کد خبر: 63352 A

آغاز دومین جایزه آینه دار دوران با آواز شهرام ناظری، شعر افشین یدالهی، اجرای مژده لواسانی و خاطراتی شنیدنی از باستانی پاریزی/ سید عباس دعایی : درود بر همه ۱۱۰ هنرمندی که در این رویداد شرکت کردند

آغاز دومین جایزه آینه دار دوران با آواز شهرام ناظری، شعر افشین یدالهی، اجرای مژده لواسانی و خاطراتی شنیدنی از باستانی پاریزی/  سید عباس دعایی : درود بر همه ۱۱۰ هنرمندی که در این رویداد شرکت کردند

چنان که انتظار می رفت دومین جایزه آینه دار دوران به یمن هم زمانی با تولد استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی پر انرژی و متنوع آغاز شد

ایران آرت: برنامه‌های دومین دوره جایزه آینه‌دار دوران شنبه چهارم دی همزمان با سالروز تولد استاد محمدابراهیم باستانی پاریزی با رونمایی از پوستر این رویداد در باغ نگارستان آغاز شد. این برنامه تا زاد روز خواجوی کرمانی ادامه خواهد داشت و جوایز برگزیدگان این رویداد در مراسمی که بیستم دی ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

به گزارش روابط عمومی این رویداد؛ درابتدای این مراسم که اجرای آن را مژده لواسانی به عهده داشت ، «محمد جواد جامه بزرگی» رئیس اداره موزه‌ها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران ضمن تبریک زاد ابراهیم باستانی پاریزی گفت: باستانی پاریزی انسان بسیار بزرگی بودند و حق بزرگی بر گردن دانشگاه تهران دارند، اگر همت و خدمات او، مرحوم روح امینی و حسن حبیبی نبود، امروز مجموعه باغ نگارستان وجود نداشت وبه پارکینگ تبدیل شده بود.

او افزود: جای بسی خوشحالی است که با برگزاری جایزه آینه داران کرمانی بزودی شاهد برپایی نمایشگاه دائمی ازآثار تجسمی شرکت کنندگان در این رویداد خواهیم بود.

حمید باستانی پاریزی پسر باستانی پاریزی به نمایندگی از خانواده گفت: جایزه آینه دار به همت سید عباس دعایی، یکی از اتفاقات خوبی است که در سال های اخیر رقم خورده و آثار بزرگان ادب را به زبان هنر بازتاب می دهد.

او با بیان این مطلب که کارهای فرهنگی همواره نیاز به پشتیبانی دارد، گفت: خانواده باستانی پاریزی همواره حامی معنوی این رویداد بوده است.

باستانی پاریزی ادامه داد: ما در دورانی زندگی می کنیم که جوان ها با کتاب سر و کار کمی دارند و برگزاری رویدادهایی از این دست کمک می کند تا به مطالعه و خواندن کتاب علاقه مند شوند. باید همین جا از حامیان مالی و معنوی این رویداد از جمله مس سرچشمه، مجموعه باغ نگارستان تشکر کنم.

او افزود: باید قدر بزرگان را بدانیم تا شاهد بالندگی فرهنگ و هنر و انتقال تجربیات بزرگان به نسل های بعد باشیم.

باستانی ادامه داد: در ۷ سالی که از درگذشت پدرم می گذرد، ۴۶ عنوان از کتاب های او تجدید چاپ شده اند و با این که تیراژ کتاب ها دیگر مثل گذشته نیست اما این موضوع جای شادمانی دارد.

حجه الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، مدیر روزنامه اطلاعات هم در این مراسم در سخنانی با اشاره به دوستی اش با باستانی پاریزی گفت: باستانی پاریزی بسیار خوش سخن و طناز بودند. او از جمله افرادی بود که در هیچ دوره ای مجیز هیچ مقامی را نگفت و انسان فرهیخته و آزاده ای بود. حتی یک بار برای این که او راضی شود در مراسمی که فرد سیاسی حضور داشت، سخنرانی کند یک هواپیما رفت و برگشت برای او بدون هیچ سرنشین دیگری چارتر کردند اما او باز هم نپذیرفت.

او افزود: سابقه آشنایی من با باستانی پاریزی شنیدنی است‌. باستانی پاریزی با روزنامه اطلاعات از پیش از انقلاب همکاری داشت و بعدها این همکاری قطع شده بود. سال های دور علی حجتی کرمانی کتابی نوشته بود و باستانی پاریزی مقاله ای برای این کتاب نوشته بود و پیش از انتشار کتاب کرمانی این مقاله را در اختیار ما گذاشت تا در روزنامه اطلاعات منتشر شود. ما هم این مقاله را بدون کسب اجازه در روزنامه منتشر کردیم و همین امر موجب ناراحتی باستانی شد و نامه ای برای ما نوشت و عنوان کرد بر اساس موضع و رویکردی که دارد هیچ نوع همکاری با روزنامه اطلاعات ندارد و این مقاله بدون کسب اجازه او در روزنامه منتشر شده، نامه او را و بعد پاسخ خودم را در روزنامه منتشر کردم. مدت ها گذشت و به مرور باستانی پاریزی با رویکرد و دیدگاه روزنامه و من آشنا شد و همین امر موجب شد که ما به هم نزدیک شویم و حتی چندین بار هم به موسسه اطلاعات آمد و برای او مراسم بزرگداشتی هم برگزار کردیم. حتی پیشنهاد دادند اگر به مناسبت ۸۰ سالگی روزنامه اطلاعات ویژه نامه ای منتشر کنیم، مقاله ای برای ما می نویسند و چنین هم کرد.

دومین جایزه آینه دار دوران

حجه الاسلام دعایی ادامه داد: زمانی که برای گرفتن مقاله می خواستم نزد باستانی پاریزی بروم او برای چکاپ سالیانه در بیمارستان مهر بستری بود و چون ۲۱ ماه رمضان بود من بدون گل و شیرینی به نزد او رفتم و علت دست خالی رفتنم را نیز به او گفتم و گفتم برای سلامتی شما ۷ سوره حمد می خوانم. پس از خواندن سوره حمد باستانی به من گفت که تختش را تنظیم کنم و پس حکایتی از یکی از پزشکان کرمانی نقل کرد که در ماهان کرمان در خانه بیماران را درمان می کرد و در ازای درمان هر چیزی که بیمار در وسعش داشت بابت دارو دریافت می کرد. یک روز مرد روستایی که چیزی نداشت را درمان کرد و در ازای دارو از او خواست تا زمین باغچه حیاط خانه اش را برای کشت بیل بزند. دلیل این کار او این بود که معتقد بود اگر به کسی دارو مجانی بدهی او نمی خورد و حالش خوب نمی شود اما زمانی که فردی بابت دارو پول پرداخت می کند تا آخر آن را مصرف می کند. من هم امروز از تو خواستم تا اهرم تخت من را تنظیم کنی تا دست خالی آمدن به دیدارم جبران کنی..

دعایی در بخش پایانی سخنانش به قدر شناسی استاد باستانی اشاره کرد و گفت: باستانی پاریزی با هر حرف و رفتارش به ما درس می داد و زمانی هم فوت شدند با وصیت شان برای دفن در کنار همسرش به ما یادآور شد که همسر و خانواده چقدر اهمیت دارند.

در ادامه برنامه فیلم شعر خوانی افشین یداللهی در ستایش شعری استاد باستانی پاریزی پخش شد و در ادامه فیلم اجرای این شعر توسط شهرام ناظری به همراه گروه ارکستر پخش شد.

شهرام ناظری هنگام اجرای این قطعه گفت: مایه مباهات ملت ما است که قطعه ای به یاد استاد باستانی پاریزی ساخته شده است قطعه ای که توسط افشین یداللهی سروده شده و آرزوی او بوده که این قطعه توسط من اجرا شود.

به گفته ناظری بیت بیت این شعر بخشی از دریای تفکر این استاد بزرگ را تصویر می کند.

در فیلم کوتاه دیگری شفیعی کدکنی هم در سخنان بسیار کوتاهی عنوان کردند که هر کاری که برای استاد باستانی انجام شود کم است و او از خدمات برگزار کنندگان این رویداد قدردانی کرد.

دومین جایزه آینه دار دوران

سید علی میر افضلی شاعر و از حامیان معنوی این رویداد با ذکر خاطره ای گفت: حدود ۱۰ سال پیش قرار بود مراسم بزرگداشتی برای باستانی پاریزی در زادگاهش برگزار شود اما با کارشکنی برخی افراد این امر میسر نشد. اگر این فرصت فراهم می شد هدیه نابی بود که به شهر سیرجان تقدیم می شد. زمانی که استاد پاریزی در فروردین سال ۱۳۹۳ درگذشتند همین افراد از همان کسانی بودند که برای مراسم یادبود ایشان پیام تسلیت می فرستادند. او در ادامه دو شعر برای حاضران خواند.

حامد عسگری دیگر شاعری بود که در این مراسم دو شعر خواند و گفت: سال ها پیش در دانشگاه تهران بودیم و استاد باستانی پاریزی داشتند از پله ها پایین می آمدند که عصا از دست شان درآمد و از پله ها سر خورد و افتاد پایین. من عصا را برای ایشان بردم و با هم مسیری را پیاده روی کردیم و استاد از حال و هنرم پرسیدند. اصلا فکر نمی کردم بعد ایشان در یکی از کتاب هایشان بیت شعری از من را بنویسند.

مجتبی احمدی دیگر شاعری بود که در این مراسم شعر خواند و گفت: باستانی پاریزی یکی از بزرگان عصر ما بودند و نسل های متمادی مدیون خدمات ایشان هستند.

به گفته او یکی از مشخصه های بارز باستانی پاریزی، ایران دوستی ایشان بود و در سراسر نوشته های ایشان این موضوع مشهود است.

رسول رئیس جعفری( اقتصاد دان) هم در سخنانی با ذکر بخش هایی از دیدگاه های باستانی پاریزی گفت: زمانی که در رشته اقتصاد تحصیل می کردم، دریافتم آثار باستانی پاریزی از مهم ترین منابعی هستند که اگر مورد بهره برداری قرار گیرند می تواند به توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران کمک کنند.

او افزود: برای این که یک کشور بتواند به مرحله توسعه یافتگی برسد باید بتواند مسائل اجتماعی اش را حل کند و این امر مستلزم شناخت دقیق اجتماع و شناخت دقیق تاریخ سرزمین اش است که استاد باستانی این اکسیر را داشت.

سید عباس دعایی، مدیر جایزه آینه دار آخرین سخنران این مراسم بود، او گفت: باعث افتخار من است که فرصتی برایم فراهم شده تا بانی ارج نهادن به خدمات استاد باستانی پاریزی و استاد طاهره صفارزاده باشم. روح این دو استاد آن قدر بزرگ است که کارها به خوبی پیش می رود و خوشحالم که در این راه خانواده استاد باستانی پاریزی همراه ما هستند.

عباس دعایی

او گفت:به طور هم زمان نمایشگاه آثار برگزیدگان دومین جایزه آینه دار دوران شامل آثار ۳۳ هنرمند در فرهنگستان هنر افتتاح می‌شود که کار‌ها بر اساس شخصیت و آثار طاهره صفارزاده و باستانی پاریزی خلق شده‌اند که موضوعات دومین دوره جایزه بودند.

او توضیح داد: با توجه به نظر هیئت محترم داوری و طی شدن مراحل مختلف، از میان آثار ۱۱۰ هنرمند کار‌های این ۳۳ هنرمند که همخوانی بیشتری با موضوع داشتند منتخب شدند و با نظر داوران، برترین‌ها تعیین و جوایز تقدیم‌شان خواهد شد. من در این فرصت درود می فرستم به همه ۱۱۰ هنرمندی که در این رویداد معرفتی شرکت کردند.

دعایی گفت: نمایشگاه برگزیدگان این جایزه تا روز خواجوی کرمانی ( ۱۷ دی ماه ) ادامه خواهد داشت و برنامه با اختتامیه ۲۰دی ماه در تالار وحدت با همراهی مراکز همراه استان کرمان به یاد خواجوی کرمانی پایان خواهد شد.

در ادامه مراسم اثری که توسط غلامحسین الطافی خلق شد به همراه هدایای دیگری به خانواده باستانی پاریزی اهدا شد. همچنین فیلم کوتاه مستند هفت پرده باستانی ساخته هومن ظریف پخش شد.

در بخش پایانی این مراسم اسامی هنرمندانی که آثارشان به نمایشگاه راه یافته بود خوانده شد و مصطفی پاریزی قطعات ایران، ضدکار، پیش گل و باران وزلزله جون را به همراه گروه باراد اجرا کرد.

 

شهرام ناظری سید عباس دعایی جایزه آینه دار دوران دومین جایزه آینه دار دوران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین