کد خبر: 62398 A

سریال قطعاتی از یک ازدواج؛ آیا ازدواج نسخه درمان تنهایی است؟

سریال قطعاتی از یک ازدواج؛ آیا ازدواج نسخه درمان تنهایی است؟

ماجرای یک زندگی ۱۷ساله در این سریال ۵ قسمتی اینگمار برگمانی شما را میخکوب می کند.

ایران آرت: جمال رهنمایی در همشهری نوشت : روابط زن و مرد پیچیده‌ترین رابطه انسانی است. منافع متعدد و متضاد طرفین معمولا باعث تضاد و چالش در این رابطه است و از سوی دیگر نیازهایی قدرتمند و غیرقابل چشم‌پوشی آنها را به هم متمایل و وابسته ساخته است.

سریال تازه کمپانی «اچ، بی، او» با اقتباس از فیلم مشهور اینگمار برگمان در سال 1967داستانی از همین رابطه است. این سریال همین امسال در این شبکه تلویزیونی به نمایش درآمد.

«قطعاتی از یک ازدواج» ماجرای یک زوج آمریکایی است که به‌عنوان زوج ایده‌آل توسط یک گروه تحقیقاتی دانشگاهی در حال بررسی قرار دارند تا دلایل موفقیت آنها مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد.

در میانه این داستان این زوج تحصیل‌کرده و باتجربه در معاشرت‌های اجتماعی خود با روی دیگری از شخصیت خود مواجه می‌شوند و چالشی عمیق در روابط آن دو ایجاد می‌شود.

برخلاف سیر آرام و بدون تلاطم سریال، صحنه‌هایی نفسگیر در انتظار بیننده است که اصلا منتظر آنها نیستیم. صراحت این زوج با یکدیگر و داشتن ظرفیت گفت‌وگو با یکدیگر درباره سخت‌ترین موضوعات بدون ترس، خشونت و پنهانکاری یکی دیگر از عناصر ثابت این داستان است.

این سبک گفت‌وگوی طرفین با یکدیگر به تعبیری روایت صریح خویشتن برای مخاطبان سریال نیز هست. دلایل اتفاقات این زندگی نیازی به گمانه‌زنی و حدس زدن ندارند و آنها با صراحت احساسات زشت و زیبای خود را به یکدیگر می‌گویند. گویی در دیالوگ‌های دونفره این زوج ما با روایتی صریح از خویشتن آنها روبه‌رو هستیم.

ماجرای این زندگی ۱۷ساله در این سریال ۵ قسمتی در عین صراحت و سادگی پیچیده و جذاب نیز هست و لایه‌های زیرین گفت‌وگو‌های آنها سرشار از بیان عمیق‌ترین خصوصیات بشری است. این حجم از صمیمیت و صداقت برای حفظ این ازدواج کافی نیست و در گفت‌وگوهای آنها نشانه‌هایی از تنهایی عمیق و بی‌پایان به چشم می‌خورد که منجر به فروپاشی این ازدواج می‌شود.

داستان سریال علاوه بر بررسی موضوع شرم و گناه که موضوع اصلی نسخه اصل اروپایی است، به موضوع صمیمیت و تنهایی وجودی انسان نیز پرداخته است. اگر این میزان از صمیمیت و صداقت و نزدیکی نمی‌تواند تنهایی عمیق فردی انسان را جبران کند، دیگر چه حرفی برای گفتن می‌ماند؟

تنهایی عمیق وجودی انسان معاصر که توسط هیچ «دیگری» قابلیت برطرف شدن ندارد، موضوع اصلی کتاب روان درمانی اگزیستانسیال اروین یالوم است. حکایت بخشی از ما که در بهترین و صمیمانه‌ترین روابط نیز همواره درد تنهایی را احساس می‌کند. همانگونه که صمیمیت باشکوه و جذاب میان جاناتان و میرا هر چند در برطرف کردن چالش‌های معمولی زندگی موفقیت‌آمیز است اما در نهایت به عامل بازدارنده نزدیکی این زوج و جدایی این دو انسان آگاه و کاربلد تبدیل می‌شود.

در رابطه این زوج خشونت به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین غرایز تخریب‌کننده رابطه به طرز غریبی مهار شده است و در سخت‌ترین لحظات احترام بر خشونت‌های فیزیکی و کلامی غلبه دارد. به‌نظر می‌رسد هر چه این رابطه پیچیده ازدواج بیشتر بررسی می‌شود، ابعاد تازه‌ای از آن رخ می‌نمایاند که زیر پوشش مشکلات سطحی‌تر قابل رویت نبوده‌اند. دیالوگ‌های نیمه دوم قسمت پایانی سریال جلسه محاکمه انسان معاصر است که با همه دانسته‌ها، تجربه‌ها و آموخته‌ها در به‌کار‌گیری و بهره‌مندی از آنها ناکام مانده است.

 

اچ بی او اینگمار برگمان سریال قطعاتی از یک ازدواج
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین