کد خبر: 57636 A

آخرین اتفاق ۹۹ زیر سایه کرونا/ گفتگوی آزاده جعفریان با مژده طباطبایی

آخرین اتفاق ۹۹ زیر سایه کرونا/ گفتگوی آزاده جعفریان با مژده طباطبایی

بختک کرونا زندگی بشری را به مخاطره جدی انداخته اما برای ماندن و ادامه حیات چاره ای غیر از زندگی کردن و کار کردن نمی ماند. یکی از مظاهر عینی آسیب جهانی کرونا تعطیلی گسترده رویدادهای هنری است...

ایران آرتآزاده جعفریان در روزنامه سازندگی نوشت: این روزها گالری مژده میزبان نمایشگاه آخرین اتفاق ۹۹ است که آثار جمعی از بزرگان و جوانان را زیر یک سقف گردهم آورده است. « زیر یک سقف گردهم آمدن» ، اتفاقا از آن دسته اصطلاحاتی ست که این روزها به یک رویا بدل شده و شاید تنها این آثار هنری هستند که می توانند از چنین موهبتی برخوردار شوند.

بختک کرونا زندگی بشری را به مخاطره جدی انداخته اما برای ماندن و ادامه حیات چاره ای غیر از زندگی کردن و کار کردن نمی ماند. یکی از مظاهر عینی آسیب جهانی کرونا تعطیلی گسترده رویدادهای هنری است اما خوشبختانه با اگاهی عمومی نسبت به ویژگی های این بیماری هولناک برخی مراکز هنری برپایی اتفاقات حضوری هنری را عملی کرده اند که آخرین اتفاق ۹۹ توسط گالری مژده از این جمله است.

در این نمایش پایان سال، ۶۸ کار متنوع از ۴۶ هنرمند منتخب شده از چهار نسل هنر مدرن و معاصر ایران به تماشا است؛ نمایشگاهی که آثار جمعی از بزرگان همنشین جوانان شده است. از چیدمان نمایشگاه پیداست تلاش شده برای سلایق مختلف و ذائقه های متفاوت هم کارهایی عرضه شود تا طیف وسیع تری از مخاطبان را مشتاق خرید اثری هنری کند که در ذات این گونه نمایشگاه های گروهی است.

مژده طباطبایی، مدیر گالری مژده در خصوص برپایی این نمایشگاه گفت: « مانند همه مردم روزهای پرتنش و دشواری را گذرانده ایم، سال ۹۹ سال بسیار سخت و جانکاهی برای همه مردم از جمله جامعه هنری و تجسمی بود، خیلی از عزیزان مان داغ دار شدند و زندگی همه دچار اختلال شدید شد. هنرمندان تجسمی نیز با مشکلات عدیده روبرو بودند و هستند و کرونا ضربه ها و آسیب بزرگ به این بخش هنر وارد کرد، ما خواستیم به میزان توان و امکانات مان با برپایی یک نمایشگاه پایان سال که در زمره رویدادهای مرسوم گالری مژده است، به حمایت از هنر و هنرمند بپردازیم و امیدواریم با فروش مناسب به این اتمسفر سخت، انرژی مثبت بفرستیم.»

او به سازندگی گفت: ما هم تلاش بسیار کردیم تا از طریق برپایی رویدادهای آنلاین و شبکه های اجتماعی مجازی حرکت هایی را ساماندهی کنیم اما از دو منظر این کار شکل درست به خود نگرفت، اول هنوز با زیر ساخت های لازم در این باره فاصله داریم و از استانداردهای بین المللی دوریم و دوم اینکه هنوز فرهنگ خرید آنلاین اثار هنری در ایران و نزد مجموعه داران نهادینه نشده است، لاجرم برای فروش بیشتر و کمک به هنرمندان و گردش بازار هنر مجبوریم نمایشگاههای فیزیکی را برگزار کنیم و از همه خواهش کنیم با نهایت رعایت پروتکل های بهداشتی از کارها دیدن کنند.

طباطبایی خاطر نشان کرد ترس بسیار طبیعی و به حق از کرونا سبب شده نمایشگاه های حضوری هم از اقبال سابق برخوردار نباشد، او گفت: البته این روندی است که زمستان ۹۸ کلید خورده و معلوم هم نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. خاطرم هست یک سال پیش، درست در چنین روزهایی نمایشگاه "زمستانه" را داشتیم که نگاهی به سه نسل خط نقاشی در ایران بود و کوشش کردیم چند هنرمند جدید را هم در آن معرفی کنیم، اما متأسفانه به دلیل بیماری کرونا داوطلبانه آن را متوقف کردیم. اما ادامه دامنه دار شدن کرونا باعث شد که تعداد بازدیدکننده‌ها کاهش پیدا کند. درعین‌حال تعطیلی‌های مکرر و اتفاقات مختلف باعث شد دل و دماغی برای خرید آثار هنری باقی نماند و بالا رفتن قیمت دلار هم این وضعیت را بدتر کرد. 

مدیر گالری مژده توضیح داد در شرایط مشابه این، معمولا قیمت آثار نخبگان هنر به اصطلاح «مسترها» افزایش می یابد و با استقبال هم مواجه می شود اما بازار کارهای جوانان به خصوص استعدادهای نوظهور به محاق می رود زیرا بستگی تام و تمام به نمایشگاه و معرفی درست دارد.

او با اشاره به فروش محدود آثار هنری از زمستان ۹۸ تاکنون گفت: بخش هنرهای تجسمی هم مانند مشاغل دیگر گرفتار مسائل مختلف بود و فروش آثار نسبت به دو سال گذشته خیلی پایین آمده است. البته موضوع درباره آثار مستر تفاوت می‌کند زیرا خریداران به این آثار به چشم سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند، اما درباره کار هنرمندان جوان فروش آثار بسیار سخت می‌شود. اما جدا از مسئله فروش آثار، بخش مهم دیگری از کار ما فرهنگ‌سازی است. متأسفانه ما در این مدت ریزش مخاطب داشتیم و مانند سال های قبل،تماشاچیان به گالری نمی‌آمدند تا آثار را از نزدیک ببینند و با هنرمند گفتگو کنند و این مسئله باعث می‌شد ارتباط میان هنرمند و مخاطبانش کمرنگ شود. در مجموع سال خیلی سختی برای حوزه تجسمی بود.

طباطبایی گفت: یکی از جدی ترین رویکردهایی که بدان دل بسته بودیم و کارش را هم شروع کردیم حضور بین المللی پررنگ بود، اما سد کرونا اجازه این رفرم را به ما نداد، سال ۹۸ در آرت‌فر هند با آثاری از بابک حقی و آرمان استپانیان حضور داشتیم که حضوری بسیار موفق بود و مقالات زیادی درباره آثار آن‌ها نوشته شد. علاوه بر این قصد داشتیم آبان‌ماه همان سال نمایشگاهی در فلورانس برگزار کنیم که در آخرین روزها محقق نشد، 

اما همه چیز برای خردادماه ۱۳۹۹ در آرت‌فر توکیو فراهم بود تا با آثار زیبای آقایان نریمان و عارف گرانمایه شرکت کنیم و فضایی تازه برای معرفی هنر ایران بگشاییم که متاسفانه لغو شد به همین ترتیب موافقت اولیه با آرت‌فر آمستردام را داشتیم که آن هم به محاق کرونا رفت؛ به هر حال فهرست کارهای لغو شده و برنامه هایی که چند سال برایشان زحمت کشیدیم بلند بالا شده است.

گالری مژده

مژده طباطبایی در پایان درباره شیوه انتخاب هنرمندان و آثار نمایشگاه اخرین اتفاق ۹۹ گفت:« بدیهی ست در چنین نمایشگاه هایی دست چینی از آثار هنرمندان و مجموعه دارانی که با گالری کار می کنند ارائه شود، امسال با توجه به تعطیلات پیاپی و گسترده نتوانستیم چندان چهره‌ های جوان و نو آمده را معرفی کنیم اما از اندک فرصت ها مانند همین نمایشگاه نهایت بهره را برده ایم و علاوه بر نخبگان هنری و جوانان تثبیت شده، نام های تازه هم به علاقمندان پیشنهاد شده است که اتفاقا مورد توجه قرار گرفته اند.»

مدیر گالری مژده مهم ترین برنامه پیش روی مجموعه اش برای سال ۱۴۰۰ را یک ویژه برنامه مختص استاد مهدی سحابی خواند و وعده داد ظرف روزهای آینده مختصات آن را رسانه ای خواهد کرد.

گفتنی ست در نمایشگاه آخرین اتفاق ۹۹ به مدت دو هفته آثاری از مهدی سحابی، فریده لاشایی، فرامرز پیلارام، صادق تبریزی، جعفر روحبخش، محمد احصایی،منوچهر نیازی، بهمن بروجنی، قاسم حاجی زاده، ناصر اویسی،حسینعلی ذابحی،جلال شباهنگی، آرمان استپانیان، سعید احمدزاده، میترا ارباب سلجوقی، محمد بزرگی، مجید کورنگ بهشتی، جواد بیاد ، سمیه چهارتکاب ، بابک حقی، بهرام حنفی، علی خالق ، کامبیز خدابنده، امیر حسین دلبری، محسن رزاقی، سیامک زمردی، علیرضا سعادتمند ، رویا شامحمدی، اوژن شیر اوژن، الهام عظیمی، رضا عظیمیان، محمد فدایی، محمد هادی فدوی، مهرداد فلاح، علی قاسمی، احد قدیری ، محسن کرمی، مرتضی متقی، رامین جمشیدی، نصرت الله مسلمیان، کامران مشک زاد، جلال الدین مشمولی، الناز موسوی، مرتضی یزدانی، کیارش یعقوبی،طبیب آرام، آناهیتا ذابحی و ... روی دیوار گالری مژده است.

آخرین اتفاق ۹۹ تا ۱۵ اسفند برپاست و علاقمندان می توانند با رعایت قوانین بهداشتی‌ از این کارها به نشانی 

سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ دیدن کنند.

 

مژده طباطبایی گالری مژده آزاده جعفریان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین