کد خبر: 66991 A

حسین هاشم پور ، موزه هنرهای معاصر تهران ، سایت موزه هنرهای معاصر تهران

همشهری: موزه هنرهای معاصر سایت ندارد/ حسین هاشم پور اسفند ۱۴۰۰ : تنها موزه در دنیا که سایت ندارد

همشهری: موزه هنرهای معاصر سایت ندارد/ حسین هاشم پور اسفند ۱۴۰۰ : تنها موزه در دنیا که سایت ندارد

روزنامه همشهری روز پنجشنبه به سایت نداشتن موزه هنرهای معاصر تهران اعتراض کرده است ، این در حالی ست که حسین هاشم پور ، سردبیر ایران آرت اسفند ۱۴۰۰ نوشته بود فکر کنم موزه هنرهای معاصر تهران تنها موزه در دنیاست که سایت ندارد.

ایران آرت: روزنامه همشهری پنج شنبه نوشت : موزه هنرهای معاصر پس از تعطیلی چهار ماهه نمایشگاه جدیدی برگزار می‌کند.

متن کامل خبر همشهری بدین شرح است:

از ۲۷ شهریور امسال که نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» در موزه هنرهای معاصر تهران به‌کار خود پایان داد تا امروز نمایشگاه دیگری در موزه برگزار نشده است، اما طبق اعلام عبادرضا اسلامی‌کولایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، این مرکز فرهنگی همزمان با دهه فجر کار خود را از سر خواهد گرفت. دلیل تعطیلی چهار ماهه موزه هنرهای معاصر تهران بازسازی جزئی و تعویض کفپوش‌ها عنوان شده بود؛ این در حالی است که موزه در فاصله اردیبهشت ۱۳۹۷ تا بهمن ۱۳۹۹ برای انجام بازسازی اساسی تقریبا به‌مدت ۲ سال و هشت ماه تعطیل بود و قاعدتا انتظار می‌رفت که دیگر نیازی به بازسازی نداشته باشد و به این بهانه تعطیل نشود.

عباد رضا اسلامی‌کولایی درباره این موضوع به ایسنا گفت: «موزه قبلا بازسازی و مرمت شده بود و ما فقط بحث کفپوش‌ها، نوسازی و برخی موارد جزئی را داشتیم. همکاران ما در اداره کل هنرهای تجسمی نامه‌ای زدند که آمادگی داشته باشیم تا نمایشگاهی به مناسبت دهه فجر برگزار کنیم.» 

دوستداران هنرهای تجسمی علاقه‌‎مندند تا بدانند نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر چیست. اسلامی‌کولایی در این‌باره گفت: «نمایشگاهی که ستاد دهه فجر و معاونت هنری برای دهه مبارک فجر درنظر گرفته‌اند، برگزار خواهد شد و مطالعات آن در حال انجام  است تا در فاصله‌ ۱۰روز بتوانیم نمایشگاه خوبی برگزار کنیم. مدیوم رسانه ای نمایشگاه عکس است و ما بعد از این با فاصله‌ای که داریم و استراحتی که موزه باید برای نصب آثار بعدی کند، تمایل داریم کار ویژه‌ای برای نوروز انجام دهیم.»

پس نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر نمایشگاه عکس است، اما هنوز اطلاعات بیشتری از این نمایشگاه منتشر نشده که آثار کدام هنرمند یا هنرمندان روی دیوار خواهد رفت یا موضوع عکس‌های این نمایشگاه چه خواهد بود.

البته قرار بود موزه با نمایشگاه هنر قهوه‌خانه‌ای فعالیتش را از سر بگیرد، اما به‌گفته رئیس موزه از آنجا که برخی مجموعه‌داران آثار را بازپس گرفته‌اند، این نمایشگاه به سال۱۴۰۲ موکول شده است.

با توجه به شرایطی که وجود دارد به‌نظر می‌رسد مسئولان موزه مایل هستند که بعد از نمایشگاه عکس دوباره سراغ گنجینه بروند که آثارش را به تمامی در اختیار دارند و نمایش آثارش می‌تواند باعث رونق موزه شود.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که در چهار ماهی که موزه تعطیل بود، باز هم وب‌سایت این مرکز فرهنگی که یکی از نیازهای اصلی آن است، شروع به‌کار نکرد. مثل هر موزه معتبر دیگری در دنیا، موزه هنرهای معاصر باید دارای سایتی فعال و به‌روز باشد که هم به‌کار اطلاع‌رسانی بپردازد و هم امکان دسترسی علاقه‌مندان و پژوهشگران به اسناد، مکتوبات و تصاویر لازم را فراهم سازد. کاش با شروع کار موزه، فکری هم به حال وب‌سایت آن شود.

_ حسین هاشم پور: فکر کنم تنها موزه هنری در دنیا باشیم که حتی سایت نداریم

حسین هاشم پور ، مدیر ایران آرت ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در روزهایی که ادعای عجیب مسعود فراستی درباره تشکیک در اصالت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران از شبکه سه سیما حسابی در فضای مجازی جنجالی شده بود زیر تیتر : « هنرمندان مطالبه گری کنند » نوشت: فکر کنم تنها موزه هنری در دنیا باشیم که حتی سایت نداریم. »

حسین هاشم پور: هنرمندان مطالبه گری کنند 

او نوشته بود: « موزه بیش از ۳۲ ماه برای تعمیرات تعطیل بود و معاونت هنری وقت، بهترین فرصت را داشت تا با تخصیص اعتبارات لازم زیر ساخت های اطلاعاتی آن را به روز و مطابق استانداردهای بین المللی کند اما گویا هیچ اتفاقی نیفتاد.

حسین هاشم پور

موزه نو نوار شده شروع به کار نکرده، دوران همه گیری کرونا شروع شد و تمام موزه های مهم دنیا گنجینه خود را به صورت واقعیت مجازی و عکاسی ۳۶۰ درجه در دسترس جهانیان گذاشتند و از این رهگذر آورده معنوی بالایی کسب کردند اما گنجینه موزه ایرانیان به جهت غفلت و سهل انگاری مدیران، در مخزن محبوس ماند!

حتی به طور مشخص قرار بود برای پایان دادن به شایعات تردید در اصالت ، بانک اطلاعاتی گنجینه در دسترس عموم مردم باشد که آن هم تا امروز متوقف مانده است. فکر کنم تنها موزه هنری در دنیا باشیم که حتی سایت نداریم.

به نظر می رسد اگر هنرمندان تجسمی و انجمن های تجسمی به طور جدی پیگیر حضور کارشناسان خارجی برای اصالت سنجی گنجینه موزه شوند، این کار قابل انجام است، جلب اعتماد عمومی بزرگ ترین سرمایه است که کم ترین وظیفه هر دولتی ست. »

حسین هاشم پور حسین عبدالهاشم پور موزه هنرهای معاصر تهران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین