کد خبر: 33292 A

اتمام حجت با پولشویی در سینما/ معاون نظارت سازمان سینمایی گمانه های ایران آرت را تایید کرد

اتمام حجت با پولشویی در سینما/ معاون نظارت سازمان سینمایی گمانه های ایران آرت را تایید کرد

در حالیکه برخی ایران آرت را بابت نگاه متفاوتش به مقوله پولشویی در هنر سرزنش می کنند و سلسله مطالبش با محوریت توطئه خواندن پروژه ورود پول کثیف به هنر را برنمی تابند، احتمالا از نزدیکی دیدگاه معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با ایده ایران آرت شوکه شده اند.

ایران آرت : یک مقام دولتی که به جهت مسئولیت نظارتی اش به اطلاعات پشت پرده نیز دسترسی دارد پولشویی در سینما را یک بحث انحرافی خوانده است و با عدد و رقم اثبات می کند چنین چیزی نمی تواند رخ دهد.

او که دبیر جشنواره فیلم فجر اخیر هم بوده این گفته ها را در ایام جشنواره نگفته، اتفاقا در همان روز نخست جشنواره در پی هیاهوهای چند رسانه تندرو و اذناب سینمایی شان در خصوص ورود پول مشکوک به سینما صراحتا از قوه قضائیه خواست" اگر مدارکی وجود دارد جلوی فیلم هایی که با پول کثیف ساخته شده اند را بگیرد و از نمایش آنها جلوگیری کند" که می دانید پاسخی نیامد و باز می دانید که همان چند رسانه تندرو به خود نیامده و به بهانه یکی دو چهره که دو سه سالی هست پرونده شان باز است همچنان تنور ورود پول های کثیف به سینما را داغ نگه داشتند.

اکنون اما یک مقام مسئول در برنامه تلویزیونی زنده، آب پاکی را روی دست همه این تندروها ریخته و نقشه های شان را نقش بر آب کرده است.

 

ابراهیم داروغه زاده، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در برنامه زنده اختیاریه درباره ورود پول‌های کثیف در سینما اعلام کرد: "اگر کسی آزادانه در کشور در حال تجارت است و پرونده‌ای نیز در دادگاه ندارد، از نظر ما حکم برائت دارد. آیا دغدغه‌های شخصی ما می‌تواند فراتر از قانون باشد؟ ما باید دغدغه اصلی‌مان رعایت قانون باشد. از آن سو در نظر بگیرید آیا من حق دارم شهروندی را که در سینما سرمایه‌گذاری می‌کند، چون ظن می‌برم ممکن است پولش سالم نباشد، از حقوق شهروندی‌اش محروم کنم یا به او تهمت بزنم. مگر کشور قانون ندارد؟!"

داروغه زاده با بیان آنکه مسئله پول کثیف در سینمای ایران یک مسئله انحرافی است، بیان کرد: "اگر واقعاً پول‌های زیادِ کثیفی در سینمای ایران وجود دارد و دستگاه‌های نظارتی و قضائی ما رسیدگی نکردند و نمی‌کنند، خیلی بد است. این یک مسئله انحرافی است. کل سرمایه در گردش سینمای ایران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در سال است. وقتی کسی ۱۱ هزار میلیارد تومان اختلاس کرده، چطور این میزان را با ۱۰ میلیارد تومان می‌تواند پول‌شویی کند؟ پول‌شویی یعنی ما ۱۰ هزار میلیارد پول داریم ببریم جایی یک چرخشی انجام دهیم و برگردانیم."

وی در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: "اصلاً بحث پول‌شویی با پول کثیف دو بحث کاملاً متفاوت است. فردی ۱۱ هزار میلیارد متهم به اختلاس است، بانک سرمایه و وزارت آموزش و پرورش متهم اصلی هستند اما جالب است که تمام رسانه‌ها آن ۱۱ هزار میلیارد و بانک سرمایه و وزارت آموزش و پرورش و … را ول کرده‌اند، چسبیده‌اند به یک پروژه نمایش خانگی که کل این پروژه ۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته و اتفاقاً بازگشت سرمایه نیز داشته است و همین را دستاویز کرده‌اند و به تمام هنرمندان سینما توهین می‌کنند که چرا پول گرفتید و فیلم خوب بازی کردید؟! هنرمند سینما باید پول بگیرد و فیلم بازی کند."

 

ایران آرت از دی ماه با سلسله مطالبی تلاش کرده است به مخاطبان فهیم هنر اثبات نماید دست‌کم یک اتاق فکر در پی ناامن سازی فضای هنر است و شاه بازی آنها طراحی کلید واژه پولشویی در هنر و مترادف های دیگری مانند ورود پول های کثیف و مشکوک به هنر و سینماست تا از این طریق سرمایه ها را از هنر فراری دهند و هنر و هنرمند ایرانی را به خاک سیاه نشانند.

ایران آرت در این مسیر برخلاف دیدگاه شناخته شده اش، گرامی داشت هنر و هنرمند، مجبور شد برخی تفسیرهای اشتباه هنرمندانی مانند رامبد جوان و پولاد کیمیایی را نقد کند و از جامعه هنری خواهش کند در این برهه حساس از هنر و منافع هنرمندان در برابر توطئه ها هوشمندانه مراقبت کنند.

امیدواریم این گفته های شفاف یک مقام مسئول به اتحاد جامعه هنری بینجامد.

 

*عکس این متن را آشا عقیقی به ثبت رسانده است. 

 

ابراهیم داروغه زاده پولشویی در سینما
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین