کد خبر: 68428 A

سهام عدالت| سود سهام عدالت| جاماندگان سهام عدالت

جاماندگان سهام عدالت بشتابید! | خبر خوش برای کسانی که سهام عدالت ندارند

جاماندگان سهام عدالت بشتابید! | خبر خوش برای کسانی که سهام عدالت ندارند

دولت موظف شده است تا نسبت به واگذاری سهام عدالت، به تمامی جاماندگان مشمول دریافت این سهام، اقدام کند.

ایران آرت: سهام عدالت که بنابر نظر دولت محمود احمدی‌نژاد از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود نوعی یارانه است. افرادی که سهام عدالت دارند هر ساله سود آن را دریافت می‌کنند. سود سهام عدالت در سال 1401 طی دو مرحله پرداخت شد. با این وجود برخی افراد سهام عدالت ندارد که به عنوان جاماندگان شناخته می شوند. تازه ترین خبر درباره سهام عدالت را در ادامه از ایران آرت بخوانید.

در روزهای پایانی سال گذشته و همچنین روزهای ابتدایی سال جاری اخبار ضدونقیضی درمورد تخصیص سهام عدالت به جاماندگان منتشر شد که ابهامات این ماجرا را بیشتر کرد.

به گزارش ایسنا، با آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ و قیمت قابل توجه این سهام متاثر از وضعیت بازار سرمایه در آن روزها، بحث مشمول بودن یا نبودن سهام عدالت داغ شد. درحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده‌ای به گوش می‌رسید که چرا با وجود اینکه جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند.

ماجرای ۲۰ میلیون جامانده سهام عدالت چه بود؟

در هر حال دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را می‌دادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه می‌شد و در نهایت نیز زمزمه های یک جامعه آماری ۲۰ میلیون نفری نیز به گوش رسید.

دقایق لحظه‌آخری ثبت نام سهام عدالت| گل طلایی جاماندگان سهام عدالت در دقیقه 90

در این راستا اعلام شد که سال ها قبل که فرایند ثبت نام سهام عدالت صورت گرفت، عده ای بودند که سهام عدالت برایشان صادر شده بود اما دستگاه مرتبطه دعوت نامه را به موقع به دست این افراد نرساند. به گفته علی اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت، جمعیت افرادی که کارت دریافت کرده اند بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون نفر است و مجموع افرادی که کارت و دعوت نامه دریافت کرده اند اما مراحل قانونی را طی نکرده اند نیز نزدیک به دو میلیون نفر است. بنابراین تعداد افرادی که دعوت نامه به دستشان رسیده است و افرادی که دعوت نامه برایشان صادر شده است اما به دستشان نرسیده است چهار میلیون نفر است.

حیدری همچنین درمورد گروه دوم جاماندگان توضیح داده بود: گروه دوم افرادی هستند که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت قبل به عنوان شش دهک پایین درامدی جامعه شناخته شدند و سهام عدالت دریافت نکرده اند. در بین این افراد مشمولین نهادهای حمایتی شامل کمیته امداد و بهزیستی، روستانشینان، کارگران شاغل در کارخانه ها، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی، کارگران فصلی و ساختمانی و... قرار دارند. تعداد گروه دوم نزدیک به ۱۶ میلیون نفر است. بنابراین با توجه به اینکه ۱۶ میلیون نفر به اذعان دستگاه های دولتی جزو شش دهک پایینی جامعه بودند اما سهام عدالت دریافت نکردند و چهار میلیون نفر هم در مراحل شناسایی قرار داشتند اما سهام عدالت دریافت نکردند، مجموع جاماندگان سهام عدالت بلکه مستحق دریافت این سهام هستند ۲۰ میلیون نفر می‌شود.

آغاز ثبت نام جاماندگان سهام عدالت 1402 | متقاضیان برای ثبت نام به این سایت مراجعه

راهکار مجلس برای تعیین تکلیف جاماندگان

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، در مصوبه ای راهکاری برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ مشخص کردند.  طبق مصوبه مجلس، دولت موظف شد از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵ خردادماه ۱۳۸۷ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده اند اقدام کند.  

پس از آن محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که برآورد این است حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند که در کمیسیون اقتصادی طرح را تصویب کردیم بنده به رییس جمهور نامه دادم و توافقات اولیه انجام و در بودجه امسال تصویب شد و دولت کلیات آن را پذیرفته و براین اساس کسانی که مشمول باشند، در سال جاری سهام عدالت دریافت می‌کنند.

این افراد برای ثبت نام سهام عدالت حتما اقدام کنند | ثبت نام جاماندگان سهام عدالت

سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جامانده شناسایی شدند

در نهایت خردادماه سال گذشته بود که رئیس سازمان خصوصی سازی از شناسایی جاماندگان سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی خبر داد و افزود: حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده اند، این فاراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و همچنین سه دهک ایثارگران هستند. بر این اساس و در آذرماه همان سال با تصویب نامه هیات وزیران افرادی که به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده‌اند، میزان سهامی که به این افراد اختصاص خواهد یافت و نام شرکت‌هایی که سهام خود را به جاماندگان تخصیص می‌دهند، مشخص و قرار شد به هر جامانده ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت تخصیص داده شود. در این تصویب‌نامه اسامی شرکت‌هایی که قرار بود سهام ان‌ها به جاماندگان تخصیص داده شود نیز مشخص شد که شامل بخشی از سهام بانک تجارت، بانک صادرات، بانک ملت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس می‌شد.

واریز بخش دوم سود سهام عدالت تا آخر هفته

چرا تاکنون سهام عدالت به جاماندگان تخصیص نیافته؟

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان این که برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان ابتدا باید تامین اعتبار سهام ارزنده وجود داشته باشد گفت: معاونت حقوقی ریاست جمهوری با تخصیص سهام شرکت های مس، فولاد و پتروشیمی خلیج فارس مخالفت کرده است.

حسین قربان زاده در پاسخ به این پرسش که تخصیص سهام عدالت به جاماندگان چه زمانی انجام خواهد شد؟ اظهار کرد: جاماندگان اصطلاحی است که سال گذشته به مشمولان کمیته امداد و بهزیستی و سایر افراد واجد شرایط تعبیر پیدا کرد. امسال عبارت جاماندگان یک عبارت کلی است که، تشخیص آن قاعدتا مطابق تبصره ۳ ماده ۳۴ قانون اجرای سیاست اصل ۴۴ با وزارت اقتصاد و رفاه است

رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص علت تخصیص نیافتن سهام عدالت به جاماندگان در سال ۱۴۰۱ گفت: مصوبه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در سال ۱۴۰۱ چندین مرتبه رفت و برگشت داشت. ابتدا هیئت تطبیق مجلس این مصوبه را رد کرد و دوباره تایید شد و دوباره به هیئت دولت رفت.

او بیان کرد: مسئله اصلی منابعی است که باید در پرتفوی سهام عدالت قرار بگیرد. این منابع کفاف این تعداد افراد واجد شرایط را نمی دهد و آخرین بار هم معاونت حقوقی ریاست جمهوری با تخصیص سهام شرکت های مس، فولاد و پتروشیمی خلیج فارس مخالف کردند. تفسیر معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم این بود که، این سهام جزو سهم ۲۰ درصدی دولت است و امکان واگذاری سهام این شرکت ها وجود ندارد. اگر این سهام از سبد سهام عدالت خارج شوند ، عملا دیگر سهام ارزنده ای در سبد سهام عدالت وجود ندارد. ما که نمی توانیم سهام زیان ده در سبد سهام عدالت قرار دهیم.

نخستین مرحله سود سهام عدالت فردا واریز می‌شود/ ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان - پایگاه خبری «کرمان نو» | صداقت، انصاف و بی‌طرفی

جاماندگان سهام عدالت منتظر اقدام اجرایی دولت

اگرچه امروز خبری با عنوان تخصیص سهام عدالت به جاماندگان داغ شده اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد همان طور که صداوسیما در گزارشی اشاره کرده هنوز دولت قصد انجام این تعهد را ندارد.

درحالی که براساس قانون لایحه بودجه امسال، دولت موظف شد تا نسبت به واگذاری سهام عدالت، به تمامی جاماندگان مشمول دریافت این سهام، اقدام کند، هنوز هیچ اقدامی در این باره انجام نشده و نهادهای مسئول در حال تاخیر بیشتر نسبت به وعده‌های مکرر خود هستند.

جاماندگان سهام عدالت چند نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شوند و چرا دولت نسبت به وضعیت آنها هیچ تعیین تکلیفی نکرده است آن هم درست در شرایطی که بیش از ۹ ماه از موعد مقرر اعلام مصوبه تخصیص سهام عدالت به این دسته می‌گذرد؟

نگاهی به اظهارات مقامات رسمی کشور نشان می‌دهد که همزمان با آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ و قیمت قابل توجه این سهام که در حقیقت متاثر از وضعیت بازار سرمایه در آن روزها بود، موضوع مشمول بودن یا نبودن در دریافت سهام عدالت به یکی از پرسش‌های شهروندان بدل شد تا جایی که قیمت سهام، بسیاری را بر آن داشت نسبت به ورود به بازار سهام اقدام کنند.

با این همه و پس از سرگردانی‌های فراوان آمارهای مختلفی از میزان بالای جاماندگان از سهام عدالت خبر می‌دهد تا جایی که برخی رسانه‌ها آن را ۲۰ میلیون نفر تخمین زده اند.

خبرگزاری صداوسیما در گزارشی به این موضوع انتقاد کرده و از دولت خواسته است زودتر نسبت به تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت اقدام کند. اقدامی که به نظر می‌رسد به دلیل چالش‌ها مشکلات درونی خودِ دولت و میان دستگاه‌هاست که عملا با تاخیر چند ماهه همراه شده است.

سهام عدالت سود سهام عدالت جاماندگان سهام عدالت ثبت نام سهام عدالت آزادسازی سهام عدالت سامانه سهام عدالت سهام عدالت متولدین 1401 سهام عدالت متولدین 1402 سهام عدالت جاماندگان واریز سود سهام عدالت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین