کد خبر: 15096 A

آقایان به سمت ارگان‌ها غش کرده‌اند/ انتقادات تند غریب پور به جشنواره فجر

آقایان به سمت ارگان‌ها غش کرده‌اند/ انتقادات تند غریب پور به جشنواره فجر

بهروز غریب پور در نشستی مطبوعاتی نسبت به سیاستگذاری این دوره جشنواره فیلم فجر انتقاد کرد.

ایران آرت:  در حالی که کمتر از یک ماه تا آغاز به کار جشنواره سی و ششم فیلم فجر باقی مانده است، بهروز غریب‌پور که به تازگی فیلم «ادرک‌لی» را ساخته است، همراه با علی حضرتی تهیه‌کننده این فیلم، انتقادات خود را بابت حذف این اثر سینمایی در این دوره از جشنواره فیلم فجر بیان کردند.

غریب‌پور و حضرتی دیروز رو به روی خبرنگاران نشستند و هم از چگونگی ساخت «اردک‌لی» سخن گفتند و هم از کنار گذاشتن آن از جشنواره فجر گلایه کردند.

به گزارش اعتماد در این نشست بهروز غریب‌پور از نبود تنوع در جشنواره کنونی گفت و افزود: «امسال آقایان به سمت ارگان‌ها غش کرده‌اند.»

او سپس درباره اهمیت حضور آثار دفاع‌مقدسی در جشنواره سخن گفت و این پرسش را مطرح کرد که «چرا نباید دفاع از ناموسی ملی برای جشنواره مهم باشد؟ دفاع‌مقدس که فقط نشان دادن جنگ نیست. دفاع از انسانیت و ارزش‌ها مهم نیست؟ آقایان قدرت دارند و می‌توانند چندین جشنواره برگزار کنند. به ما بگویند کار نکنیم.»

 

من خاوری نیستم

این کارگردان تئاتر و سینما از دشواری کار هنری در ایران سخن گفت و افزود: «اگر ترک سرزمین نکردم بدین معنا نیست که در جای دیگر اقبالی نداشتم. ماندن در سرزمینم و کار با اقوام برای من افتخار و ارزش است. آقای روحانی از آموزش زبان مادری می‌گویند؛ اما فیلم من که به زبان دیگر و نام‌های نامتعارف اشاره داشت، نادیده گرفته می‌شود. اما با اردنگی هم نمی‌توانند بیرون بیندازند. من با مردم بودم و در جنگ زیر توپ و موشک بودم. من خاوری نیستم که با ٣٠٠٠ میلیارد تومان بروم. «اردک‌لی» حرف مردم ایران است. کسی دیدم که اسمش سمیه بود و آن‌ را سمیتا کرده برای اینکه در پاسپورتش شبیه نام‌های اروپایی باشد. یکی در جنگ شهید شده است و یکی در فیلم من به واسطه اسمش در آستانه شهادت است.»

این هنرمند کرد تاکید کرد: «جنگ هر روزه زمانی است که از اعتماد به نفس ملی بکاهی.

او که سال‌ها پیش مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بر عهده داشته است، در این نشست توضیحاتی درباره شکل‌گیری این فیلم که در چند ماه گذشته در سکوت خبری ساخته شد، بیان کرد: «شکل‌گیری «اردک‌لی» به ٢٥ سال پیش مربوط می‌شود؛ زمانی که در دفتر تئاتر عروسکی کانون با فردی با نام خانوادگی «اردک‌لی» ملاقات کردم و نام او برایم تبدیل به معمایی شد و می‌خواستم بدانم «اردک‌لی» مشتق از چه چیزی است. در نهایت درصحبت با فرد مذکور متوجه اصالت آذری او شدم و دریافتم خانواده او به سبب مشکلات ناشی از این نام به سه دسته «رودکی»، «اردکی» و «اردک‌لی» تقسیم شده‌اند و بابت نام نامتعارف مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.»

او ادامه داد: «در زمان کوتاهی فیلمنامه را نوشتم و به کانون ارایه دادم و به دلایلی که نپذیرفتم در صحبت با علی حضرتی با ساختش پس از ٢٥ سال موافقت کردم. آقای حضرتی با سرمایه شخصی آرزوی مرا برآورده کرد. این فیلم با حضور ١٥٠ کودک در ٢٥ جلسه فیلمبرداری شد».

 

«اردک‌لی» درباره وحدت ملی است

غریب‌پور که بعد از ساخت فیلم «تنبل قهرمان» به مدت ١٦ ‌سال از سینما دور بوده است، تاکید کرد در این مدت مدام در حال نوشتن بوده است و به این مساله اشاره کرد «اردک‌لی» محصول اتفاقی رایج در کشور و انتظار آن تاثیر فرهنگی بر جامعه است این فیلم نقد اجتماعی دهه چهل است و به وحدت ملی و اعتماد به نفس مردم پرداخته است.

او در ادامه نوک‌تیز انتقادات خود را متوجه جشنواره فیلم فجر کرد: «طبق برنامه‌ریزی فیلم سروقت تولید و در موقعیت مناسب به دبیرخانه فجر تحویل داده شد و امروز با حذف آن، فرصتی فراهم شد تا درباره فیلم صحبت کنیم. اولویتم اعتراض به رد شدن یا مورد توجه قرار گرفتن نیست اما سازمان سینمایی عملا معلوم نیست جهت‌گیری‌اش در حد شعارهای آقای روحانی در زمینه تدبیر و اعتدال و امید هست یا نیست. »

 

چرا بین حرف و عمل توازن ایجاد نمی‌کنید؟

سرپرست گروه تئاتر عروسکی «آران» در ادامه انتقادات خود را از جشنواره فیلم فجر متوجه سیاست‌های فرهنگی دولت حسن روحانی کرد: «روی سخن من آقای روحانی است. حاضرم با ایشان و وزیر مناظره کنم. چگونه می‌شود هم عامل بود و هم سیاستگذار. خودت به خودت جایزه بدهی؟! فیلم قطعا دیده می‌شود و نگران نیستم؛ ولی چرا بین حرف و عمل توازن ایجاد نمی‌کنید؟»

 

سینمای کنونی خانواده را از بین برده است

غریب‌پور با اشاره به شعارهای رییس‌جمهور مبنی بر حمایت از بنگا‌ه‌های خرد اقتصادی، تاکید کرد حمایت نکردن از بخش خصوصی در سینما به معنای بی‌اهمیتی به بنگاه‌های خرد و شعارهای دولت است.

او فیلم خود را نقد جامعه کنونی جامعه و هشداری بابت توجه به لایه‌های زیرین آن دانست. فیلمی که به گفته او بدون حضور چهره‌ها ساخته شده است.

غریب‌پور به وضعیت کنونی سینما اشاره کرد و گفت سینمای کنونی نظام خانواده را از بین برده‌ است و جوانان ایرانی را معتاد و جانی نشان می‌دهد و افزود: «من در فیلمم به خانواده ایرانی پرداختم. سازمان سینمایی باید شفاف‌سازی کند. چگونه استرارو که مدیر فیلمبرداری آخرین تانگو در پاریس بوده مدیر کار ارزشی می‌شود؛ اما فرش قرمز من فسق و فجور می‌شود. ما سر وقت فیلم را رساندیم و من در لابراتوارها می‌شنیدم که بسیاری از کارها کامل نشده‌اند. حتی پوستر کار من آماده است. آیین‌نامه را کجا قایم‌ کرده‌اند؟ کدام فیلم کامل بوده تا در یک رقابت سالم با اردک‌لی رقابت کند؟ ما از روش نشان دادن یک ربع فیلم استفاده نکردیم. »

او بر این نکته نیز تاکید کرد که تا زمانی که زنده باشم پای عقایدم می‌ایستم. حقیقت آشکار می‌شود که در سینما زدوبند وجود دارد.

 

از این سینما لذت نمی‌برم

سازنده اپراهای عروسکی خیام و سعدی گفت: «متن دونده من درهای جشنواره‌های جهانی را به روی ایران باز کرد. بدون من باشو غریبه کوچک پیش نمی‌رفت. من از این سینما لذت نمی‌برم. نمی‌شود با فرزندت به سینما بروی. می‌خواهند من به سراغ کمدی‌های سخیف بروم. نوشتن چنین فیلم‌هایی یک ساعت هم طول نمی‌کشد. از اسم فیلم‌ها عرق شرم می‌کنم. صد رحمت به گنج قارون و کوشانی‌ها که تهش امید بود. اراده‌ای در حذف‌هاست. مدیری از من پرسید بعد از مرگ تو گروه آران چه می‌شود، گفتم من آمده‌ام درباره زندگی با تو حرف بزنم تو از تابوت می‌گویی.»

 

کاهش پنجاه درصدی هزینه‌ها ناشدنی است

او که دو سال پیش مدیریت کاخ جشنواره فیلم فجر را در برج میلاد بر عهده داشت، درباره حاشیه‌هایی درباره حذف فرش قرمز در این جشنواره سخن گفت: «تنها ایرانیان حق دارند از فرش قرمز استفاده کنند؛ چرا که محصول هنر آنان است. با مراجعه به عکس‌ها و تصاویر جز جلال و کرامت و احترام در آنها چیزی نمی‌یابید. حال چه می‌شود که سه نفر از سازمان سینمایی از برچیده شدن فرش قرمز و کاهش پنجاه درصدی هزینه‌ها سخن می‌گویند؟»

او کاهش ٥٠ درصدی هزینه‌های جشنواره را ناشدنی دانست و تاکید کرد حاضر است برای شفاف‌سازی در صورت عرضه مدارک و مستندات گروه کنونی، هزینه‌های دوره گذشته را رسانه‌ای کند. ضمن اینکه دخالت کمیسیون فرهنگی در امور جشنواره خلاف آیین‌نامه است.

 

معضل فارابی پرداختن به خیانت و اسیدپاشی است

در ادامه علی حضرتی تهیه‌کننده فیلم «اردک‌لی» توضیحاتی درباره فعالیت‌های خود در سینما ارایه کرد و این پرسش مهم را مطرح کرد که «در تولید فیلم چه حمایتی از بنیادهای محتوایی و هنری می‌شود؟»

حضرتی محتوای «اردک‌لی» را وحدت اقوام؛ تکیه بر فرهنگ بومی دانست ولی معضل فارابی نگاه به مسائلی چون خیانت و اسیدپاشی است.

او در ادامه تاکید کرد «خیلی محترمانه می‌خواهند بخش خصوصی را از بین ببرند.»

حضرتی نقبی به آثار منتخب فجر ٣٦ داشت و مدعی شد بیشتر فیلم‌های حاضر آنهایی هستند که مورد حمایت مالی دولت ساخته شده‌اند و افراد شورای سیاستگذاری همان‌هایی هستند که که بودجه را تخصیص می‌دهند.

او در بخش دوم صحبت‌های خود از نادیده گرفتن فیلم‌های ایرج کریمی و اصغر عبداللهی گفت و پرسید «چگونه می‌توانند غریب‌پور را نادیده بگیرند؟ من حاضر به شفاف‌سازی بودجه‌ها هستم. وام‌های حمایتی بخش کودک و نوجوان هم به ما تعلق نگرفت. در یک فیلم چند ارگان حمایت می‌کنند. آنها هم بیایند شفاف‌سازی کنند. من بخش خصوصی باید با حساب و کتاب ادامه بدهم.»

 

جشنواره فیلم فجر بهروز غریب پور سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر فیلم اردک لی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین