کد خبر: 66979 A

گالری ترانه باران ، محبوبه کاظمی دولابی ، فرشید مثقالی ، مهدی اخوان ثالث

بازگشت ۶ گالری: ترانه باران، اعتماد، طراحان آزاد، ثالث، آرتیبیشن، باوان/ سلامم را تو پاسخ گوی، در بگشای

بازگشت ۶ گالری: ترانه باران، اعتماد، طراحان آزاد، ثالث، آرتیبیشن، باوان/ سلامم را تو پاسخ گوی، در بگشای

گالری ترانه باران با زمستان اخوان ثالث، گالری اعتماد با فرشید مثقالی و البته کرگدن های آقای سردبیر دیروز مهم ترین های بازگشت گالری ها به برپایی نمایشگاه است.

ایران آرت: گالری ترانه باران با آثار طاهره الله دادیان و تم  زمستان اخوان ثالث، گالری اعتماد با فرشید مثقالی و البته کرگدن های آقای سردبیر دیروز مهم ترین های بازگشت گالری ها به برپایی نمایشگاه است.

_ترانه باران با زمستان اخوان ثالث

حضور پررنگ شعر زمستان مهدی اخوان ثالث و آواز خوانی حسام الدین سراج در آیین افتتاحیه از سرگیری فعالیت های گالری ترانه باران در فضای رسانه ای بازتاب فراوانی داشت.

گالری ترانه باران این روزها نقاشی خط های طاهره الله دادیان را به تماشا دارد.

موجهای خفته عنوان این مجموعه است؛ طاهره الله دادیان برگزیده جشنواره شمسه و رتبه اول نستعلیق در جشنواره کتابت اسما حضرت معصومه را در کارنامه دارد و آثارش در کشورهای مختلفی مانند ایتالیا، ترکیه، کانادا، امارات و ... به نمایش درآمده است.

متن محبوبه کاظمی دولابی، مدیر گالری ترانه باران و حراج باران در آستانه این نمایشگاه هم بسیار مورد توجه قرار گرفت.

خانم کاظمی دولابی در صفحه شخصی اش نوشته بود :

« روزهای سرد و سخت است که بدون تعارف حال هیچکس خوش نیست.

آری ، « سلامت را نمی‌خواهند پاسخ گفت / سرها در گریبان است/کسی سر بر نَیارَد کرد پاسخ گفتن و دیدارِ یاران را .../ وگر دستِ محبّت سویِ کس یازی/ به اکراه آوَرَد دست از بغلْ بیرون/ که سرما سختْ سوزان است .../ هوا بس ناجوانمردانه سرد است …/ غبارآلوده مهر و ماه/ زمستان است. »

به نگاه من ، در این وانفسا « ما مردم » باید بیش از همیشه به یکدیگر و به همه فکر کنیم؛ انسانیت حکم می کند « همه مردم » را ببینیم ؛ و به زعم من برای سفره هایی که از همیشه کوچک تر و خالی تر است به سهم خود چاره اندیشی کنیم.

بخشی از جامعه هنری معترض اند و معتقدند نباید این روزها فعالیت هنری داشت اما حتمن این عده از معیشت هنرمندان هم باخبرند و می دانند در این گرانی و تورم که خط فقر اکثریت هنرمندان و خانواده های آنان را بلعیده ادامه شرایط کنونی بسیار دشوار است.

دیگر مشاغل، این روزها مشغول کارند اما به خصوص جامعه تجسمی در سکوت و تعلیق ؟!

جالب اینکه تجسمی در تمام این سال ها کم ترین برخورداری از دولت ها را داشته و روی پای خود به عنوان شغل مستقل و بخش خصوصی ایستاده است.

غیر از ضرورت تامین هزینه های زندگی از رهگذر برپایی نمایشگاه و فروش حتی اندک آثار هنری ، هنر را درمان می دانم ، به عنوان واگو کننده دردهای مردمی که صدای شان در جامعه شنیده نمی شود.

کاظمی دولابی افزوده است: انفعال و خالی ماندن صحنه را زیبنده هنر و هنرمند نمی دانم و اتفاقن معتقدم آنها که هنر را دوست نمی دارند و همواره خواهان تحدید فعالیت های هنری بودند از این سکون و تعطیلی خرسندند و رضایت قلبی دارند.

اگر رسم مان شنیدن و درک کردن هم است، به انتخاب هم نوع و همکار خود احترام بگذاریم و آیین « قضاوت نکنیم » را ملکه ذهن کنیم؛ توهین و برچسب زدن، روشنایی چراغ روح را می کشد و به تن جامعه ترک می اندازد.

« ... دمت گرم و سرت خوش باد

سلامم را تو پاسخ گوی، در بگشای ... »

محبوبه کاظمی دولابی گالری ترانه باران

بیاییم چون اخوان ثالث بزرگ، نگذاریم در سرمای زمستان دست دوست یخ بزند، به هم شجاعت و جسارت دهیم و مانند همه مشاغلی که مشغول کارند پرچم هنر را بالا بریم و هر یک در حد توان خویش برای هنرمندان عزیز و جامعه هنری قدمی برداریم.

در این روزگار و تنگنای بی سابقه گذران زندگی، جا خالی دادن و بسته نگه داشتن درب گالری ظلم مضاعف به هنرمندان است؛ « بنی آدم اعضای یکدیگرند » و برای تحقق این شعار جهانی ایرانی پیش قدم باشیم.

گالری ترانه باران با نام پروردگار جان و خرد با چنین نگاهی با برپایی نمایشگاهی از یک زن هنرمند شایسته خلاق ستایش شده، بانو طاهره الله دادیان از ۲۳ دی ۱۴۰۱ فعالیت خویش را از سر می گیرد و خواهان دست همراهی همه هنرمندان عزیز، همکاران گرانقدر، مجموعه داران ارجمند و همه حمایت کنندگان و دوستداران سخاوتمند هنر ایران زمین است.

با افتخار شما را چشم در راهیم ... »

شایان ذکر است نمایشگاه موجهای خفته تا فردا در گالری ترانه باران دایر خواهد بود و امروز از ساعت ۱۴ ورک شاپ این هنرمند در محل گالری برپاست.

گالری آرتیبیشن از علی میرفتاح تا هفتاد هشتاد

گالری آرتیبیشن برگزاری نمایشگاه حضوری را از سر گرفته است. در این بخش آثار علی میرفتاح روزنامه نگار شناخته شده با عنوان و نماد معروفش کرگدن را به تماشا دارد.

 

علی میرفتاح شاید کمتر کسی بداند که علی میرفتاح، سردبیر سابق روزنامه های اعتماد و روزگار ، فارغ التحصیل نقاشی دانشگاه هنر است و اتفاقن با نقاشی تصویر شهدا و سپس نقد نویسی روی نمایشگاه در مجله هنر معاصر به مطبوعات وارد شده است.پوستر فیلم «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» علی رفیعی، یا سردر فیلم «گاهی به آسمان نگاه کن» کمال تبریزی بخش گرافیک های این روزنامه نگار است که می گوید حالا به نفع نقاشی کار رسانه ای را به هزار و یک دلیل کنار گذاشته است.

اما «هفتاد هشتاد» عنوانِ نمایشگاه گروهی است که به صورتِ آنلاین در سایت گالری آرتیبیشن در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در بیانیه‌ این نمایشگاه گروهی نوشته شده: «همه‌گیری بیماری تا وقایع اجتماعی اخیر فارغ از آن‌که نوع نگاه به کار هنری و کارکرد فرهنگ را تغییر داد در عین‌حال تبعاتی داشت که مهم‌ترین‌اش تنگناهای اقتصادی ناشی از تعطیلی کسب‌وکارها و محدودیت‌ اینترنت شد و در این میان هنر بیش از پیش در معرض وضعیت حاکم با انسداد همراه شد در نتیجه‌ بخش عمده‌ای از هنرمندان جوان که هنوز در ابتدای راه هستند و جای پای‌شان را در بازار هنر محکم نکرده‌اند با مشکلات فراوان معیشتی مواجه شدند. نمایشگاه «هفتاد_هشتاد» فرصتی است برای هنرمندانی در این بازه‌ی سنی که جوانانی مستعد هستند و هنوز موفق به حضور در عرصه‌ی حرفه‌ای بازار هنر نشده‌اند و یا در نخستین گام‌های موفقیت‌شان با وجود شرایط یاد شده، مسیر را پر مانع یا مسدود می‌بینند. در این نمایشگاه آثار هنرمندان زیر سی سال به‌قصد معرفی و حمایت از هنر نوگرا و هنرمندان جوان و بازیابی بازار هنرشان به نمایش درمی‌آید. آرتیبیشن درصدد است تا با برگزاری این نمایشگاه علاوه بر معرفی هنرمندان جوان فرصتی برای حضور آن‌ها در بازار هنر را نیز فراهم کند تا شاید فرصت اندکی برای معرفی‌شان در عرصه‌ی حرفه‌ای ممکن شود. به همین خاطر محدودیتی به واسطه‌ی موضوعی خاص پیش راه هنرمندان این نمایش گروهی گذاشته نشده تا مانعی میان دنیای هنری آن‌ها و مخاطب ایجاد نشود. از سویی دیگر فعالیت گالری را هم‌پا با آنچه که بضاعت و امکان آرتیبیشن به شمار می‌آید، شکل می‌گیرد.»

این نمایشگاه به آثار هنرمندانِ نقاشی مانند حوری بنام، پویان طاهریان فرد، روژانو محمدزاده و ... اختصاص دارد.

_ اعتماد با فرشید مثقالی، محمد رحیمی و علیرضا الهی

«گلستان» عنوانِ نمایشگاهی است که به صورتِ آنلاین در سایت گالری اعتماد درحال برگزاری است و به نمایش آثاری محمد رحیمی اختصاص دارد. گالری اعتماد همچنین آخرین آثار فرشید مثقالی را در کنار این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده و علیرضا الهی را به‌عنوان هنرمند هفته معرفی کرده است.

در بیانیه‌ی نمایشگاه انفرادی «گلستان» آمده است: «زندگی با خانواده ام در گلستان فرصت بسیار خوبی را برای زندگی طبیعی در محیط زیست فراهم کرده است که حاصل آن خلق هزاران طرح و نقاشی از سفرهای من در گلستان و ایران است.»

گالری ثالث وان+وان+وان+وان میلیون

گالری ثالث از جمله مکان‌هایی محسوب می‌شود که با شکستنِ قفل نمایشگاه آنلاین اقدام به برپایی نمایشگاهی حضوری کرده است. «وان+وان+وان+وان میلیون» عنوانِ نمایشگاهی است که در این مکان فرهنگی و هنری به نشانی تهران، کریم خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره١٤٨ درحال برگزاری است.  این نمایشگاه که تا ۳۰ بهمن ماه ادامه دارد، همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان است.

گالری باوان

گالری باوان از دیگر مکان‌های فرهنگی و هنری محسوب می‌شود که برای برگزاری نمایشگاه حضوری پیش‌قدم شده است. «روزنه نور» عنوان نمایشگاه گروهی است که در این گالری درحال برگزاری است و به نمایش آثار هنرمندان مختلفی اختصاص دارد.

در بیانیه این نمایشگاه گروهی نوشته شده:«مشاهده و دریافت» عنوان مجموعه نمایشگاه سالانه‌ی گالری باوان است که فارغ از موضوع، نمایه‌ای از تفکر و خط سیر گالری و فرصتی جهت ایجاد گفتمان میان هنرمندان است. در این مجموعه نمایشگاه‌ها مخاطب با طیف متنوعی از رویکردهای هنرمندان در قبال زیبایی‌شناسی و تکنیک روبرو می‌شود. در دومین دوره‌ی این مجموعه که «مشاهده و دریافت: روزنه‌ی نور» نام دارد، آثاری از پونه اوشیدری، شبنم جانشاهی، آهو حامدی، ثریا شرقی، مهسا طهرانی و لاله معماراردستانی به نمایش درآمده است. هریک از هنرمندان این نمایشگاه با نگاه منحصر به فرد خود سعی داشته‌اند در این برهه‌ی زمانی واکنشی به رویدادهای تاریخی و اجتماعی دوران حاضر داشته باشند.»

گالری طراحان آزاد

«در گیومه» عنوان نمایشگاه گروهی است که به نمایش آثار هنرمندان مختلفی اختصاص دارد و در سایتِ گالری طراحان آزاد در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در بیانیه این نمایشگاه گروهی آمده است: «در کشاکش میل به زندگی که گویا ذاتی بشر است و حُب جان که حالا لازمه‌اش جدایی و انزواست، گاه فرصتی بدست می‌آید برای نظاره به خود و به دیگری.

حالا که هر یک به تنهایی بر قایق خود نشسته و تن به حرکت دایره‌وار حیات داده‌ایم، زمان آن است که نگاهی دوباره بیندازیم به داشته‌هایمان. بخشی از دارایی ما (طراحان آزاد) دوستی با هنرمندانی است که چند سال یک بار آثارشان را در قالب نمایشگاهی انفرادی ارائه کرده‌اند. در این فرصت بر آن شدیم که هر هفته بر یکی از آنان نوری تازه بتابانیم. از هرکدام خواستیم که آخرین سه اثرش را در اختیار گیومه قرار دهد (گیومه نامی است که برای این پروژه انتخاب شده). خواه‌ناخواه این مجموعه لااقل دارای یک ویژگی مشترک خواهد بود و آن تاریخ خلق اثر است. همه آنها در دوران بحران انسانی که در پی بیماری همه‌گیر پدید آمده است شکل گرفته‌اند و بی‌شک حاوی احساسات و واکنش هنرمندانه در چنین لحظاتی هستند. ما امیدواریم طرح گیومه تنها به انتشار سه اثر از هنرمند خلاصه نشود. بلکه همچنین بتواند برانگیزاننده گفتگوهای چندجانبه گردد.»

 

گالری ترانه باران مهدی اخوان ثالث محبوبه کاظمی دولابی فرشید مثقالی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین