کد خبر: 63704 A

رونمایی از توکِن‌های NFT چند خط و نقاشی ایرانی در آیین آغاز به کار سامانه بی‌تا، اولین پلتفرم صدور گواهی اصالت دیجیتال آثار هنری/ NFT خوشنویسی علیرضا کدخدایی با قیمت پایه ۹۲ میلیون تومان به حراج گذاشته شد/ به زودی NFT آثار زرین قلم و افجه‌ای هم می آید

رونمایی از توکِن‌های NFT چند خط و نقاشی ایرانی در آیین آغاز به کار سامانه بی‌تا، اولین پلتفرم صدور گواهی اصالت دیجیتال آثار هنری/ NFT خوشنویسی علیرضا کدخدایی با قیمت پایه ۹۲ میلیون تومان به حراج گذاشته شد/ به زودی NFT آثار زرین قلم و افجه‌ای هم می آید

ققنوس با رونمایی از پلتفرم صدور NFT ایرانی، با نام بی‌تا برای اولین به صورت رسمی NFT اثر یکی از هنرمندان ایرانی را ارائه کرد.حضور رضا تقی پور، وزیر سابق ارتباطات و‌فناوری، محمدرضا دشتی، رئیس فراکسیون گردشگری و صنایع دستی مجلس در این مراسم توجهات را به خود جلب کرد.

ایران آرت: بنا به گزارش رسیده به ایران آرت، ققنوس با رونمایی از پلتفرم صدور NFT ایرانی، با نام بی‌تا برای اولین  به صورت رسمی NFT اثر یکی از هنرمندان ایرانی را صادر کرد. این خطاطی با عنوان علی‌ولی‌الله اثر علیرضا کدخدایی بر بستر بی‌تا با قیمت پایه ۹۲ میلیون تومان به حراج گذاشته شد.

بر اساس گزارش ارسالی به ایران آرت، سامانه بی‌تا یک سامانه ساخت، خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی (NFT) است.

این سامانه قصد دارد با تایید اصالت دارایی‌ها، فضای امن‌تری برای عرضه آنها ایجاد کند. سامانه بی‌تا در فاز اول با ارائه آثار هنری و ایجاد یک فضای غیرمتمرکز حراجی باعث قیمت‌گذاری منطقی‌تر آثار، کمتر شدن دلالی، بیشتر دیده شدن هنرمندان و بیشتر در دسترس قرار گرفتن دارایی‌های دیجیتالی برای علاقه‌مندان می‌شود.

ققنوس پیش از این با همکاری کتابخانه ملی ایران در طرحی به نام گنج‌مان اقدام به صدور شناسنامه دیجیتالی میراث مستند مبتنی بر «توکن بی‌تا» کرده بود.

 در این رویداد از آثاری که قرار است در این حراجی عرضه شود، مانند اثر بسم‌الله متعلق به استاد افجه‌ای، اثر توسن خیال از رضا مهدوی، مجسمه اسب اثر صادق ادهم و چندین اثر دیگر از هنرمندان بنام ایرانی، نیز نام برده شد. در این میان تنها علی ولی‌الله اثر علیرضا کدخدایی تاکنون به حراج گذاشته شده و قابل خرید و فروش است که با قصد کمک به خیریه به فروش می‌رسد.

طبق اعلام مدیران پلتفرم بی‌تا کارمزد در پلتفرم بی‌تا از طریق پیمان پرداخت می‌شود و کارمزد تعیین شده برای صدور NFT هر اثر هنری ۱۰ پیمان تعریف شده است.

محمد جواد صمدی، مدیرعامل ققنوس در پاسخ به این سوال که NFT این آثار در بازارهای بین‌المللی چگونه عرضه می‌شود و اثر چگونه به خارج از کشور ارسال می‌شود؟ گفت: برای عرضه NFT آثار هنری در بازارها یا پلتفرم‌های بین‌المللی در حال مذاکره با رگولاتوری هستیم، یکی از مشکلات این است که پیمان به عنوان توکن این پلتفرم باید در صرافی‌های خارجی لیست شود و جزو توکن‌های قابل مبادله به شمار آید. او تاکید کرد که توکن بومی شبکه ققنوس یا همان پیمان در ۴ صرافی داخلی لیست شده است و در ۲ صرافی خارجی نیز به‌زودی در دسترس قرار می‌گیرد.

او در خصوص نحوه ارسال آثار به خارج از کشور نیز اینگونه توضیح داد: « در حال تجهیز گالری‌داران از نظر لجستیکی هستیم تا بتوانند آثار را برای خریداران در خارج از کشور ارسال کنند.»او اعلام کرد که بی‌تا یک پلتفرم سه زبانه به زبان‌های، فارسی، انگلیسی و عربی است.

صمدی در پاسخ به این سوال پیوست که یکی از دلایل جذابیت بلاک‌چین غیر متمرکز بودن آن است درحالی که بی‌تا به نوعی درحال متمرکزسازی است، گفت: بی‌تا هم مانند هر پلتفرم NFT دیگری بخشی متمرکز و بخشی غیر متمرکز دارد. صمدی ادامه داد: فرآیند حراجی در سامانه بی‌تا روی یک فضای کاملا غیرمتمرکز شکل می‌گیرد. ما با توجه به ظرفیت‌هایی که در ققنوس شکل گرفته است توانسته‌ایم تا حد ممکن فضای غیرمتمرکز بیشتری را فراهم کنیم.

در مراسم رونمایی چه گذشت؟

مراسم رونمایی از سامانه «بی‌تا»، اولین پلتفرم صدور گواهی اصالت دیجیتال آثار هنری در قالب توکِن‌های NFT برگزار شد. این سامانه قرار است در زمینه ویدیو گیم، آثار هنری، موسیقی و دارایی‌های دیجیتالی به خصوص آثار هنرهای تجسمی به فعالیت خود ادامه دهد و تمرکز خود را بر اصالت دارایی‌ها قرار داده است.

صبح دوشنبه ۱۱ بهمن ماه در موزه ارتباطات ایران سامانه بی‌تا با حضور «محمدرضا دشتی» رئیس فراکسیون گردشگری و صنایع دستی مجلس،  «رضا تقی پور» وزیر سابق ارتباطات و‌فناوری،  «برات قنبری»، دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه ای، «سیامک خاوری»، مدیرعامل شرکت ناواکو، معاون فناوری همراه اول و «ولی اله فاطمی» رئیس هیات مدیره ققنوس و «ایمان نوربخش» مدیر گالری هاتف سحر و جمعی از گالری داران در موزه ارتباطات تهران برگزار  شد.

فضای دیجیتال به کمک هنر آمده است

 

نخستین سخنران این مراسم محمدرضا دشتی رئیس فراکسیون گردشگری و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی بود. او در صحبت‌هایش ضمن تبریک فرارسیدن دهه فجر، گفت: «امروز از سامانه‌ای رونمایی می‌شود که با آن فضای دیجیتال به کمک هنر آمده است. این سامانه اگر رونمایی نمی‌شد، مطمئنا برای فروش آثار هنری باید به کشورهای خارجی مراجعه می‌کردیم.»

این نماینده مجلس گفت: «امروز کرونا همه چیز را به سمت دیجیتال شدن برده و همه چیز در فضای مجازی انجام می‌شود. این پلتفرم می‌تواند به کمک هنر بیاید. خیلی از تابلوهایی که در انبارها و گالری‌ها هستند، می‌توانند برای عرضه و معرفی به فضای دیجیتال وارد شوند. در این فضای دیجیتال هم هنر ایرانی به جهان عرضه می‌شود و هم اینکه امکان فروش این آثار در فضایی امن فراهم می‌شود. از همه کسانی که در شکل دهی این رویداد تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنم.»

پیوند بین حوزه فین‌تک و فناوری شکل گرفت

 

در ادامه این مراسم «ایمان نوربخش» مدیر گالری هاتف سحر نیز اعلام کرد: «راه اندازی سامانه «بی تا» یک پیوند مبارک بین حوزه بانکی و مالی، آی تی و فناوری و هنر است و تحول بزرگی در بازار آثار هنری و همین طور آثاری که منحصر به فرد هستند، باشد.»

نوربخش در ادامه با ذکر این نکته که تکنولوژی بلاکچین کاری کرده که اطلاعات در یک نقطه باقی نماند گفت: «این تکنولوژی نسبت به تکنولوژی های سنترال مزیت هایی دارد یکی  اینکه امکان هک و دستکاری در اطلاعات را به صفر می رساند و در عین حال سرعت و دقت تغییر اطلاعات کامل تر از سایر تکنولوژی هاست از آنجا که در حوزه مالی امنیت اطلاعات و تراکنش ها بسیار مهم است وجود بلاک چین در حوزه مالی بسیار ضروری  است.»

این مدیر مالی همچنین گفت:  «پلتفرم بی تا که امروز رونمایی می شود تحول بزرگی در آثار هنری ایجاد می کند و شفافیت معاملات این حوزه را بیشتر می کند و  همچنین حس اطمینان در کاربران  بوجود می‌آورد و افراد از طریق آن با خیال راحت آثار هنری  را خرید و فروش می‌کنند.»

به گفته نوربخش آثار هنری یکی از مواردی است که بانک های بین المللی به عنوان وثیقه قبول می‌کردند: «در کشور ما بانک‌ها برای این مهم نگرانی‌هایی داشتند و از این کار طفره می‌رفتند از جمله اینکه اصالت یک اثر چقدر درست است، با راه اندازی این پلتفرم بانک های ما می توانند با استفاده از توکن های بی تا  از آثار هنری به عنوان وثیقه استفاده کنند.»

همگام با فناوری جهان

 

ولی‌الله فاطمی رئیس هیات‌مدیره ققنوس نیز در این در رویداد اعلام کرد ارزش واقعی دارایی‌ها زمانی مشخص می‌شود که دسترسی به آن بیشتر و بزرگ‌تر شود: «در اکثر حوزه‌ها همواره این ایراد مطرح می‌شود که چرا ایران با سایر نقاط جهان از نظر تکنولوژی فاصله زیادی دارد؛ اما باید بگویم ققنوس با ارائه بستر بلاک‌چین خود توانسته تکنولوژی‌ را همگام با جهان در ایران توسعه دهد. این فناوری در مقیاس جهانی نوپاست و عمر چندانی ندارد.»

او تصریح کرد: «هنرمندان در حال حاضر بیشتر از فعالان سایر حوزه‌ها به سمت توکنایز کردن دارایی‌هایشان رو آورده‌اند. ما نیز امیدواریم بی‌تا بتواند به‌عنوان بستری امن به هنرمندان کمک کند.»

همچنین در بخشی از فضای ورودیِ موزه ارتباطات، آثاری مانند «بسم‌الله» از نصرالله افجه‌ای، «توسن خیال» از رضا مهدوی، «مجسمه اسب» صادق ادهم، «عیسی مسیح» اثر حسن روح الامین و «مرغ بسم الله» اثر استاد حسن زرین قلم را برای بازدید عموم قرار داده شده بود و برخی آثار نیز به صورت NFT در گالری بی‌تا قرار گرفت.

گفته می شود اثری از بهمن محصص نیز قرار است به صورت توکن های NFT عرضه شود.

لازم به ذکر است که در این مراسم اعلام شد بی‌تا یک پلتفرم سه زبانه به زبان‌های، فارسی، انگلیسی و عربی است. توکن بی‌تا در حال حاضر در چهار صرافی اکسیر، نوبیتکس، زمزینکس و مزدکس نیز عرضه می‌شود.

NFT سامانه بی تا اولین پلتفرم صدور گواهی اصالت دیجیتال آثار هنری NFT در ایران محمد جواد صمدی شرکت ققنوس محمد رضا دشتی رضا تقی پور گالری هاتف سحر ایمان نوربخش ولی الله فاطمی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین