کد خبر: 63967 A

کاظمی دولابی: هنر ایرانی اسلامی توسعه پایدار می آفریند/ سروی: خوشنویسی هنر استراتژیک است

کاظمی دولابی: هنر ایرانی اسلامی توسعه پایدار می آفریند/ سروی: خوشنویسی هنر استراتژیک است

جعفر علی سروی همپا : در روزهایی که بازار خوشنویسی رونقی نداشت نگارخانه ترانه باران پای به میدان گذاشت و با بازتعریف اصول اقتصاد هنر در این وادی گشایش های زیر ساختی به وجود آورد که جای دارد من به سهم خودم از این همت بلند تقدیر کنم.

ایران آرت:  مجموعه آشوب هندسی جعفر علی سروی همپا، نهمین دوره خود را در گالری ترانه باران پشت سر گذاشت ، او درباره تحولات ۹ دوره نقاشی خط هایش می گوید: آشوب هندسی همانند عشاق نو آموز همواره با تجربه های نو تازه شده است و اکنون به سمت تعادل و ترکیبی می‌رود که خط و رنگ در هم تنیده، هر یک به دیگری کمک می کنند تا وحدتی در عین کثرت را بازتاب دهند، ماهیتی نوین که در ترکیب متعادل خط و رنگ، هم خط است و هم رنگ؛ آنچه دیده می‌شود حضوری همگن است.

سروی تاکید دارد اولویت نخست در خلق آشوب هندسی، تمرکز بر ادب ، عرفان و معرفت اندیشی رفیع در ادبیات سترگ ایرانی و اسلامی ست و می افزاید: اولویت دوم این است که این معنای معنوی، در فرمی درست و زیبا تجلی کند.

او آشوب هندسی را یک جور بی قراری در عین نظم می داند و معتقد است: یک جور بی قراری و شور در این نقاشی خط ها جریان دارد که گریز از نظم و بازگشت ناگزیر به یک هستی مقرر و نظم یافته را به تصویر می کشد.

شکل ، هارمونی و تلاش آگاهانه برای گریز از انسجام که در نهایت نظم و وحدتی نو می آفریند را سه مولفه بنیادین زیبایی شناسی آشوب هندسی خواند و گفت این مولفه ها را از اصول دوازده گانه خوشنویسی کلاسیک، یعنی ترکیب ، تناسب و تعادل وام گرفته است.

او درباره امکان نوآوری در خوشنویسی اصیل گفت: حقیقتا نوآوری در عرصه خوشنویسی بسیار سخت اما شدنی است با شناخت دقیق از اصول می توان بین هنر کلاسیک خوشنویسی و هنر مدرن امروزی رابطه ای بدیع بوجود آورد. در واقع در بنیان های خوشنویسی نمیتوان چندان نوآوری کرد اما در ترکیب بندی، فرم، فضا و به خصوص تنوع رنگها میتوان نگاهی نو پدید آورد، آشوب هندسی در انکشاف همین عالم در تکاپوست.

سروی خوشنویسی را یک هنر استراتژیک می داند که بازارش به لطف ابتکاراتی مانند حراج باران رو به رونق و توسعه است، او گفت: در روزهایی که بازار خوشنویسی رونقی نداشت نگارخانه ترانه باران پای به میدان گذاشت و با بازتعریف اصول اقتصاد هنر در این وادی گشایش های زیر ساختی به وجود آورد که جای دارد من به سهم خودم از این همت بلند تقدیر کنم.

این خوشنویس خواستار حمایت جدی از رویدادها و نهادهایی که به هنرهای ایرانی اسلامی می پردازند شد زیرا این هنرها با خاستگاه هویت ملی، پتانسیل بزرگ برای رشد در عرصه بین المللی دارند اما کرونا آسیب جدی به همه بازارهای هنری به خصوص بازار خوشنویسی وارد کرده است.

سیده محبوبه کاظمی دولابی

سیده محبوبه کاظمی دولابی،مدیر گالری ترانه باران نیز درباره نمایشگاه آشوب هندسی گفت: هنرمند گرانقدر آقای سروی، در عین نوگرایی در فرم همچنان با قلم نی کلاسیک خوشنویسان کهن می نویسند و همین توجهات ظریف و جذابیت هاست که این هنر را مانا و به آیین ایرانیان بدل کرده است.

او گفت: یک دهه پیش گالری ترانه باران به عنوان نخستین گالری که تمرکزش هنر ایرانی اسلامی ست تاسیس شد، غیر از ارائه آثار قدما و شناساندن ریشه های هویتی مان به نسل جدید، وظیفه خود می دانیم جریان های موفق نوظهور در خط و خوشنویسی را نیز به تماشا گذاریم؛ خوشبختانه در این سال ها گالری های متعددی به این وادی پای گذاشته اند و قابلیت های شگرف خوشنویسی معاصر ایران هم از نظر معنوی و هم مادی و بازار قدرتمند ، چشم ها را خیره کرده است.

مدیر گالری ترانه باران گفت: در روستاهای دور و شهرهای کوچک خوشنویسانی بزرگ و شایسته مشغول خلق اثرند که اگر در دهه های اخیر غفلت تاریخی نمی شد و به این گونه هنر توجه می شد، بازاریابی و تبلیغات بین المللی دامنه دار انجام می شد، اکنون فرصت های اشتغال از راه هنر خوشنویسی امری فراگیر در کشور بود؛ این غیر از اندیشه و جهان بینی الهی اسلامی ست که در خط و خوشنویسی هنرمندان مان موج می زند و فروش شان در گستره فرامرزی مصداق جهاد تبیین است. به تعبیر بهتر هنر ایرانی اسلامی می تواند توسعه پایدار در اقتصاد هنر به ارمغان اورد.

گفتنی ست پیش از این، اردیبهشت ۱۳۹۵ مجموعه آشوب ۴ جعفر علی سروی در گالری ترانه باران به نمایش بود و اثری از او در نخستین حراج باران نیز به فروش رسید.

کسب رتبه اول خوشنویسی در جشنواره هنرهای تجسمی آذربایجان غربی ویژه گرامیداشت سال پیامبر اکرم ۱۳۸۶، کسب رتبه سوم اولین دوسالانه کردی نقاشیخط کل کشور سنندج ۱۳۹۴، کسب رتبه سوم خط نقاشی جشنواره رضوی کل کشور بیرجند ۱۳۹۵ و ... از دیگر موفقیت های هنری سروی به شمار می آید.

 

گالری ترانه باران حراج باران محبوبه کاظمی دولابی محبوبه کاظمی جعفر علی سروی همپا سیده محبوبه کاظمی دولابی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین