کد خبر: 61812 A

مورد عجیب فیلم‌های وس اندرسون در رقابت اسکار

مورد عجیب فیلم‌های وس اندرسون در رقابت اسکار

فیلم‌های مستقل اسکاری برای موفقیت در گیشه و اسکار در آمریکا راه سختی را در پیش دارند.

ایران آرت: داستان فیلم‌های وس اندرسون، کارگردان فیلم‌های خاص داستان جالبی است. در سال 2014کمپانی «سرچ لایت» فیلم «هتل بوداپست» را که فیلمی هنری و پرنکته و ظریف‌ بود و داستان آن در اروپای دوران جنگ جهانی دوم می‌گذشت به صورت هدفمند در سالن‌های نمایش فیلم در سراسر آمریکای شمالی اکران کرد.

این فیلم کمدی عجیب که وس اندرسون آن را کارگردانی کرده بود در ابتدا مانند اغلب فیلم‌های مستقل تنها در 4سینما (2سینما در نیویورک و 2سینما در لس‌آنجلس) نمایش داده شد، اما بعد به تدریج و در یک برنامه هدفمند در سایر سالن‌های سینمای آمریکای شمالی نیز نمایش داده شد.

به گزارش همشهری، استودیوی سرچ لایچ در آن زمان توانست با کسب دست‌کم 200هزار دلار از هر سالن سینما بابت نمایش فیلم «هتل بوداپست»، دستمزد این کار خود را بگیرد؛ این رکوردی به‌یادماندنی است که تاکنون هیچ استودیویی نتوانسته آن را پشت سر بگذارد. فیلم «هتل بوداپست» در نهایت به عنوان یک فیلم مستقل، 59میلیون دلار در باکس‌آفیس آمریکایی و 179میلیون دلار در گیشه جهانی فروش کرد. فروش این فیلم در باکس‌آفیس همچنان به عنوان استانداردی برای موفقیت تجاری در فضای فیلم‌های تخصصی ارزیابی می‌شود.

7سال بعدتر و در دنیای تغییر‌یافته به واسطه شیوع پاندمی کرونا کمپانی «سرچ لایت پیکچرز» دوباره با فیلمی از «وس اندرسون» پا به بازار گذاشته است. پس از مدت‌ها تاخیر فیلم «گزارش فرانسوی» جدیدترین ساخته «وس اندرسون» از روز 22 اکتبر2022 (30 مهر 1400) در سالن‌های سینمای منتخب به نمایش درخواهد آمد؛ البته در این دوره چشم‌انداز بسیار دشوار و مسیر ناهموار و سنگلاخی پیش‌روی این فیلم است.

سینماهای آمریکا همچنان نتوانسته‌اند از نظر میزان جذب مخاطب و فروش بلیت در گیشه به دوران پیش از پاندمی بازگردند. اکنون نیز همان تماشاگرانی که زمانی در صف اول خرید بلیت فیلم‌های «خانواده اشرافی تننبام»(2001) و «قلمرو طلوع ماه»(2021)، از فیلم‌های محبوب و پرطرفدار «وس اندرسون» بودند، به دلیل تداوم شیوع پاندمی کرونا در زمینه دیدن فیلم‌ها در سالن‌های سینما، نسبت به گذشته خیلی محتاطانه عمل می‌کنند و به دلیل نگرانی از ابتلا به کرونا احتمال دارد تعداد زیادی از آنها از حضور در سالن‌های سینما برای دیدن فیلم «گزارش فرانسوی» صرف‌نظر کنند.

فرانک رودریگز‌که از سال 2011 رئیس پخش کمپانی «سرچ لایت» است، می‌گوید: به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها فروش فیلم «گزارش فرانسوی» در گیشه به میزان فروش فیلم «هتل بوداپست» برسد. به احتمال زیاد تا زمانی که کرونا تضعیف نشود، بیش از 30درصد از تماشاگران برای دیدن فیلم‌هایی نظیر «گزارش فرانسوی» در سالن‌های سینما از خود اقبالی نشان ندهند.

این پیش‌بینی البته تنها مختص به فیلم «گزارش فرانسوی» نیست؛ این وضعیتی است که اغلب فیلم‌های مستقل در حال تجربه کردن آن هستند. در حالی که مردم همچنان در قبال رفتن به سالن‌های سینما محتاطانه و هوشیارانه عمل می‌کنند و حتی بسیاری از آنها در دوره شیوع کرونا به دیدن فیلم‌ها از طریق پلتفرم‌های اینترنتی و از طریق سرویس‌های استریم عادت کرده‌اند، تنها تعداد کمی از فیلم‌های نمایش داده شده در دوران شیوع پاندمی توانسته‌اند از گیشه درآمدی مشابه درآمد دوران پیشاکرونا کسب کنند.

 

وس اندرسون
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین