کد خبر: 62819 A

کریستوفر نولان و وضعیت خیلی عجیب ۱۰۰ میلیون دلاری

کریستوفر نولان و وضعیت خیلی عجیب ۱۰۰ میلیون دلاری

فیلم ۱۰۰ میلیون دلاری «اوپنهایمر» که درامی تاریخی درباره رابرت اوپنهایمر، فیزیکدان مشهور آمریکایی و سازنده نخستین بمب اتم است، می‌تواند آخرین فیلمی باشد که در این نوع و ژانر تولید می‌شود.

ایران آرت: آرش نهاوندی در همشهری نوشت : صاحب‌نظران می‌گویند به ‌احتمال زیاد «اوپنهایمر» آخرین ساخته کریستوفر نولان فروش چندانی نکند.
به گزارش ورایتی، فیلم 100میلیون دلاری «اوپنهایمر» که درامی تاریخی درباره رابرت اوپنهایمر، فیزیکدان مشهور آمریکایی و  سازنده نخستین بمب اتم است، می‌تواند آخرین فیلمی باشد که در این نوع و ژانر تولید می‌شود.
امروزه ساخت فیلمی با 9شخصیت که از اسباب بازی‌های محبوب، رمان‌ها یا کتاب‌های کمیک اقتباس نشده باشد، برای استودیوهای سنتی امری متداول محسوب نمی‌شود. حتی در دوران پیش از شیوع کرونا نیز تماشاگران سینما بیشتر به دیدن فیلم‌های ابر قهرمانی و علمی – تخیلی، می‌رفتند و علاقه‌ای به فیلم‌هایی در ژانرها و انواع دیگر از خود بروز نمی‌دادند. این واقعیت، وضعیت بسیار سختی را برای هالیوود در زمینه توجیه اقتصادی ساخت فیلم‌هایی که به موضوعات روز نمی‌پردازند یا در جهت ذائقه تماشاگران امروزی سینما نیستند، ایجاد کرده است. نمی‌توان پس از ساخت این نوع فیلم‌ها به فروش آن در گیشه تا حدی که بتواند حداقل بودجه ساخت فیلم را جبران کند نیز به‌طور کامل اطمینان داشت. حتی سودآور بودن این فیلم‌ها نیز محل سؤال است. مهم نیست که تماشاگران چه میزان از فیلم جدید نولان استقبال کنند؛ آنچه اهمیت دارد این است که خیلی بعید می‌نماید، چهره اوپنهایمر روی تی شرت‌ها یا جعبه‌های غذا نقش ببندد و بتواند سود پیش تر و جانبی را نصیب این فیلم کند.
 می‌توان اینطور ارزیابی کرد که «یونیورسال پیکچرز» شهامت زیادی به خرج داده و روی این مسئله حساب باز کرده که یک کارگردان بزرگ و مشهور همچنان می‌تواند تماشاگران را برای دیدن فیلمی با محتوای اصیل به سینماها جذب کند.

رابرت اوپنهایمر

این فیلم که تا سال 2023 قرار نیست در سالن‌های سینما اکران شود، باید چنان پرمحتوا، قوی و گیرا باشد که بتواند بر ذائقه تماشاگران تأثیر بگذارد و این مسئله را به آنها بقبولاند که «اوپنهایمر» نیز می‌تواند مانند فیلم‌های ابرقهرمانی یا علمی – تخیلی فیلمی دیدنی و هیجان انگیز باشد. «یونیورسال پیکچرز»، علاوه بر 100میلیون دلاری که هزینه ساخت این فیلم کرده باید 100میلیون دلار دیگر نیز برای تبلیغ جهانی این فیلم اختصاص دهد. از آنجایی که طبق قرارداد نولان او درصدی از سود فروش اولیه فیلم را در گیشه دریافت خواهد کرد، به‌احتمال زیاد 50 تا 60 میلیون دلار سود اولیه ناشی از فروش این فیلم در گیشه به وی اختصاص خواهد یافت. منابعی از استودیوهای رقیب «یونیورسال پیکچرز» معتقدند فیلم «اوپنهایمر» برای اینکه به سودآوری برسد، باید‌ دست‌کم در گیشه جهانی 400 میلیون دلار فروش کند.
در دهه اخیر فیلم‌های نولان با مشکلی درگیشه و سودآوری مواجه نشده بودند؛ به جز فیلم «تنت» که در زمانی اکران شد که هنوز واکسن کرونا به بازار نیامده بود. با وجود این، فیلم «تنت» اثر مهیج و ترسناک کمپانی وارنر بروز که جان دیوید واشنگتن و رابرت پتینسون در آن نقش آفرینی کرده بودند، توانست در گیشه جهانی 363 میلیون دلار فروش کند. بودجه ساخت «تنت» 200میلیون دلار بود و با توجه به تداوم شیوع کرونا و اینکه هنوز واکسیناسیون آغاز نشده بود، می‌توان گفت این فیلم با توجه به شرایط ویژه زمان خود، فروش نسبتا خوبی در گیشه داشته است و بسیاری بر این باور بودند که با توجه به اینکه اکثر سالن‌های سینما در آن زمان تعطیل بودند، امکان پذیر نبود فیلمی بتواند به رقمی خیلی بالاتر از فروش فیلم «تنت» دست پیدا کند.

کریستوفرنولان 

سایر فیلم‌های نولان که در دوران پیشاکرونا ساخته شده بودند، فروش خوبی در گیشه داشتند، ازجمله فیلم «تلقین» در سال 2010به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های نولان و حتی یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما تا آن دوران، به فروش جهانی 836میلیون دلار دست پیدا کرده بود. فیلم «میان ستاره‌ای» نولان نیز در سال 2014، 714میلیون دلار در گیشه جهانی فروش کرده بود. «دانکرک» هم دیگر فیلم نولان بود که در نهایت در گیشه جهانی 526میلیون دلار فروخت.
کریستوفر نولان فیلمسازی‌ است که رکورد خوبی از فروش فیلم‌هایش در باکس آفیس جهانی به جای گذاشته است. حال باید نظاره گر بود و دید که آیا فیلم «اوپنهایمر» نیز خواهد توانست در سال 2023 موفقیت‌های گذشته را برای نولان در گیشه کسب کند یا خیر

کریستوفر نولان فیلم اوپنهایمر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین