ایران آرت: دوریس سال‌سدو، هنرمند معاصر اهل کلمبیا است که آثار او را با چیدمان‌های بزرگ و هنرهای اجرایی مکان‌-ویژه‌اش می‌شناسند. او راویِ خشونت‌های سیاسی و تجربه‌های سخت و تروماتیک اجتماعی است که در مواد و وسایل روزمره‌ای مثل اثاثیه‌ چوبی، کفش‌ها و لباس‌ها، پارچه‌ها و گیاهان پنهان شده‌اند.

ویدیوی زیر از مجموعه‌ای است با عنوان "هنرمندان و شهرشان" که توسط سایت گاردین و موزه‌ تیت ساخته شده. در این ویدیو سال‌سدو درباره‌ی خشونت‌های سیاسی و اهمیت سوگواری جمعی سخن می‌گوید. این ویدئو توسط مهدیه کرد ترجمه و در سایت حرفه هنرمند منتشر شده است. 

ماجرا از این قرار است که در سال 1985 چریک‌ها با توسل به زور ساختمان مرکزی دادگستری کلمبیا را اشغال کرد و ارتش هم با خشونتی مشابه مقابل آنها ایستاد تا جنگی تمام عیار به راه افتد. در عرض دو روز بیش از یکصد نفر کشته شدند و جنگ داخلی که در پی آن رخ داد 6 میلیون نفر را آواره کرد. این اتفاقات دست‌مایه خلق آثاری هنری توسط دوریس سال‌سدو شده است.
 

 

کد خبر: 56171 |

فیلم: خلق اثر هنری با روشن کردن ۲۴ هزار شمع/ اینجا محل اعتراض است فقط اعتراض!

درگیری میان چریک‌ها و ارتش کلمبیا در سال 1985 بیش از یکصد کشته و خرابی‌های زیادی به جای گذاشت. همین موضوع سوژه خلق آثار مختلفی توسط دوریس سالسدو هنرمند اهل کلمبیا شده است.

ارسال نظر