کد خبر: 57213 A

مستند "خانه من بهداشت" ساخته شد.

مستند "خانه من بهداشت" ساخته شد.

مهدی حیدری کارگردان سینما گفت: امیدوارم بزودی تندیس دکتر برزگر به عنوان پدر بهداشت ایران ساخته شود.

ایران آرت: مهدی حیدری کارگردان جوان سینمای کشور از پایان مراحل تولید فیلم "خانه من بهداشت" خبر داد. این فیلم راجع به زندگی دکتر محمد علی برزگر است که به‌عنوان پدر بهداشت ایران نیز از او نام می برند.

حیدری در این خصوص گفت: ایده اولیه اینکار از اوایل دهه هشتاد به ذهن من رسید و در یک روز بارانی خدمت دکتر برزگر رسیدم و با ایشان صحبت کردم. نهایتا با همت دوست شاعر و هنرمندم زنده یاد بهروز افضلی, کار جدی شد و پروژه را با شرکت آمارد فیلم استارت زدیم.

کسانی که دکتر برزگر را می شناسند, ایشان را بزرگ و پدر بهداشت ایران می دانند و امیدوارم  فیلم من بر چنین عنوانی صحه گذارد.

این کارگردان راجع به موضوع فیلم توضیح داد: ژانر کار مستند پرتره است که گونه‌های دیگر را نیز در بر می گیرد. موضوع این فیلم, زندگی پر فراز و نشیب پزشکی است که پایه گذار اولین خانه بهداشت جهان در ارومیه بوده و نیز  اولین بهورزان جهان را پرورش داده که این خانه ی بهداشت, سر آغاز همه ی خانه های بهداشت جهان شد و میلیاردها انسان به سبب چنین اقدام ماندگاری, از مرگ نجات پیدا کردند.

photo_۲۰۲۱-۰۳-۲۱_۰۹-۳۹-۳۶

پس از آن دکتر برزگر عضو سازمان جهانی بهداشت شد و سالها به عنوان رئیس سازمان بهداشت جهانی در کشورهایی چون: سومالی, یمن, پاکستان و مصر حضوری موثر داشته  و در واقع این کشورها را از وضعیت نبود بهداشت نجات دادند.

وی در مورد شکل گیری مسیر دراماتیک کار گفت: ما روایت را از زبان راوی و با صدای گرم کارگردان خوب کشورمان استاد نادر مقدس شروع کردیم. با بخش کودکی و خانواده ی دکتر برزگر که در ادامه, ایشان  راوی دوربین ما شدند و  همراهشان, به ارومیه سفر کردیم و پس از سالیان دراز, همان بهورزها را یافتیم. بهورزهایی که هنگام آغاز دوره ی کاری خود, نوجوان بودند  و امروز مادر بزرگ و به اتفاق در همان اولین خانه ی بهداشت, از گفتگوی  یاران قدیمی تصویر گرفتیم. همچنین در مورد فعالیت ایشان در کشورهای مختلف, از تصاویر آرشیوی استفاده کردیم و با خانواده جناب دکتر برزگر به کفتگو نشستیم.

photo_۲۰۲۱-۰۳-۲۱_۰۹-۳۹-۳۱

مهدی حیدری در پایان تصریح کرد: من ضمن سپاسگزاری از دوست هنرمندم  عباس قاسم نژاد که زحمت فیلمبرداری اثر به عهده ی ایشان بود و  نیز عکاس مطرح سینما جناب  اردشیر شلیله که تدوین کار را به عهده داشتند, با توجه به شخصیت تاثیر گذار دکتر برزگر, امیدوارم چه برای پاسداشت پدر بهداشت ایران و چه ایجاد انگیزه ای برای جوانان این مرز و بوم, بزودی تندیس این مرد پرافتخار پزشکی کشور را دست کم در یکی از میدانهای زادگاهشان شهرستان آمل, مشاهده کنیم.

 

فیلم مستند مستندساز خانه من بهداشت مهدی حیدری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین