کد خبر: 71279 A

مهرداد فلاح | Mehrdad Fallah

مهرداد فلاح ؛ پنجره ای تازه در هنر ایرانی/ اثری روی میز حراجی و نگاه سه چهره

مهرداد فلاح ؛ پنجره ای تازه در هنر ایرانی/ اثری روی میز حراجی و نگاه سه چهره

این روزها اثری از مهرداد فلاح به روی میز حراج است ؛ هنرمندی که رضا براهنی شاعر و منقد شناخته شده درباره اش گفته است : "مهرداد فلاح از تکنیکی ورزیده و قوی برخوردار است و امید است آثار او بخش تازه ای در راهکارهای مکتب سقاخانه بگشاید."

ایران آرت: سقاخانه مکتب یا جنبش ، سویه پیش روی این متن نیست؛ اما مهم این است که روح جاری در سقاخانه خوانش های نوین از هنر ایرانی ست؛

روندی که مهرداد فلاح Mehrdad Fallah در تمام دو دهه اخیر و در تمام شش نمایشگاه انفرادی و دهها نمایشگاه گروهی در داخل و خارج ایران بدان اهتمام جدی دارد.

این روزها اثری از او در زیرو اوکشن ZERO Auction آرتیبیشن ، مزایده هنرهای زیبا، به فروش است که به خوبی توصیف زنده یاد رضا براهنی و نیز بزرگانی دیگر را تأیید می کند.

مهرداد فلاح

اثری از مجموعه عجایب المخلوقات ، که با تکنیک ترکیب مواد در سال ۱۳۷۸ در ابعاد ۱۰۰ در ۱۰۰ سانتی متر آفریده شده است.

اثری که دو فرشته تأمل برانگیز را در مرکز تصویر دارد و فرشتگان از نوک پا تا فرق سر، لبریز از انواع نشانه های تصویری اند و در اتمسفری ایستاده اند که آن هم عجیب و کنجکاوی برانگیز است؛ اثری که در عین زیبایی شناسی آنی و لذت نگاه نخست، مخاطب برای فهم آن باید وقت بگذارد و نکته به نکته تصویری این اثر را واکاوی کند.

از چهره های این فرشتگان که گویی به یکی از ایسم های هنری تنه می زند تا سیبی که یکی از فرشته ها در دست دارد و آن ماهی و خروس بر دامان و ... فراتر از آن، اتمسفری که فرشتگان را غرق در رمز نویس ها، دعا نوشته ها، سمبل ها و موتیف های گوناگون کرده است.

مهرداد فلاح متولد ۱۳۵۴ ، آگاهانه و با جسارت المان های پاپ آرت را هم به دنیای هنر سنتی ایرانی وارد می کند و دایره واژگان تصویری آثارش را از ایرانی به جهانی بدل می کند.

او این جسارت را با نگاه به بنیان و ریشه های شکل ‌گیری سقاخانه کسب می کند و پا را از ترکیب نوگرایی و سنت فراتر می گذارد و "نو سازی" تصویری را پیشه می کند ؛ در آثار او هم ایرانی موتیف های کهن خود را می بیند هم شهروند جهانی بی نیاز به ادراک این کهن الگوها، با اثری به روز مواجهه است که می تواند با آن وارد گفتگو شود.

ردپای ادبیات ایرانی همچون اشعار مولانا و خیام در آثار مهرداد فلاح پیداست، اما بسیاری همین سری او، عجایب المخلوقات و یا نقش شیر های ایرانی و یا سری خروس نشان او را دنبال می کنند.

 

شمیم بهار ، منتقد شناخته شده، درباره مهرداد فلاح معتقد است "مهرداد فلاح در آثار خود آمیزه‌ای دلکش از سنت و نو آوری به ما عرضه می‌کند. او هنرمندی به راستی اصیل است "

مهرداد فلاح

بهار نوشته است:

" میان سنت و نوآوری تضادی در کار است، سنت می‌خواهد همه چیز همان بماند که هست، نوآوری می‌خواهد هیچ چیز آنچنان که هست نماند. از آمیزش سنت و نوآوری است که در فرهنگ، چون نمودی از زندگانی انسان، آفریده می‌شود. بر بنیاد سنت است که فرهنگ، در طول زمان، یگانه و استوار می‌ماند و در پرتو نوآوری است که فرهنگ پیش می‌رود و تکامل می‌یابد. اگر سنت در کار نمی‌بود، فرهنگ همچون آب در مرداب می‌گندبد. این همه درباره هنر نیز بی‌ کم و کاست درست است. چراکه هنر نمودی است از فرهنگ. در هنر آنکه از هرگونه سنت می‌گسلد، بی‌ریشه می‌شود و آنکه نوآور نیست، مرتجع است. تنها از امیزش سنت و نواوری است که هنر اصیل، چون نمودی از فرهنگ آفریده می‌شود و مهرداد فلاح از آثار خود آمیزه‌ای دلکش از سنت و نواوری به ما عرضه می‌کند. او هنرمندی به راستی اصیل است.ِ"

عباس مشهدی زاده که در مجسمه‌سازی و نقاشی نامی آشنا در هنر ایران است و سال ها پیش در مکتب سقاخانه قلم زده و حتی با همین شیوه با منصور قندریز و فرامرز پیلارام هم نمایشگاه گروهی نقاشی برپا کرده‌ و کتاب سه جلدی «تاریخ هنر ایران» را به رشته تحریر درآورده است درباره مهرداد فلاح می نویسد : "

این میوه‌ی شیرین فرهنگ آبای ایران دلبند به تنهایی از باب پربار پهنه‌ی «فرهنگ و هنر» در کانونی با نام تازه‌ی «دانشکده‌ی تزئینی» (۱۳۳۹) و به باغبانی مهندس هوشنگ کاظمی بوده و یکی از شاخه‌های این درخت پربار زنده‌یاد صادق تبریزی‌ست که خود یکی از نخستین بانیان جنبش «سقاخانه» بوده است و مهرداد فلاح این بخت را داشته که شاگرد چنین استادی بوده. فلاح در کوششی سخت و پربنیان، هم‌چون شیران خود آفریده‌اش، اکنون می‌تازد؛ او به درستی در راهی پا نهاده است که آفرینه‌های نو و نوینی را برای گستره‌ی هنر نوین این آب و خاک نوید می‌دهد."

مهرداد فلاح

زیرو اوکشن آرتیبیشن تا دوشنبه ۱۱ دی ماه ادامه دارد و علاقمندان تا ساعت ۲۱ فرصت دارند این اثر از سری عجایب المخلوقات مهرداد فلاح را خریداری کنند.

مهرداد فلاح Mehrdad Fallah
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین