کد خبر: 66256 A

جام جهانی فوتبال قطر، بازی های ایران، داوران زن فوتبال

داوران خانم، کاپیتان های همجنسگرا ؛ چالش های عجیب تلویزیون در جام جهانی فوتبال قطر

داوران خانم، کاپیتان های همجنسگرا ؛ چالش های عجیب تلویزیون در جام جهانی فوتبال قطر

باید دید اگر برای یکی از سه بازی ایران در مقابل آمریکا، انگلیس یا ولز داور وسط یا حتی داور کنار خانم انتخاب شود تلویزیون چه تصمیمی خواهد گرفت؟

ایران آرت: نهال موسوی در عصر ایران نوشت: در کمتر از یک ماه به بازی‌های جام جهانی 2022 قطر ، تلویزیون باید با چند مسئله در زمینه پخش بازی‌ها تکلیفش را روشن کند، که احتمالا نیازمند تصمیم  گیری جدید در برخی موارد ممنوعه گذشته است.

یکی از این موارد اصلی این است که فیفا اعلام کرد: «در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شاهد حضور ۶ داور زن خواهیم بود که 3 نفر آنها داور وسط هستند.» 

در این جام جهانی برای نخستین بار فیفا قصد دارد که از داوران خانم برای قضاوت بازی ها استفاده کند که این یک اتفاق خاص و مورد توجه در تاریخ رقابتهای جام جهانی است.

پیر لویئجی کولینا رئیس کمیته داوران فیفا گفت: «به وضوح بگویم که آنچه برای ما اهمیت دارد کیفیت داوران است نه جنس آنها.»

فیفا نام سه داور زن را در فهرست ۳۶ داور وسط که قرار  است در جام جهانی ۲۰۲۲ قضاوت کنند قرار داده است تا شاهد یک اتفاق ویژه در جام جهانی قطر باشیم.

 استفانی فراپار از فرانسه، سلیمه موکانسانگا از رواندی و یوشیمی یاماشیتای ژاپنی سه داور وسط خانمی هستند که فیفا نام آنها را در بین داوران جام جهانی قرار داده است و باید منتظر قضاوت آنها در این رقابت مهیج باشیم.

فیفا همچنین نام سه کمک داور زن را هم در فهرست جام جهانی قرار داده است به طوریکه نویزا باک از برزیل، کارن دیاس از مکزیک و کاترین از آمریکا هم به عنوان کمک داور در فهرست فیفا قرار دارند.

در وهله اول باید دید با توجه به چنین تصمیمی اگر برای یکی از 3 بازی ایران در قطر مقابل آمریکا، انگلیس یا ولز داور وسط یا حتی داور کنار خانم انتخاب شود تلویزیون چه تصمیمی خواهد گرفت؟ با توجه به اسامی و ملیت این داوران از 6 نفر آنها 5 نفر قطعا شانس این را دارند که به عنوان داور در بازی‌های ایران حضور داشته باشند. آن یک نفر هم به دلیل این است که آمریکا با ایران هم گروه است و طبیعتا از کمک داور آمریکایی استفاده نخواهد شد.

همین چند هفته قبل در بازی دوستانه تیم ملی مقابل سنگال یکی از کمک داورها خانم بود، که در پخش تلویزیونی تا سر حد امکان تصویر او نشان داده نشد.

روز گذشته پیمان جبلی (رئیس صداوسیما) در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی درباره پخش زنده مسابقات جام جهانی که داور زن دارند اظهار داشت به شکلی تلویحی اعلام کرد که مسابقات را پخش خواهیم کرد و گفت: «در بازی کشتی که همین دیروز پخش شد، داور زن بود و ما مشکلی نداشتیم و مسابقه را پخش کردیم.» 

طبیعتا همه می‌دانیم که پوشش داوران در رشته کشتی با فوتبال متفاوت است و به همین دلیل پخش مسابقات فوتبال با داور خانم نیاز به تصمیم گیری جدیدی دارد. 

تا به امروز تلویزیون از پخش مسابقات با داوری خانم‌ها پرهیز داشته است. تنها موردی که در گوگل یافت شد این بود که سایت فوتبالی اشاره کرده است که: بازی وردربرمن مقابل ولفسبورگ از سری مسابقات هفته سی‌ام بوندس‌لیگای آلمان در خرداد سال 1399 از شبکه ورزش پخش شده است. این بازی را می‌توان نخستین مسابقه فوتبالی دانست که با حضور داور وسط زن، از تلویزیون پخش شده است. 

علاوه بر بازی‌های تیم ملی ایران قطعا برای بازی‌های تیم‌های دیگر هم از داوران خانم استفاده خواهد شد.

بازوبند کاپیتانی رنگین کمانی همجنسگرایان

بحث دیگری که باز مطرح است، حضور هری کین کاپیتان‌ تیم ملی انگلیس با بازوبند رنگین کمانی در حمایت از همجنگسرایان است. البته گویا تیم های دیگری هم چنین تصمیمی را اعلام کرده‌اند ولی بحث این است تیم ملی ایران در رقابت های جام جهانی ۲۰۲۲ با انگلیس و ولز همگروه است و در صورت حمایت هری کین و گرت بیل با بستن بازوبند رنگین کمانی، باید دید سیاست صدا و سیما برای پخش دیدارها از تلویزیون چه خواهد بود؟

 به نقل از فیلم نیوز همین چند روز قبل (شنبه سی‌ام مهرماه) بازی حساس تیم‌های چلسی و منچستر یونایتد از شبکه ورزش پخش نشد. دلیل این امر استفاده از بازوبند‌های رنگین کمانی توسط کاپیتان‌های دو تیم بود.

حال با توجه به این موارد ذکر شده باید دید که تلویزیون بر اساس اتفاقات جام جهانی چگونه مسابقات را پوشش خواهد داد؟

پایان مطلب عصر ایران

همجنسگرايي داور زن جام جهانی فوتبال قطر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین