کد خبر: 63117 A

داریوش مهرجویی؛ رکوردار سانسور و توقیف/ ۲۵ سال توقیف یک طرف توقیف سنتوری یک طرف !

داریوش مهرجویی؛ رکوردار سانسور و توقیف/ ۲۵ سال توقیف یک طرف توقیف سنتوری یک طرف !

مجموع سال‌هایی که بعضی فیلم‌های مهرجویی در توقیف به سربردند به حدود ۲۵ سال می‌رسد ولی از بین همه آن‌ها، داغ توقیف «سنتوری» بیش از بقیه بر دلش باقی‌ مانده و هنوز می‌توان حسرت و رنج آن را در کلامش پیدا کرد.

ایران آرت: مهرجوی، آثارش در جایزه گرفتن و توقیف شدن رکورد دارند.

 مهرجویی در طول بیش از نیم قرن فیلمسازی، علاوه بر خلق شخصیت‌های ماندگار در سینما، بازیگرانی را با فیلم‌هایش به سینمای ایران معرفی کرده که هر کدام یا ستاره شدند یا مسیری تازه پیش‌رویشان باز شد؛ مثل عزت‌الله انتظامی، خسرو شکیبایی، بیتا فرهی، علی مصفا و لیلا حاتمی. 

آثار او در سال‌های دور وقتی که شرکت در جشنواره‌های جهانی این‌چنین مرسوم نشده بود، در جشنواره‌های معتبری مثل ونیز، برلین، کن، شیکاگو و توکیو شرکت داشت و جایزه‌هایی هم گرفت؛ اما به همان میزان فیلم‌هایش در ایران با مشکلاتی مواجه می‌شدند و کم پیش آمده که از زیر تیغ سانسور و توقیف به راحتی گذر کرده باشند.

مجموع سال‌هایی که بعضی فیلم‌های مهرجویی در توقیف به سربردند به حدود ۲۵ سال می‌رسد ولی از بین همه آن‌ها، داغ توقیف «سنتوری» بیش از بقیه بر دلش باقی‌ مانده و هنوز می‌توان حسرت و رنج آن را در کلامش پیدا کرد.

فیلم سنتوری

مهرجویی از زمان شروع پاندمی در قرنطینه به سر می‌برد و حتی تلفن همراهش نیز معمولا خاموش است تا به قول خودش از دست پیام‌های زیاد تبلیغی در امان باشد، با این حال به بهانه تولدش در گپ و گفتی با ایسنا از حال و احوال این روزهایش و نیز فیلم «لامینور» صحبت کرد که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید.

کارگردان فیلم‌های «گاو» و «هامون» ابتدا درباره وضعیت اکران فیلم «لامینور» که حتی قرار بود جزء اکران نوروزی سال قبل باشد، گفت:‌ فیلم را به جشنواره فجر ندادیم و منتظریم وضع کرونا بهتر شود تا مردم به سینماها بیایند و شرایط برای اکران مناسب باشد. فکر می‌کنم «لامینور»، بالاخره عید (نوروز سال آینده) روی پرده بیاید.

او درباره اینکه آیا قصد ساخت فیلم جدیدی را ندارد، بیان کرد: دوست دارم، ولی من هر چه می‌سازم سانسور و توقیف می‌شود. کلا هم شرایط طوری است که با این گرانی و تورم، فیلمسازی صرف نمی‌کند، چون ساخت یک فیلم دست‌کم 10 میلیارد تومان هزینه دارد و باید موقع اکران 30 میلیارد بفروشد تا به پول اولیه‌اش برسد.

داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی

مهرجویی در ادامه‌ی‌ اشاره‌ای که به توقیف و سانسور فیلم‌هایش داشت به ایسنا گفت:‌ من این روزها در  حال نوشتن خاطراتم هستم، آنجا خیلی از مسائل را درباره آنچه بر سر فیلم‌هایم آمد می‌گویم، اما امیدوارم وضع بهتر شود، سانسور کم شود و جلوی فیلمسازها را هم نگیرند. متاسفانه آن‌ها اجازه می‌دهند یک فیلم آنقدر جلو بیاید، در فستیوال شرکت کند، جایزه بگیرد، با آن پُز هم بدهند ولی بعد، شب اکران توقیفش می‌کنند. بهتر است اگر می‌خواهند جلوی کاری را بگیرند همان اول که سناریو را می‌خوانند بگویند، نه وقتی که این همه جلو رفتی و کلی خرج کردی.

داریوش مهرجویی فیلم اجاره نشین ها سانسور آثار هنری فیلم هامون توقیف آثار هنری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین