدان‌های ایرانی، ختم شود.

شرایط فروش سایپا

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت  سایپا  و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش سایپا، طرح فروش نقدی سایپا، طرح فروش فوق العاده سایپا و طرح فروش اقساطی سایپا، مقاله  فروش فوق العاده سایپا   را مطالعه کنید.

سایپا خودرو اطلس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین