کد خبر: 63811 A

کاظمی دولابی: رئیس‌جمهور منتظر افطار با سلبریتی ها نماند/ دیدار رئیس جمهور از نمایشگاه تجسمی یعنی تغییر نگاه در دولت نسبت به هنر در جهت عدالت فرهنگی/ دغدغه اقتصاد هنر رئیس جمهور امید آفرین است

کاظمی دولابی: رئیس‌جمهور منتظر افطار با سلبریتی ها نماند/ دیدار رئیس جمهور از نمایشگاه تجسمی یعنی تغییر نگاه در دولت نسبت به هنر در جهت عدالت فرهنگی/ دغدغه اقتصاد هنر رئیس جمهور امید آفرین است

مدیر گالری ترانه باران می گوید در حالی که سال های گذشته دیدار هنرمندان با روسای جمهور به یک ضیافت افطاری سمبلیک تنزل یافته بود که اتفاقن در اغلب آنها چند عکس یادگاری با استارها و سلبریتی ها حد مطلوب بود، ناگهان ریاست محترم جمهوری با حضور در موزه هنرهای معاصر تهران، دیدار از آثار تجسمی و گفتگو با هنرمندانی که از ژورنالیسم روز دورند، گفتمانی تازه را پیش روی جامعه هنری قرار داد.

ایران آرت: سیده محبوبه کاظمی دولابی، با اعلام مطلب فوق گفت: هنرهای تجسمی به ویژه خوانش های اصیل هنرهای ایرانی اسلامی در همه این سال ها به جهت کم توجهی ها حاشیه نشین بوده است ، انگار کسی به یاد نداشت آنچه به نام هنر ایران در دنیا می شناسند و معتبرترین موزه های دنیا به داشتن قطعاتی از آن افتخار می کنند نمونه هایی از خط و خوشنویسی و هنرهای کاربردی ست که ریشه در هویت ما دارد اما متاسفانه عمده توجهات به دیگر هنرها معطوف بود.

او افزود: نکته امید بخش این است که آقای محمد مهدی اسماعیلی از روز نخست وزارت با هدف تحقق عدالت فرهنگی،سویه نوینی در نگرش ها پدید آورد و هنرهای تجسمی که توان خلق آثار هنری ماندگار با ارزش افزوده معنوی و مادی دارد را در مرکز توجه قرار داد که دیدار آقای رئیس‌جمهور با هنرمندان تجسمی به حتم نشانگر این فصل نوین است.

مدیر حراج باران خاطر نشان کرد: کرونا ته مانده نگاه دم دستی، ویترینی و غیر اصولی به هنر را به بن بست کشاند و فقر دامنه دار هنرمندان و جدایی مردم از سالن های سینما و دیگر فضاهای هنری، گویای این شکست کامل است، روشن است که هنر ایران به هوای تازه نیاز دارد، گزاره و راه های نوین که پای در اصالت و سر در نوآوری و روزآمدی داشته باشد نسخه درمان است. در این میان توجه به اقتصاد خلاق و توسعه گردشگری هنری دو راهکار جدی برون رفت از وضع موجود است که با دیدار ریاست محترم جمهوری از موزه هنرهای معاصر نشان داد دولت نشانی درست می دهد.

کاظمی دولابی تاکید کرد: جهاد تبیین مورد نظر مقام معظم رهبری که ریاست محترم جمهوری بدان تاکید موکد دارند، در آثار خط ، خوشنویسی و هنرهای ایرانی اسلامی مورد مداقه و دقت است ، و در تک تک آثار هنرمندان این عرصه معنوی ترین و والاترین پیام های بشری با زیباترین جلوه های بصری بازتاب می یابد و چنان چشم نواز و زیبا هستند که بسیاری از خریداران خارجی به جهت فرم های جذاب شان خواهان درک و دریافت معنای این کارها می شوند.

او دغدغه رئیس جمهور نسبت به رونق کسب و کارهای هنری و اقتصاد هنر را یک سرمایه بزرگ ارزیابی کرد و گفت: اتفاقن اگر می خواهیم آثاری با رویکرد انتقال جهان بینی معنوی ایرانی اسلامی تبیین و به دنیا انتقال یابد راهش ارائه و فروش این آثار در گستره های ملی و بین المللی است که آقای رئیس جمهور هم خواهان فعال سازی بازار داخلی و هم بازارهای خارجی حتی از طریق سفارت خانه ها شد.

کاظمی دولابی که سال هاست در زمینه گردشگری هنری تمرکز دارد گفت: نقطه امیدوار کننده سوگیری های درست وزیر محترم ارشاد در نگاه زیر ساختی و همه جانبه به هنر است، دوره نگاه تک ساحتی به هنر گذشته و ما باید یک نقشه راهبردی کلان نگر و همه جانبه به هنر داشته باشیم. شکل گیری و توسعه گردشگری هنری یکی از این شاهراههای تامین کننده منافع ملی ست، درآمد ۳.۳ میلیارد یورویی شهر کوچکی مانند ونیز گویای این پتانسیل بزرگ است که ما در تمام این سال ها از آن غفلت کرده ایم، فرهنگ و هنر اصیل و دیرینه سال ایران کشش جذب بخش بزرگی از چنین گردش مالی را دارد، توریست هنری حتی از منظر فرهنگی نیز گردشگری مطلوب ماست و خوشحالم چنین نگرش هایی بلاخره به صدر رویکردهای دولت آمده است.

او پیشنهاد پیشروی وزارت ارشاد مبنی بر اختصاص دو درصد از بودجه دستگاههای اجرایی به توسعه فضای فرهنگ و هنر و خرید آثار هنری را نشانه اشتیاق شدید گشایش در همین مسیر ارزیابی کرد و گفت: دیدار رئیس جمهور محترم از موزه را یک پیام به مجلس محترم می دانم که این پیشنهاد را تایید و در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بگنجانند زیرا دولت علاوه بر حمایت از هنرمندان، برای گسترش فضای کسب و کار از این طریق برنامه جدی دارد.

او با اشاره به آمارهایی که از افسردگی جامعه ایرانی منتشر می شود گفت: دیدار از رویدادهای هنری و حضور در میان آثار هنری زمینه ساز حال خوب و انرژی مثبت است و همواره افسوس می خوردم چرا بزرگان با حضور در رویدادهای هنری مستقیم و غیرمستقیم این کار درست را تبلیغ نمی کنند خوشبختانه دیدار رئیس جمهور محترم از یک رویداد هنری این مهم را تحقق بخشید و با فراگیر شدن حضور دیگر مسئولین هم هنرمندان احساس پشتیبانی بیشتر خواهند کرد هم این فرهنگ حسنه در میان مردم جان دوباره می گیرد.

مدیر گالری ترانه باران در پایان با تقدیر از محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فراهم کردن دیدار ریاست محترم جمهوری از موزه هنرهای معاصر تهران و نشست با جمعی از هنرمندان، این اتفاق را زمینه ساز تحولات مثبت و بزرگ برای جامعه هنری دانست.

گالری ترانه باران محبوبه کاظمی دولابی گردشگری هنری هنرهای ایرانی اسلامی محمد مهدی اسماعیلی دیدار رئیس جمهور از موزه هنرهای معاصر تهران سیده محبوبه کاظمی دولابی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین