کد خبر: 33281 A

صحبت‌های جالب داروغه‌زاده درباره ادعای پولشویی در سینما / این یک مسئله انحرافی است / قانون اجازه نمی‌دهد یک شهروند را بی دلیل از سرمایه‌گذاری در سینما محروم کنیم

صحبت‌های جالب داروغه‌زاده درباره ادعای پولشویی در سینما / این یک مسئله انحرافی است / قانون اجازه نمی‌دهد یک شهروند را بی دلیل از سرمایه‌گذاری در سینما محروم کنیم

ابراهیم داروغه‌زاده مطرح کرد: کل سرمایه در گردش سینمای ایران حدود 200 میلیارد تومان در سال است. وقتی کسی 11 هزار میلیارد تومان اختلاس کرده، چطور این میزان را با 10 میلیارد تومان می‌تواند پولشویی کند؟

ایران آرت: ابراهیم داروغه زاده، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر شب گذشته 16 اسفند ماه میهمان نهمین برنامه "اختیاریه" با اجرای سید مرتضی فاطمی بود.

داروغه زاده درخصوص رفع توقیف فیلم‌های سینمایی در دوران مدیریت خود گفت: از 5 فیلمی که قول حل مشکل نمایش آنها را در ابتدای فعالیت کاری‌ام در سازمان سینمایی داده بودم، 4 فیلم اکران شد: "خانه دختر"، "عصبانی نیستم"، "پارادایس" و "آشغال‌های دوست داشتنی". فیلم "خانه پدری" نیز مجوز اکران برای هنر و تجربه گرفته است و در تلاشیم با آقای عیاری به توافق برسیم که به احتمال زیاد اوایل سال آینده روی پرده می‌رود.

داروغه زاده درباره رفع توقیف باقی فیلم‌ها بیان داشت: طبیعتاً مشکل نمایش همه فیلم‌ها نمی‌تواند حل شود و ممکن است برخی فیلم‌ها پروانه نگیرند. مثل فیلم "کاناپه" آقای عیاری که مشکل شرعی حجاب دارد و اختیارش دست سازمان سینمایی نیست. یا "گزارش یک جشن" که باتوجه به آنکه زمانش گذشته است، کارگردان و تهیه کننده‌اش هم دیگر تمایلی برای اکران اثر نداشته‌اند و داوطلب اکران نبوده‌اند.

داروغه زاده ادامه داد: در مدت 22 ماهی که من مسئولیت داشته‌ام هیچ فیلمی توقیف نشده و فیلم‌هایی نیز رفع توقیف شده‌اند و البته بابت این موضوع نیز هزینه‌هایی داده‌ام و به جاهایی احضار شده‌ام! اما من تا هستم مدافع قانون جمهوری اسلامی ایران هستم و هیچ مصلحتی را به جز آن قبول نمی‌کنم.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در پاسخ به این سؤال که چطور بدون مصلحت اندیشی هنوز مدیر هستید، اظهار داشت: برای همین هم من بقا ندارم؛ چون صریح پای مواضع ام می‌ایستم. و از همان ماه‌های نخست تلاش‌هایی برای حذفم صورت گرفت و اکنون این تلاش‌ها موفقیت آمیز بوده و به احتمال زیاد روزهای آخر حضورم در سازمان سینمایی را سپری می‌کنم.

به گزارش ایلنا، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره ورود پول های کثیف در سینما بیان داشت: درباره اینکه این پولها از کجا به سینما تزریق می شد، باید بدانیم فرض بر این است که ما در یک حکومت اسلامی زندگی می کنیم که مبتنی بر قانون است. یعنی قوه قضائیه، مجلس، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و ... دارد. اگر کسی آزادانه در کشور در حال تجارت است و پرونده ای نیز در دادگاه ندارد، از نظر ما حکم برائت دارد. افرادی هم که پرونده دار بودند، در زمانی که پرونده داشتند و تبرعه یا آزاد نشده بودند، فیلمسازی نکردند. وقتی کسی به عنوان متهم برایش پرونده تشکیل می شوند، ولی با قرار وثیقه آزاد می شود و در واقع در مرحله بازپرسی است، استعلام هایی از قوه قضائیه می شود که آیا این فرد ممنوع الفعالیت هست یا خیر. اگر قوه قضائیه اعلام کند مشکلی نیست، می تواند فعالیتش را ادامه دهد. اگر حکمی راجع به کسانی که در حوزه سینما سرمایه گذاری کردند و تخلف مالی داشتند، به ما ابلاغ شود، ما حتما برخورد می کنیم.

وی ادامه داد: هرچند همه ما باید این دغدغه را داشته باشیم اما مسئله این است که آیا دغدغه های شخصی ما می تواند فراتر از قانون باشد؟ ما باید دغدغه اصلی مان رعایت قانون باشد. از آن سو در نظر بگیرید آیا من حق دارم شهروندی را که در سینما سرمایه گذاری می کند، چون ظن می برم ممکن است پولش سالم نباشد، او را از حقوق شهروندی اش محروم کنم یا به او تهمت بزنم. مگر کشور قانون ندارد؟!

داروغه زاده با بیان آنکه مسئله پول کثیف در سینمای ایران یک مسئله انحرافی است، بیان داشت: اگر واقعا پول های زیاد کثیفی در سینمای ایران وجود دارد و دستگاه های نظارتی و قضائی ما رسیدگی نکردند و نمی کنند، خیلی بد است. این یک مسئله انحرافی است. کل سرمایه در گردش سینمای ایران حدود 200 میلیارد تومان در سال است. وقتی کسی 11 هزار میلیارد تومان اختلاس کرده، چطور این میزان را با 10 میلیارد تومان می تواند پولشویی کند؟ پول شویی یعنی ما 10 هزار میلیارد پول داریم ببریم جایی یک چرخشی انجام دهیم و برگردانیم.

وی نهایتا بیان داشت: اصلا بحث پولشویی با پول کثیف دو بحث کاملا متفاوت است. فردی 11 هزار میلیارد متهم به اختلاس است، بانک سرمایه و وزارت آموزش و پرورش متهم اصلی هستند، جالب است که تمام رسانه ها آن 11 هزار میلیارد و بانک سرمایه و وزارت آموزش و پرورش و ... را ول کرده اند، چسبیده اند به یک پروژه نمایش خانگی که کل این پروژه 10 میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته که اتفاقا بازگشت سرمایه نیز داشته است و همین را دستاویز کرده اند و به تمام هنرمندان سینما توهین می کنند که چرا پول گرفتید و فیلم خوب بازی کردید؟! هنرمند سینما باید پول بگیرد و فیلم بازی کند.

سرمایه گذاری بخش خصوصی سازمان سینمایی ابراهیم داروغه زاده پولشویی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین