کد خبر: 60572 A

اعتراض ۲۵ صنف سینما به وزیر پیشنهادی/ تیغ‌تان را به سمت هنرمندان مظلوم نشانه گرفته‌اید

اعتراض ۲۵ صنف سینما به وزیر پیشنهادی/ تیغ‌تان را به سمت هنرمندان مظلوم نشانه گرفته‌اید

در نامه مشترک ۲۵ صنف سینما به وزیر پیشنهادی وزارت ارشاد آمده است: اگر قصدتان تعطیلی حرفه سینماست، لطفا تعارف را کنار بگذارید. شما پیش از جلوس برتخت وزارت، به زعم خود "اشّداء علی الکفار" خوانده اید و تیغ تان را به سمت هنرمندان گرفته‌اید.

ایران آرت: ۲۵ صنف سینما درباره برنامه منسوب به وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم بیانیه‌ای منتشر کردند.

در این بیانیه که در سایت خانه سینما منتشر شده، آمده است:"جناب آقای محمد مهدی اسماعیلی،

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم،

صریح و بی پرده با شما سخن می گوئیم، چرا که از همان آغاز جایی برای پرده پوشی باقی نگذاشته اید. از جنابعالی هم می خواهیم که اگر باوری به صراحت کلام دارید پاسخگوی جامعه بزرگ فرهنگ و هنر باشید.

اگر قصدتان تعطیلی حرفه سینماست، لطفا تعارف را کنار بگذارید، اگر نه حتی در شرایطی که طالبان متحجر در بساط تازه به راه افتاده همسایگی مان، ندای رواداری و تساهل براه انداخته اند، جنابعالی هنوز از راه نرسیده، اکثریت محصولات سینمایی را باطل دانسته و به تبع آن سازندگان و دست اندرکاران این عرصه را به بدخواهان و مفسدین و کفار فرهنگی تشبیه کرده اید، که عزمی جز ترویج اباحه گری و فساد و بی اخلاقی ندارند.

شما پیش از جلوس برتخت وزارت، به زعم خود "اشّداء علی الکفار" خوانده اید و تیغ تان را به سمت هنرمندان مظلومی که با تمامی مشقت ها و تحت سیطره همین گونه مدیریت ها، سالهاست به فعالیت خود ادامه می دهند نشانه گرفتید؛ این چه معنایی جز قلع و قمع و حذف فرهنگی و هنری می تواند داشته باشد؟

با این بیانات و شعارها و طرح سطحی ترین درک و تحلیل از جامعه و مخاطب، نکند تصور کرده اید به جای وزیر فرهنگ قرار است وزیر شعار بشوید؟

اگر می خواهید جامعه سینمایی را با این پندارهای جعلی و گفتارهای باطل و بی اساس بیازمائید، باید گوشزد کنیم که زمین محکمی را انتخاب کرده اید و بدانید که گذشتن از این مسیر دامن تان را بگونه ای ناپاک می کند که هیچ آئین طهارتی قادر به تطهیر آن نیست.

جناب وزیر محترم آینده! از ما بپذیرید و باور کنید که مشاوران تان پوست خربزه زیر پایتان انداخته اند، چرا که اگر ایشان اندک درک و واقع نگری سیاسی و اجتماعی داشتند، به خاطر می آوردند که جامعه اصناف سینمایی و کل جامعه فرهنگی و هنری، در مواقع بحران چگونه کنار هم جمع می شوند و یکپارچه و متحدانه و با همه وجودشان از شرافت و موجودیت شان دفاع می کنند.

باور کنید که در این هنگام، اشک مان لحظه ای بر این نوشته همراه با خون جگر و از سر غیظ بند نمی آید، چرا که درد مصیبت از دست رفتن یکی از عزیزترین و گرامی ترین هم صنفی هایمان را از سر می گذرانیم. بانوی کاردانی که چون دیگر هموطنان و هم صنفی های ما، قربانی مدیریت کلان نالایقی شد که چون برگریزان خزان نفس مردمانش رایک به یک می گیرد. مدیریتی که عرصه فرهنگش را شما قرار است اشغال کنید و وا اسفا از این ترهات که بنام برنامه به هم بافته اید و نمی دانید که باد می کارید و طوفان درو می کنید. ای کاش فرجام این تجربه ناکام را از همفکران دیگرتان که یک بار در گذشته هم عزم شان را جزم کرده بودند که در این خانه را ببندند، می پرسیدید.

جناب آقای اسماعیلی، هنوز وزیر نشده، با این تحلیل های بی پایه از جان این سینمای بی جان شده چه میخواهید؟ بیکاری، اوضاع بد اقتصادی و معیشتی، بیماری و آینده نامعلوم برایمان کم نیست؟ از دست رفتن سرمایه های بزرگ انسانی وگرانبهای سینمای مظلوم ما کافی نیست که شما از راه نرسیده این چنین شلتاق می کنید؟ اگر همفکران تان در گذشته ودرمقابله با این سینمای ملی، به همین شیوه شما، با آمارها و پیش بینی های مجعول برگرفته از پایان نامه های دانشجویی قدیمی به اسم برنامه، پیش پای ما سنگ نمی انداختند، حالا در مرتبه بسیار والاتری در عرصه سینمای ملی و جهانی قرار داشتیم. با این اوصاف آیا ما باید شما را محاکمه کنیم یا شما ما را؟ سالیان درازی است که گاه و بیگاه با امثال شما کنار آمده ایم، بامحدودیت ها وکم دانشی وجهل هنری تان ساخته ایم و ازحوض خزه گرفته تان با مشقت تلاش کردیم تا خودمان را به اقیانوس سینمای جهانی برسانیم و موفقیت هایمان را باشما که غالبا اگر سد راه ما نبودید، یاور مان هم نبوده اید، قسمت کرده ایم.

جناب وزیر محترم پیشنهادی ؛ ما جامعه بزرگ سینما سخت امیدواریم که این اعتراض جمعی درسی روشنگر باشد برای پذیرفتن تعامل فرهنگی در خور بعنوان تنها مسیر آینده تان ، چراکه آزمودن هر راه دیگری ، مصداق کامل برسر شاخ بن بریدن است.

۲۹ مرداد ۱۴۰۰

کانون کارگردانان سینمای ایران

انجمن صنفی تهیه کننده-کارگردانان سینما

انجمن صنفی فیلمنامه نویسان سینما

انجمن صنفی بازیگران سینما

انجمن صنفی فیلمبرداران سینما

انجمن کارفرمائی تهیه کنندگان (اکت)

انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما

انجمن صنفی طراحان فیلم

انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند

انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند

کانون آهنگسازان سینمای ایران

انجمن فیلم‌ کوتاه ایران

انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه سینما

انجمن صنفی پخش کنندگان فیلم

انجمن صنفی مدیران و دستیاران تدارکات سینما

انجمن صنفى دستیاران فیلمبردار سینماى ایران

انجمن صنفی گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم (دوبلاژ)

انجمن صنفی انیمیشن ایران

انجمن صنفی عکاسان سینما

انجمن صنفی صدابرداران و صداگذاران سینما

انجمن صنفی بازیگران بدلکاران سینما

انجمن صنفی تبلیغات سینما

انجمن جلوه های ویژه سینما

انجمن مدرسان سینما

انجمن منتقدین و نویسندگان آثار سینمائی"

 

خانه سینما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدمهدی اسماعیلی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین