کد خبر: 20220 A

بحران کتاب نخواندن به روایت کاریکاتوریست معروف / ارزان‌فروشی می‌کنم ولی درآمدم بالاست

بحران کتاب نخواندن به روایت کاریکاتوریست معروف / ارزان‌فروشی می‌کنم ولی درآمدم بالاست

کاریکاتوریست معروف گفت: هر چند ارزان‌فروشی می‌کنم اما درآمدم از هنرمندانی که آثارشان را گران می‌فروشند، بیشتر است.

ایران آرت: خودش می‌گوید پرکاراست و دوست دارد آثارش را مردم ببینند؛ چون هنرمند با نفس مردم زنده است و اگر آثارش بیننده نداشته باشد برای چه باید دست به قلم شود.

به گزارش جام جم، کامبیز درم‌بخش، کاریکاتوریست صاحب سبک ایرانی، معتقد است آثار هنری باید به خانه‌‌ها راه پیدا کند به همین دلیل گاهی آثارش را در قالب کتاب عرضه می‌کند و گاهی چوب حراج به آنها می‌زند تا مردم توانایی خرید آنها را پیدا کنند. این روزها که نمایشگاه کتاب در حال برگزاری است با درم‌بخش همصحبت شدیم تا نظراتش را درباره سرانه پایین کتابخوانی در کشورمان،‌ رابطه هنرمند با مردم و سبک کارش برایمان بگوید.

** هنرمند که برای خودش کار نمی‌کند، دوست دارد، اثرش را با مردم به اشتراک بگذارد. کتاب یکی از راه‌هایی است که این امکان را به من می‌‌دهد آثارم به دست مخاطبان برسد. یک دوره‌ای آثارم را در روزنامه‌ها و مجله‌ها منتشر می‌کردم اما الان دیگر کسی این نشریات را نمی‌خواند.

** باعث تاسف است در کشوری که حدود 80 میلیون جمعیت دارد مردم این‌قدر کم مطالعه می‌کنند. البته بی‌توجهی به کتاب و مطالعه دلایل مختلف دارد که یکی از آنها مشکلات اقتصادی است. مردم آنقدر سرشان به آب و نان و اجاره‌خانه گرم است که کمتر وقت می‌کنند مطالعه کنند یا پول بدهند و کتاب بخرند. مشکل دیگر به مسئولان برمی‌گردد که برنامه‌ریزی برای حمایت از بازار نشر و کتاب ندارند.

** چند سال قبل یکی از کتاب‌های من 5000 تومان قیمتش بود اما گفتند گران است! مردم حاضر نیستند برای یک کتب 5000 تومان هزینه کنند اما برای یک پیتزا 35 -30 هزار هزینه می‌کنند. برای یک فنجان کافه گلاسه و کاپاچینو هم حاضر است بالای 20 هزار تومان پول بدهد اما به کتاب که می‌رسد، 20 تومان خیلی گران است! البته گروهی هم هستند که بشدت کتابخوان هستند و از نان شب خود می‌زنند اما کتاب می‌خرند و می‌خوانند؛ البته این گروه تعدادشان خیلی کم است.

** پشت آثار به نظر ساده من، سال‌ها کار و زحمت خوابیده است. تعریف از خود نباشد اما در دنیا تعداد محدودی کاریکاتوریست وجود دارد که با چند خط ساده، مفهومی را بیان می‌کنند. رسیدن به این سادگی از پیچیدگی شروع شده است. این آثار برای بچه‌ها و نوجوانان هم جذاب است و مسلما اگر وارد کتاب‌های درسی شود، می‌تواند تاثیرگذار باشد.

** از این که مردم کارهایم را بخرند و به خانه‌هایشان ببرند، لذت می‌برم. البته من روزانه چند اثر تولید می‌کنم و آنقدر کارهایم زیاد است که دوست دارم به دست مردم برسد. برای همین آنها را ارزان می‌فروشم.اما این را هم بگویم هر چند ارزان‌فروشی می‌کنم اما درآمدم از هنرمندانی که آثارشان را گران می‌فروشند، بیشتر است چون در طول سال چند نمایشگاه می‌گذارم و تعداد آثاری که می‌فروشم زیاد است و این کاملا به پرکاری خودم مرتبط است.

** برای دو سال آینده هم کار برای ارائه دارم اما چنین نیست که به گالری‌دارها به اصطلاح رو بزنم که آثارم را به نمایش بگذارند؛ حالا دیگر بعد از سال‌ها زحمت سبک کارم مشخص است و گالری‌دارها تمایل دارند آثارم را به نمایش بگذارند چون می‌دانند مردم طرفدار آثارم هستند و همین باعث می‌شود با انگیزه بالایی کار کرده و اثر تولید کنم.

کاریکاتور کامبیز درم بخش کامبیز درمبخش نمایشگاه کتاب تهران کاریکاتوریست
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین