کد خبر: 64798 A

مجموعه داران هنری، گران ترین آثار هنری

ببینید: بزرگترین مجموعه داران هنری را بشناسید/ آثار هنری میلیارد دلاری

ببینید: بزرگترین مجموعه داران هنری را بشناسید/ آثار هنری میلیارد دلاری

مجموعه داری هنری تجارت روز دنیاست و از خواندن عددهای چند ده میلیارد دلاری این گزارش تعجب نکنید:

ایران آرت: بدیهی ست  وقتی حراج خانه های هنری و حتی گالری ها از اعلام نام خریداران آثار هنری پرهیز می کنند حتی از این نام ها مراقبت می کنند، دستیابی به اطلاعات موثق از دارایی و ثروت مجموعه‌داران هنری هر جایی از دنیا باشند، کار بسیار دشواری است و با توجه به راز و رمزهای موجود در زندگی آنها، نمی‌توان دقیقا از دودوتا چهارتای زندگی آنها مطلع شد اما در گزارشی اسامی پنج مجموعه‌دار هنری برتر جهان با مختصری از اطلاعات‌شان منتشر شده است که مطالعه آن برای علاقه‌مندان خالی از لطف نیست.  این اطلاعات را شیدا رمزی، روزنامه نگار ، جمع آوری کرده و مستندات أن مربوط به چندین سال پیش است.

1-‌ هلن و برنارد آرنات  Helen &Bernard Arnault

این زوج معروف‌ترین زوج کلکسیونر منتخب سال 2012 میلادی از سوی موسسه LVMH در جهان هستند که با مجموعه‌ای معادل 41 میلیارد دلار در زمینه قطعات موسیقی و آثار هنری به شهرت رسیده‌اند. این درحالی است که  هلن آرنات که خود نوازنده پیانو است، در زمینه جمع‌آوری این کلکسیون موثر بوده، به صورتی که در سال 2003 کامل‌ترین مجموعه از آثار هنری مور، اندی رائول و پیکاسو را در اختیار داشته است.

هلن و برنارد آرنات

2-‌ دبرا و لئون بلک Debra & Leon Black

لئون بلک به عنوان مدیر شرکت تجاری آپولو گلوبال فعالیت تجاری خود را ادامه می‌دهد و همسرش دبرا نیز یکی از طراحان و سازندگان خیابان برادوی  است. ارزش مجموعه این دو حدود 3.5 میلیارد دلار برآورد شده است. در سال 2005 میلادی این دو مجموعه‌دار تنها برای تصاحب تابلوی معروف پرنده در آسمان 27میلیون دلار هزینه کردند که در زمان خود به عنوان گران‌ترین معامله بود. لئون که به عنوان یکی از اعضای هیات امنای موزه هنر معاصر است، صرفا برای ساخت یک مرکز هنری در این مجموعه حدود 48میلیون دلار هزینه کرده است.

دبرا و لئون بلک

3-‌ ادی و الی  براد Edtthe L. & Broad

مجموعه‌داران براد در واقع صاحبان شرکت سان امریکا هستند که میزان دارایی آنها براساس گزارش‌ها 2میلیارد دلار برآورد شده است. این مجموعه‌داران مشهور بین‌المللی در سال 2011میلادی برای تجهیز و توسعه موزه لس آنجلس همکاری گسترده‌ای داشتند و بخشی از زمین شخصی خود را نیز در این مورد به موزه اهدا کردند. خانواده براد 200 اثر هنری از جف کونز، جاسپر جون، اندی رائول و.. را در اختیار دارند که به اعتقاد برخی کارشناسان هنری، نمی‌توان قیمت دقیقی برای این مجموعه تعیین کرد.

ادی و الی  براد

4-‌ پیر چن  Pierre Chen

پیر  چن یکی از مجموعه‌داران معتبر تایوانی و صاحب کمپانی یاگئو در این کشور است. چن به دلیل مجموعه بی نظیر مدرن و پست مدرن خود در زمینه آثار هنری به شهرت رسیده است. این مجموعه‌دار مشهور جهانی کارش را از سال 1990 آغاز کرد و در سال 2008 میلادی 8/3 میلیون دلار برای خرید یک تابلوی نقاشی از لویسین فروید به فرانسیس بیکن پرداخت که در زمان خود رکوردی بی سابقه در این زمینه بود. این مجموعه‌دار تایوانی آثاری از اندی رائول و بسیاری از هنرمندان مشهور چین و تایوان را مثل سی تیومبلی در اختیار دارد.

پیر جن

5-‌ الکساندرا و استیون کوئن

  Alexandra & Steven Cogen

خانواده کوئن که به عنوان یکی از مشهورترین کلکسیونرهای آثار هنری از سوی موسسه SAC به دنیای کلکسیون‌ها معرفی شده‌اند، با مجموعه‌ای معادل 3/9میلیارد دلار جایگاه مطمئنی برای خود در این زمینه دست و پا کرده‌اند. این خانواده به دلیل سرمایه‌گذاری‌های بسیار گسترده که برای تصاحب آثار هنرمندان مشهور و بزرگ جهان انجام داده‌اند، به شهرت رسیده‌اند و در دنیای کلکسیونرها از شهرت خاصی برخوردارند.

الکساندرا و استیون کوئن

این خانواده کلکسیونر در سال 2009 میلادی با پرداخت 5/137میلیون دلار برای خرید یک تابلوی هنری معروف مربوط به دوران قبل از جنگ جهانی اول در سطح بین‌المللی مطرح شدند و همواره به عنوان مهمان ویژه افتتاحیه نمایشگاه هنر بازل در سوییس در این نمایشگاه شرکت داشته‌اند. البته نباید فراموش کرد که نام این خانواده مجموعه‌دار معتبر بین‌المللی برای خرید 120میلیون دلاری یکی از آثار مونه نیز دوباره سر زبان‌ها افتاد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

 

گران ترین آثار هنری مجموعه داران هنری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین