کد خبر: 59020 A

بازآفرینی نقاشی‌های معروف با کیسه‌های پلاستیکی/ عکس

بازآفرینی نقاشی‌های معروف با کیسه‌های پلاستیکی/ عکس

یک هنرمند برزیلی با هدف آگاهی‌افزایی درباره ابعاد و تبعات آلودگی پلاستیکی، برخی از معروف‌ترین شاهکارهای دنیای نقاشی را با استفاده از کیسه‌های پلاستیکی رها شده در طبیعت بازآفرینی می‌کند.

ایران آرت: یک هنرمند برزیلی به نام ادواردو سرور (Eduardo Srur) آثار برخی از معروفترین نقاشان جهان را بدون استفاده از حتی یک قطره رنگ و تنها به کمک تکه‌های پلاستیکی بازآفرینی می‌کند که از خیابان‌های شهر و حاشیه رودخانه‌ها جمع‌آوری کرده است. 

سرور تاکنون نسخه پلاستیکی آثاری از پابلو پیکاسو، ونسان ونگوگ، کلود مونه و اندی وارهول را ساخته تا توجهات را به آلودگی ناشی از انباشت پسماندهای پلاستیکی جلب کند. این هنرمند حامی محیط‌زیست درباره آثار جدیدش می‌گوید: این آثار برای قرن‌ها در تاریخ بشریت باقی خواهند ماند، درست مثل پلاستیکی که در طبیعت می‌اندازیم.

سرور مدت‌هاست که در راستای آگاهی افزایی درباره محیط‌زیست فعالیت می‌کند وی در گذشته در همین راستا آثار هنری بزرگی را در اماکن عمومی سائوپائولو به ویژه در امتداد رودخانه‌های آلوده این شهر پرجمعیت نصب کرده بود. اما با شیوع کرونا، فعالیت‌های این هنرمند به کارگاه کوچکش در سائوپائولو محدود شد؛ در کارگاه قلموهای رنگ جای خود را به یک جفت موچین دادند که به کمک آن پلاستیک‌های رنگی با یک الگوی خاص داخل حفره‌های یک تخته فرو برده می‌شدند تا یک نقاشی معروف را بازسازی کنند. 

بازآفرینی شاهکارهای هنری با کیسه‌های پلاستیکی

سرور می‌گوید: امروزه پلاستیک روی همه چیز و همه کس تسلط دارد بنابراین در این مجموعه آثاری را خلق کردم که در آنها از هیچ رنگ و چسبی استفاده نشده است، تمام تصویری که می‌بینید محصول کنار هم قرار گرفتن کیسه‌های پلاستیکی رها شده در طبیعت است.

این آثار هیجان‌انگیز و منحصربه‌فرد نیمه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی در نمایشگاهی با عنوان Natureza Plástica (طبیعت پلاستیکی) در سائوپائولوی برزیل به نمایش گذاشته خواهند شد. 

سیاره زمین، غرق در پلاستیک

به گزارش ایرنا، بخش بزرگی از سیاره زمین غرق پلاستیک‌هایی است که در طبیعت رها شده‌اند؛ پلاستیک‌هایی که به حیات حیوان و انسان آسیب می‌زند. پلاستیک‌ها تا مدت طولانی (بعضا ۴۰۰ سال) تجزیه نمی‌شوند و در طبیعت باقی می‌مانند، بقای حیات وحش را تهدید و مواد سمی آزاد می‌کنند. پلاستیک‌ها همچنین در تسریع روند گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی هم نقش دارند؛ تقریبا تمام محصولات پلاستیکی از یک سری مواد شیمیایی ساخته می‌شوند که محصول سوخت‌هایی چون گاز، نفت و حتی زغال سنگ هستند.

با توجه به سرعت بالای تولید محصولات پلاستیکی و ناتوانی دولت‌ها در دفع زباله‌های حاصل، آلودگی پلاستیکی به یکی از جدی‌ترین معضلات زیست محیطی دنیای امروز بدل شده است. پیش‌بینی می‌شود تولید پلاستیک تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۶۰ درصد افزایش یابد و تا سال ۲۰۵۰ سه برابر شود.

براساس آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۹ میلادی، کشورهای ساحلی هرساله حدود ۸ میلیون تن زباله پلاستیکی به دریاها و اقیانوس‌ها می‌ریزند. این مقدار معادل است با گذاشتن ۵ کیسه پر از زباله در هر یک قدم از خط ساحلی جهان. 

بازآفرینی شاهکارهای هنری با کیسه‌های پلاستیکی

آلودگی پلاستیکی بیشتر در کشورهای در حال توسعه آسیا و آفریقا شایع است که یا سیستم جمع آوری زباله ندارند یا اگر هم دارند کارآمد نیست. اما کشورهای پیشرفته به ویژه کشورهایی که نرخ بازیافت در آنها پایین است نیز در جمع‌آوری اصولی پلاستیک‌های دفع شده با مشکل رو به رو هستند. انباشت زباله‌های پلاستیکی این روزها آنقدر فراگیر شده که کشورهای عضو سازمان ملل را بر آن داشته تا یک معاهده جهانی درباره آن بنویسند.

 

هنرمند نقاش آرتیست ادواردو سرور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین