کد خبر: 71651 A

علی شیرازی | نقاشی خط علی شیرازی | قیمت آثار علی شیرازی

علی شیرازی و فرم گرایی/ استاد غلامحسین امیرخانی: نقاشی خط های علی شیرازی فهمی نو در این گونه هنری ست

علی شیرازی و فرم گرایی/ استاد غلامحسین امیرخانی: نقاشی خط های علی شیرازی فهمی نو در این گونه هنری ست

نقاشی خط فرم محور چهار رنگی از استاد علی شیرازی می بینید که به جهت ترکیب بندی خاص، مخاطب را بسته به تجربه زیسته اش با تحلیل های مختلف روبرو کند؛ اما برای خوانش درست آثار علی شیرازی ، دانستن نظر استاد غلامحسین امیرخانی، استاد بزرگ خط ایران می تواند راهگشا باشد.

ایران آرت : نقاشی خط فرم محور چهار رنگی از استاد علی شیرازی می بینید که به جهت ترکیب بندی خاص، مخاطب را بسته به تجربه زیسته اش با تحلیل های مختلف روبرو کند؛ اما برای خوانش درست آثار علی شیرازی ، دانستن نظر استاد غلامحسین امیرخانی، استاد بزرگ خط ایران می تواند راهگشا باشد.

یک:

 این اثر در اندازه ۱۵۰×۱۸۰ با تکنیک اکریلیک و ورق طلا روی بوم در سال ۱۳۹۱ خلق شده است و استاد خوشنویس علی شیرازی در زمینه سیاه که معمولا بستر مورد علاقه اوست از ترکیب سه گوشه جذاب از جلوه های نستعلیق بهره برده است: از سیاه مشق تا حروف حلقوی به صورت تک پرسنال و بزرگ و البته حرف "هـ" که باز هم در زمره دلبستگی های هنرمند است و آن را هم بسیار زیبا و طناز می نویسد.

نقاشی خط علی شیرازی

دو

گویی بارانی از حروف خوش رنگ شادی آفرین سبز و زرد طلایی و آبی بر شب تیره باریدن گرفته است؛ گوشه سیاه رنگ سمت راست پایین و گوشه طلایی رنگ سمت چپ بالا از یک تغییر بنیادین خبر می دهد و این میان موج خروشان سیاه مشق آبی آرامش این فصل نوین را نوید می دهد.

دامن حروف اندام وار ن ، ق ، ی و شاید دیگر حلقوی، کنش گران اصلی این صحنه اند و اتفاقن می توانند از چرخش احوال روزگار بگویند. 

کنش نقاشانه هنرمند روی اندام و تنه حروف با ضربه قلم های ریز و درشت، بافت هایی ایجاد کرده که به عمق یافتن اثر کمک می کند.

سه

و بیش از ده حرف "هـ" در اندازه های متنوع که در سراسر تابلو حضور دارند و یک حرف "ص" مانند چشم هایی هستند که به مخاطب زل زده اند و نگاه از بیننده خویش برنمی دارند.

چهار:

غلامحسین امیرخانی، استاد بزرگ خوشنویسی در ایران و خاورمیانه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ در توصیف نقاشی خط های علی شیرازی نکاتی را ذکر کرد که حتمن در تفسیر این اثر و دیگر آثار او راهگشاست.

فرازهایی از سخنان غلامحسین امیرخانی:

 " اعتقاد من بر این است که هنرمندان باید آگاهانه با طی کردن پله پله دانش هنری به نقاشی خط پا بگذارند. صاحب ذوق و سلیقه بودن لازم است اما شرط کافی پشتوانه و پیشینه علمی داشتن است. باید در یک هنر ریشه داشت تا بتوان در آن رشد کرد. استاد علی شیرازی نمونه بارز این تعبیر است که موید این ادعا ۲۱ تابلو خیره کننده نقاشیخط او در نمایشگاه شکوه نستعلیق گالری شیرین است. استاد علی شیرازی سابقه ای قوی و مستحکم در حافظه خوشنویسی ایران دارد. او در خوشنویسی سنتی نستعلیق یک یک مراتب ارتقا و تجربه اندوزی را در ۴۰ سال مستمر با صبر و درایت طی کرد تا آنجا که در نستعلیق جلی سنتی به عنوان یکی از مهم ترین، قوی ترین و پرمایه ترین نستعلیق نویس شهرت یافت و کرشمه های نستعلیق اش به جهت رعایت ظرایف و قواعد نستعلیق فراگیر و زبانزد شد و به بالاترین نقطه نائل آمد سپس با این پشتوانه قدم به ساحت جدید خط نقاشی گذاشت. خوشبختانه استاد علی شیرازی با تخصص خود، نستعلیق در خط نقاشی را هم ادامه می دهد و آثارش به وضوح منحصر به خود اوست. او از تقلید و تکرار می پرهیزد و چنان به خط نقاشی همت می گمارد که هیچ استاد دیگری در این وادی پای نگذاشته است. فضای کار علی شیرازی مختص و متعلق به اوست و توانسته فهمی نو از این جریان نوین ارایه کند و راهی تازه پدید آورد که هم ریشه در قواعد قدما دارد و هم مولفه های بصری امروز را بازتاب می دهد.

علی شیرازی

پنج :

اثار متعددی از استاد علی شیرازی در گنجینه های فاخر خاورمیانه نگهداری می شود از جمله: مجموعه محمد المر در امارات، مرکز فرهنگی سلطان علی بن العویس دبی،مجموعه حسن بن علی آل ثانی قطر، موزه هنر شارجه ، موزه دوحه، مجموعه انور قرقاش دبی، جمعه الماجد دبی ... گنجینه موزه بانک پاسارگاد، موزه قرآن،موزه امام علی و ...

نقاشی خط های علی شیرازی مانند خوشنویسی های کلاسیک او در بازار هنر خاورمیانه با اقبال شایان توجه روبروست و غیر از رکورد 60 هزاری دلاری در کریستیز 2012 و همین فروش اخیر در نوزدهمین حراج تهران به قیمت یک میلیارد و 870 میلیون تومان (33400 دلار)، فروش های موفق جالب توجهی در بونامز لندن و دیگر حراجی ها داشت که در سایت های معتبری مانند Art Price می توان نمونه هایی از أن را دید:

https://images.app.goo.gl/KfPodCaRJG7eBnGg9

علی شیرازی قیمت آثار علی شیرازی نقاشی خط علی شیرازی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین