کد خبر: 55651 A

نریمان گرانمایه؛ از خطوط پرانرژی تا گودال های سیاه

نریمان گرانمایه؛ از خطوط پرانرژی تا گودال های سیاه

مدار آشفته نریمان گرانمایه که پس از ۳۷ سال نخستین آثاری ست که از او به نمایش درمی آید روایت خط ها و نوارهای رنگی و سیاه است

ایران آرت: مریم درویش در هنرآنلاین نوشته است: نمایشگاه آثار نریمان گرانمایه با عنوان "مدار آشفته" توسط گالری مژده برگزار شد. آثاری که گرانمایه در این مجموعه ارائه کرده است همگی حول یک محور شکل گرفته‌اند و در عین اشتراک در موضوع و شکل، تفاوت‌های جزیی در آنها وجود دارد.

در همه این تابلوها شاهد وجود تعداد بی‌شمار خطوط منحنی هستیم که به شکل نامنظم و در جهت‌های مختلف بر سطح بوم قرار گرفته‌اند. هرکدام از آنها از قسمتی وارد شده و از سویی دیگر خارج می‌شوند و حضور آنها به قصد شکل دادن هیچ فرم خاص یا حرکت جهت‌داری نیست. خطوطی که در سراسر تابلو پخش شده و توازن آن را حفظ کرده‌اند، جریان انرژی و حرکت مداومی را ایجاد می‌کنند که هیچ هدف مشخصی ندارد.

نریمان گرانمایه

اما نمایش خطوط در تابلوهای مختلف به شکل‌های متفاوت انجام شده است. در تعدادی از آنها خطوط توسط رنگ‌ها ایجاد شده‌اند و حرکت قلم همراه با رنگ‌های زنده و پرانرژی بر سطح بوم، این فضای سیال را به وجود آورده است. اما در تعداد دیگری از تابلوها بر روی زمینه سیاه، خطوط منحنی توسط نوارهای باریکی به وجود آمده که روی بوم چسبانده شده و اغلب آنها نیز تیره هستند و گاه به رنگ‌هایی مانند قرمز و آبی درآمده‌اند. برجسته بودن این خطوط و چندلایه شدن آن روی یکدیگر باعث ایجاد عمقی در تصویر شده و سیاهی زمینه را مانند گودالی تاریک نمایان می‌کند.

در آثار کوچک‌تر این مجموعه به جای خطوط رنگی با سطوح و تنالیته‌ها مواجه هستیم. تغییر متریال در این آثار باعث شده است نقاش با ایجاد سایه‌روشن‌ها، فضای میان خطوط منحنی را پر کرده و به آنها بُعد بدهد. برخلاف آثار قبلی، در این بخش با فرم‌های هندسی یا تصاویری مانند ماه و خورشید نیز مواجه می‌شویم و کارها بیشتر به سمت تصویرسازی و ارائه مفهوم حرکت کرده‌اند.

 

 

گالری مژده نریمان گرانمایه مجموعه مدار آشفته
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین