کد خبر: 65853 A

محبوبه کاظمی دولابی، گردشگری هنری، حراج باران، بنیاد ملی توراندخت

محبوبه کاظمی دولابی در بنیاد ملی توراندخت در اصفهان: زنان کلید طلایی توسعه در کشور هستند اما دیده نمی شوند

محبوبه کاظمی دولابی در بنیاد ملی توراندخت در اصفهان: زنان کلید طلایی توسعه در کشور هستند اما دیده نمی شوند

کاظمی دولابی: بسیاری از موانع برای زنان به دلیل ناآگاهی آن‌ها از حقوق عرفی، شرعی و قانونی اتفاق می‌افتد.

ایران آرت: بنیاد ملی توراندخت که فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری اش در راستای حمایت از بانوان ایرانی را انجام می دهد، شامگاه چهارشنبه در تالار شریعتی دانشگاه اصفهان،  در دومین همایش سالیانه خود از جشنواره بین المللی فیلم، موسیقی وهنرهای تجسمی توراندخت رونمایی کرد.

در این همایش که با موضوع  هنر به روایت زنان برگزار شد. سخنوران مراسم به اهمیت موضوع نقش زنان در توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور اشاره کردند.

سیده محبوبه کاظمی دولابی ، مدیر گالری ترانه باران، موسس حراج باران و کارآفرین گردشگری هنری یکی از سخنرانان مدعو این همایش گفت: این رویداد موضوع هنر به روایت زنان را در دستور کار دارد؛ دو کلید واژه طلایی هنر و زنان که زیر ساخت هایی از توسعه پایدار هستند است.

کاظمی گفت: زنان به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن دلیل فرهنگی است دیده نمی‌شوند، اکثر شغل‌های زنان در راستای مشاغل خانگی و سنتی تعریف می‌شود و زمانی که می‌خواهند به سطوح بالاتری برسند با مشکلات و موانع اقتصادی و فرهنگی مواجه می‌شوند؛ ضمن اینکه به‌صورت خودآموخته، نگاهی که در جامعه نسبت به زنان وجود دارد نگاه تبعیضی است و حتی اگر حرف‌ها چنین نباشد اما رفتارها چنین است به‌ ویژه در حوزه اشتغال که یکی از مهم‌ترین موضوعات برای رشد و توسعه فردیِ زنان است.

او با اشاره به دو موضوع استقلال و آزادی افزود: زن یک حلقه نامرئی است که از یک‌ طرف پشتیبان مردان خانواده است و از طرف دیگر در مقام مادر، آموزگار فرزندان خود هستند؛ این زنان هستند که نسل بعد را با تفکرات و فرهنگ خود تربیت و بزرگ کرده و به جامعه می‌فرستد و این فرهنگ نسل به نسل انتقال داده می‌شود.

کاظمی با تأکید بر اینکه درآمد و اشتغال زنان موضوع بسیار مهمی در جامعه است، هنر را بارزترین نماد فرهنگ کشورها دانست و تصریح کرد: هنر، موضوعی مربوط به هنرمند است و هنرمند می‌تواند زن یا مرد باشد اما مسئله مهم این است که آثار هنری در توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور تأثیرگذار است و در این میان، زنان به‌عنوان نیمی از جامعه به‌ شمار می‌روند که نقش آن‌ها در توسعه اهمیت بسیاری دارند؛ ضمن اینکه ایجاد ارزش‌افزوده، ثروت‌آفرینی، ارزآوری و تجاری‌سازی آثار هنری از موضوعاتی هستند که زنان توانسته اند توانمندی خود را در این عرصه ها به اثبات رسانند.

این طراح و کارآفرین گردشگری هنری با بیان اینکه گردشگری هنری می‌تواند به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین راهکارهای توسعه اقتصادی در کشور محسوب شود و در این میان زنان نقش بسیار پررنگی دارند، تصریح کرد: یکی از عوامل واقعی توانمندسازی زنان اصلاحات فرهنگی در حوزه ارتقای زنان است که البته بستر آن از جامعه مردان شروع می‌شود، همچنین موضوع اصلاحات اجتماعی، ساختار حقوقی و آگاهی زنان نسبت به حقوق خود نیز اهمیت بسیاری دارد چرا که بسیاری از موانع برای زنان به دلیل ناآگاهی آن‌ها از حقوق عرفی، شرعی و قانونی اتفاق می‌افتد. همچنین تغییر تدریجی باورها و ارزش‌ها، تصمیمات حاکمیتی و مباحث فرهنگ‌سازی عمومی نیز از دیگر موضوعات شایسته توجه است که در همه این موارد مردان نیز نقش بسیار پررنگی دارند.

کاظمی با تأکید بر اینکه شناسایی موضوعاتِ اکنونِ زنان از دیگر موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: نمی‌توان درباره توسعه پایدار در کشور صحبت کرد، اما زنان را نادیده گرفت؛ بنابراین ضمن تغییر نگرش مردان نسبت به زنان، برای تأثیرگذاری لازم است که بر اساس نیاز جامعه و با توجه به خلأهای موجود و با استعدادیابی و شناسایی نیازها، شرایط عملیاتی و اجرایی در مسیر توسعه را برای بانوان هموار کنیم تا به تعالی برسند و تعالی زنان به معنی تعالی کشور و فرهنگ و دین و اقتصاد ما است.

بنیاد ملی توراندخت

علیرضا خواجه احد عطایی، رییس دانشگاه هنر اصفهان سخنران بعدی این مراسم بود. او با اشاره به سخنی از پیامبر اکرم (ص) که فرمودند« از دامن زن مرد به معراج می‌رود» اشاره کرد و گفت : وقتی از زنان صحبت می کنیم از اصطلاحات جهانی مانند زبان مادری  و از وطن به عنوان ام الوطن یاد می کنیم.

او در مورد جایگاه زن در اعتقادات دینی ، مذهبی و ادبیات گفت: در اسطوره‌ها از زمین به نام مادر  و از آسمان به نام پدر یاد می‌شود؛ جایگاه زن در اعتقادات دینی و مذهبی و واژگان به خوبی هویدا است که همسر، یار مرد و به عنوان تارو پود مکمل یکدیگر هستند.

وی افزود: هنر اساسا تجلی و بروز دادن است و زن با تولد فرزندان نقش کنز وخلق را در مسیر هنر بر عهده دارد و برای نام بردن بسیاری از زنان بزرگ و شاخص گذشته تا به امروز ساعت‌ها باید گوش جان سپرد تا به عظمت زن پی برد.

اسماعیل آذر، ادیب وپژوهشگر زبان فارسی  نیز در این نشست با اشاره به زن در اشعار و ادبیات، به تعدادی از زنان اشاره کرد و گفت: دختر میرزا حسن خان آصف به نام ارجمند بانو با عشق شهاب الدین بسیار ستودنی است، رشحه دختر هاتف اصفهانی با یک غزل خود را ثبت در تاریخ کرد و همچنین به اشعار ژاله اصفهانی اشاره کرد.

وی گفت: هیچ کس به اندازه فردوسی در ادبیات از زنان یاد نکرده  که هرچه خوبی در جهان است در زنان نهادینه شده است.

این مراسم  با رونمایی از جشنواره بین المللی فیلم ، موسیقی وهنر های تجسمی توراندخت و قرائت بیانیه  پایان یافت.  

بنیاد ملی توراندخت فعالیت رسمی خودرا از سال ١٤٠٠ آغاز کرده است.

 

 

گالری ترانه باران حراج باران محبوبه کاظمی دولابی گردشگری هنری بنیاد ملی توراندخت
نظرات خوانندگان
  • خلدی
    پاسخ

    سلام،
    لطفا اصلاح فرمایید:
    دکتر علیرضا خواجه احمد عطاری، سرپرست دانشگاه هنر اصفهان

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین