کد خبر: 67197 A

چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر ، برندگان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

برندگان سیمرغ های چهل و یکمین فیلم فجر با طعم شاهین و تارا

برندگان سیمرغ های چهل و یکمین فیلم فجر با طعم شاهین و تارا

امیرحسن بیگلر - برندگان بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر اتومبیل شاهین و تارا جایزه گرفتند. اما چهره هایی مانند مجید صالحی و باشه آهنگر این جایزه مالی را به زلزله زدگان خوی اهدا کردند.

ایران آرت: ایین پایانی جشنواره فیلم فجر همزمان با ۲۲ بهمن ماه برای معرفی بهترین های سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ در مرکز همایش های برج میلاد برپا شد و در این مراسم که با حضور مردم و هنرمندان برگزار شد، سیمرغ بهترین فیلم به "سینمامتروپل" اهدا شد.

به گزارش ایسنا ابتدا جوایز بخش بین المللی فیلم فجر چهل و یکم اهدا شد:

 با حضور جوادی - مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی -، سید نظام‌الدین موسوی - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی - و علی بوزید - نماینده هیات داوران از لبنان -، جایزه بین الادیان به فیلم "هوک" ساخته حسین ریگی اهدا شد.

حسین ریگی در مراسم حضور نداشت و بازیگرانش که یکی از آنها لباس بلوچی پوشیده بود بر صحنه حاضر شدند و جایزه را گرفتند. (از سوی مجری برنامه توضیحی درباره این موضوع داده نشد اما ریگی چند روز پیش در نشست خبری نمایش فیلمش در سالن اصحاب رسانه حضور یافته بود.)

در ادامه با حضور مهدی همایون فر، شیخ علی داهر و آیدا اشلافر داوری از کشور سوییس، جایزه ویژه هیأت داوران در بخش مقاومت بین‌الملل اهدا شد به "غریب" ساخته محمد حسین لطیفی.

محمدحسین لطیفی بر روی صحنه حاضر شد و جایزه‌اش را دریافت کرد.

او در سخنانی گفت: با افتخار این جایزه را به خانواده شهید بروجردی تقدیم می کنم.

در ادامه از دختر شهید بروجردی دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید و جایزه را دریافت کند.

محمدحسین لطیفی هم در سخنانی گفت: من فقط مقاومت را به تصویر کشیدم و کار بزرگی نکردم. پس اگر جایزه‌ای هست قطعا متعلق به شهدا و خانواده‌هایشان هست.

دختر شهید بروجردی نیز در سخنانی سیمرغ را به بابک حمیدیان بازیگر نقش شهید بروجردی تقدیم کرد. بنابراین سیمرغ را به لطیفی به امانت برگرداند تا به دست بابک حمیدیان که در مراسم حضور نداشت، برساند.

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش مسابقه بین‌الملل مقاومت به حسین عسگری، کارگردان "اتاقک گلی" اهدا شد و او هم جایزه خود را به شهدای اتاقک گلی تقدیم کرد.

در بخش "جلوه گاه شرق" سیمرغ بهترین دستاورد هنری به سبحان رخشانی بازیگر نوجوان فیلم "هوک" اهدا شد.

این بازیگر جایزه خود را به مردم خطه سیستان و بلوچستان تقدیم کرد.

در این بخش، جایزه بهترین فیلمنامه به آسل ژوراوی برای فیلم "موهبت الهی" از قرقیزستان تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی این بخش به بویان کیشیگ از چین برای فیلم "هارهو" اهدا شد که او در مراسم حضور نداشت.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به یاسل الخطیب از سوریه برای فیلم حکیم اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به آمار سیخان بالجینیام برای فیلم ماه کامل از کشور مغولستان اهدا شد.

داوران بخش سینمای سعادت شامل آی رحمان ، کارن شاه نظرف، آن دمی گروئه، یو وی حاج سری، جورج اواشولی ، محمدرضا عباسیان و محمد شهباز معرفی شدند.

جایزه بهترین دستاورد هنری به الکساندر ساخاروف برای فیلم "افسانه پریان" از روسیه اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به لیوبوف باریسوا از روسیه برای فیلم بدون ایوان دفنم نکن تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به کارگردان جوان هندی جای شانکار برای فیلم «شیواما» اهدا شد. 

جای شانکار بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: بابت این جایزه بسیار خوشحالم و این جایزه را به اصغر فرهادی ، عباس کیارستمی و مجید مجیدی تقدیم کرد.

سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران به ناهید عزیزی صدیق برای فیلم آه سرد اهدا شد.

سیدرضا محقق تهیه کننده آه سرد به نمایندگی از ناهید عزیزی سیمرغ را دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به عامر بشیر از قطر برای فیلم زمستان درون محصول مشترک قطر، هندوستان و فرانسه اهدا شد.

عامر بشیر طی تماس ویدیویی از هیات داوران تشکر و جایزه خود را به مردم کشمیر تقدیم کرد.

در بخشی از مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر با حضور محمد خزاعی، وزیر ارشاد و دبیر جشنواره فیلم فجر سیمرغ شهید سلیمانی اهدا شد به فیلم سینمایی "غریب" به کارگردانی محمد حسین لطیفی و حامد عنقا.

محمد حسین لطیفی جایزه اش را به مردم خوب کردستان تقدیم کرد.

او افزود: به حرمت زحمتی که شهید بروجردی برای خطه کردستان کشید، این جایزه را به همه مردم خوب کردستان تقدیم می کنم.

سیمرع بلورین "جایزه گوهرشاد" که از سوی وزیر ارشاد تدارک دیده شده بود ( برای فیلم سازان زن و فیلم سازانی که برای تکریم زن فیلم می سازند) به لیلی عاج کارگردان "سرهنگ ثریا" تقدیم شد.

نامزدهای بخش های مختلف بدین شرح است:

سیمرغ بهترین طراحی صحنه اهدا شد به محمدرضا شجاعی برای «شماره۱۰» و «غریب»

نامزدهای این بخش :محسن خدا بخش برای «اتاقک گلی»
آیدین ظریف برای «گل‌های باوارده»
عباس بلوندی برای «سینمامتروپل»
محمدرضا میرزامحمدی برای «عطرآلود»

سیمرغ بهترین طراحی لباس اهدا شد به سارا سمیعی برای فیلم "یادگار جنوب"

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از : فاطمه صفری برای «اتاقک گلی»، محمدرضا شجاعی برای «غریب»، عباس بلوندی و مهدی قوچانی برای «سینمامترو پل»، ارام موسوی برای «وابل»

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی اهدا شد به حمید رسولیان برای فیلم "غریب" 

حمید رسولیان هم سیمرغ اش را به خانواده شهید آرمان علی وردی، شهید مدافع امنیت اهدا کرد. 

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از: محسن روزبهانی برای «اتاقک گلی»، محسن روزبهانی برای «سینما متروپل»، ایمان کرمیان برای «گلهای باورده» و محمد رضا ترکمان برای «شماره ۱۰»

برگزیدگان بخش جلوه های ویژه بصری در این بخش دیپلم افتخار به امیر ولی خانی برای "غریب" و سیمرغ بلورین اهدا شد به حسن ایزدی برای «گلهای باوارده» 

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از: محمد برادران برای «سرهنگ ثریا» و «عطرآلود»، کامیار شفیع پور برای «سینما متروپل»

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی اهدا شد به شهرام خلج برای "غریب" و "شماره ۱۰"

دیگر نامزدها عبارتند از : امید گلزاده برای «آنها مرا دوست داشتند»، مونا جعفری برای «یادگار جنوب»، عبدالله اسکندری برای «وابل».

سیمرغ بهترین تدوین اهدا شد به میثم مولایی برای فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» 

میثم مولایی جایزه اش را به مادرش تقدیم کرد و ابراز خرسندی کرد که این جایزه را برای یک فیلم مستقل گرفته است.

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از: عماد خدابخش «کت چرمی»، حسن ایوبی برای «بچه زرنگ»، حمید باشه آهنگر برای «سینمامتروپل»، پویان شعله‌ور برای «یادگار جنوب» و

مساته مهاجر برای «وابل»

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری اهدا شد به علیرضا زرین دست برای «سینمامتروپل»

علیرضا زرین دست در سخنانی گفت: فیلم "سینمامتروپل" فیلم نجیبی است و من از فارابی تشکر می کنم برای چنین فیلمی که در ستایش سینماست، سرمایه گذاری کردند، این فیلم هیج جهت گیری سیاسی ندارد.

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از: فرشاد محمدی برای «اتاقک گلی»، آرمان فیاض برای «کت چرمی»، روزبه رایگا برای «عطرآلود»، حسن پویا برای «شماره۱۰» و میلاد پرتو برای «یادگارجنوب».

سیمرغ بهترین موسیقی متن اهدا شد به مسعود سخاوت دوست برای "عطرآلود" و "شماره 10"

امیر توسلی برای «بچه زرنگ»، پیام آزادی برای «هفت بهار نارنج»، کارن همایونفر برای «روایت ناتمام سیما»، بهزاد عبدی برای «سرهنگ ثریا» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

سیمرغ بهترین صدا اهدا شد به امیر نوبخت صدابردار و علیرضا علویان صداگذار برای «یادگار جنوب»

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از : بهمن اردلان (صدابردار) و (صداگذار) برای «اتاقک گلی»، حسین ابوالصدق (صداگذار) برای «بچه زرنگ»، مسیح حدپور سراج (صدابردار) مهدی جواهر زاده (صداگذار) برای «در آغوش درخت»، عباس رستگارپور (صدابردار) و حسین ابوالصدق صداگذار برای «سینمامتروپل»، فرخ فدایی صدابردار و آرش قاسمی صداگذار برای «شماره۱۰».

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اهدا شد به بابک خواجه پاشا برای «در آغوش درخت» (در این بخش خودروی شاهین اهدا می شود.)

بابک خواجه پاشا گفت: من با افتخار این سیمرغ را در خانه نگه می دارم. سیمرغی که بیضایی، مجیدی، کیارستمی به خانه بردند و در این چهل سال سینمای ایران افتخار آفرید. سینمای ما بسیار ارزشمند است.

او ادامه داد: سینما تحریم شدنی نیست. اگر اعتراضی داریم سینما بهترین موقعیت برای ابراز اعتراض ما است و نباید آن را تحریم کنیم.من تمام قد در برابر زنان و مادران این کشور و شهدای کشورم به ویژه شهید باکری تعظیم می کنم.

علی رمضان برای فیلم «بچه زرنگ»، حمید زرگرنژاد برای «شماره۱۰»، مسعود هاشمی نژاد برای «کت چرمی»، محمدعلی و حامد باشه آهنگر برای «سینمامتروپل»، پدرام پورامیری و حسین دوماری برای «یادگار جنوب» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

سیمرغ بهترین بازیگر زن نقش اول اهدا شد به پردیس پورعابدینی برای فیلم "غریب" 

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از : مارال بنی آدم برای «در آغوش درخت»، هدی زین العابدین برای «عطرآلود»، ژاله صامتی برای «سرهنگ ثریا»، سارا بهرامی برای «جنگل پرتقال»، نوشین مسعودیان برای «سینمامتروپل»

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن اهدا شد به سارا حاتمی برای "کت چرمی"

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از: ستاره پسیانی برای «کت چرمی»، پریوش نظریه برای «سینمامتروپل»، پانته آ پناهی ها برای «بعد از رفتن»، غزل شاکری برای «روایت ناتمام سیما»، سحر دولتشاهی برای «یادگار جنوب»، رویا تیموریان برای «کت چرمی»

در این بخش با حضور ابوالفضل پورعرب که هیات داوران را همراهی می کرد، دو سیمرغ اهدا شد: (مجری مراسم در این بخش اعلام کرد که به بازیگر مرد ماشین تارا اهدا می شود و به بازیکر زن برگزیده نقش اول هم ماشین شاهین)

اولین سیمرغ اهدا شد به مجید صالحی برای «شماره ۱۰»

مجید صالحی پس از دریافت جایزه خود و عرض تسلیت برای زلزله‌زدگان خوی، سوریه و ترکیه، به همه خانواده‌هایی که در این یک‌سال داغدار شدند تسلیت گفت و آزادی یکسری از زندانیان اخیر را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که همه زندانی‌ها آزاد شوند.

به گزارش ایسنا، این بازیگر در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر، با تشکر از هیأت داوران و گروه سازنده فیلم "شماره ۱۰" از یکی از مدیران سینمایی گله کرد و گفت: یکی از مدیران مومن و دوست‌داشتنی احساسی برخورد کرد و در ایام جشنواره گفت، کسانی که امسال به جشنواره نیامدند نه فیلم بسازند و نه فیلم بازی کنند اما اتفاقاً دبیر جشنواره با وجود نقدهایی که به او داشتم گفت، دموکراسی وجود دارد. یک نفر دوست دارد به جشنواره بیاید و یک نفر هم دوست ندارد.‌

وی ادامه داد: بعضی روزها حال ما خوب است و بعضی روزها خوب نیستیم. قرار نیست وقتی حالمان خوب نیست از ریشه همه چیز را بزنیم بلکه باید همدل باشیم و نگوییم هرکس از شرایط ناراضی است جمع کند و از مملکت برود. همه ما متعلق به ایران هستیم.‌

او در پایان با اشاره به این‌که ماشین خود را در دوران کرونا برای کمک به همکارانش فروخته بود، گفت: این جایزه اهدایی را هم که یک ماشین است در همین جا به هادی حجازی‌فر می‌دهم تا برای زلزله‌زدگان خوی خرج شود.

مجید صالحی همچنین سیمرغ اش را به زنان و دختران این سرزمین و همسرش و دخترش تقدیم کرد.

و دومین سیمرغ بلورین اهدا شد به علی نصیریان برای فیلم «هفت بهار نارنج» (علی نصیریان به دلیل کسالت در مراسم حاضر نبود و کارگردان فیلم جایزه اش را گرفت.)

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از : تورج الوند برای «اتاقک گلی»، مصطفی زمانی برای «عطرآلود»، میرسعید مولویان برای «جنگل پرتقال»، جواد عزتی برای «کت چرمی»، وحید رهبانی برای «یادگار جنوب».

در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، دیپلم افتخار این بخش اهدا شد به هومن برق نورد برای "سینما متروپل" و دو دیپلم افتخار دیگر هم در این بخش اهدا شد به فرهاد قائمیان برای فیلم "غریب" و پژمان جمشیدی برای "یادگار جنوب" (جایزه پژمان جمشیدی را تهیه کننده فیلم دریافت کرد چون طبق اعلام مجری برنامه به دلیل ترافیک تا زمان اهدای جایزه به برنامه نرسیده بود.)

سیمرغ بلورین این بخش به سجاد بابایی برای فیلم "استاد" اهدا شد.

دیگر نامزدهای این بخش مهران احمدی برای فیلم «غریب»، امیر جعفری برای فیلم «آنها مرا دوست داشتند» و روح الله زمانی برای «در آغوش درخت» بودند.

سیمرغ بهترین کارگردانی (علاوه بر داوران در این بخش مجتبی امینی، خزاعی و اسماعیلی حضور داشتند.) اهدا شد به محمدعلی باشه آهنگر برای «سینمامتروپل».

محمد علی باشه آهنگر در سخنانی "از تیم زحمت کش سینمامتروپل" تشکر کرد و همچنین از بنیاد سینمایی فارابی که در ساخت این فیلم همکاری کردند.

او در ادامه خاطره ای در جهت همدلی در جامعه تعریف کرد:

محمدعلی باشه‌آهنگر کارگران فیلم "سینما متروپل" به هنگام دریافت جایزه‌اش، خاطره‌ای از دوران جنگ تعریف و ابراز امیدواری کرد که برداشت نادرستی از این خاطره نشود زیرا قصدش ایجاد همدلی است.

به گزارش ایسنا، او بعد از روایت این خاطره اضافه کرد: امسال دچار چندین میدان مین شدیم که به هیچ‌کدام توجه نکردیم. اولین اتفاق امسال با ماجرای متروپل آبادان شروع شد. اتفاقی که نماد بی‌توجهی در ساخت‌وساز از مساله‌ای که همه کشور ما با آن دست به گریبان است.

وی یادآوری کرد: بعد از فاجعه متروپل، معیشت مردم آبادان مدت‌ها دچار مشکل شد و این بی‌توجهی در تمام بزنگاه‌ها دیده می‌شود.

او با اشاره به حوادث اجتماعی سال‌های اخیر افزود: بی‌توجهی در بزنگاه‌ها سبب شد بسیاری از جوانان ما و همین‌طور نیروهای امنیتی در کف خیابان دچار مساله بشوند. در حالی که با یک دلجویی و عذرخواهی می‌شد جلوی این اتفاقات را گرفت.

باشه‌آهنگر تاکید کرد: به هر حال باید مقتدایی داشته باشیم. اگر قرار است به حاج قاسم سلیمانی اقتدا کنیم ایشان می‌گفت همه این دختران و پسران فرزندان ما هستند. آنها همه ایرانی و مسلمانند. اما وقتی اتفاقاتی نظیر اتفاقات چند ماه اخیر می‌افتد، ما کجا باید دستگیری کنیم. اگر دیر شود دیگر هیچ کاری فایده‌ای نخواهد داشت. ما خیلی جاها قصور کردیم.

او با تاکید بر این‌که باید از مردم کشورمان عذرخواهی کنیم، تاکید کرد: من در گام اول از تک‌تک خانواده‌هایی که فرزندان خود را از دست داده‌اند عذرخواهی می‌کنم. این کشور مال همه ماست. اگر دیر شود صدماتی که به آن وارد شده، جبران‌شدنی نیست.

این کارگران سینما در ادامه به حضور مردم آذربایجان در خطه آبادان در دوران جنگ اشاره کرد و افزود: هموطنان آذربایجانی در آن مقطع قدم بر چشم ما گذاشتند و به حفاظت از آبادان پرداختند. من چیزی ندارم اما این جایزه را به هموطنان آذربایجانی تقدیم می‌کنم که امروز هم نگهبان مرزهای شمالی ما در منطقه قفقاز هستند و امیدوارم زنده باشم درباره قفقاز فیلمی بسازم.

گفتنی ست در این بخش حسین میرزامحمدی برای «کت چرمی»، محمد عسگری برای «اتاقک گلی»، هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی برای «بچه زرنگ»، بابک خواجه پاشا برای «در آغوش درخت»، حمید زرگرنژاد برای «شماره ۱۰»، محمدحسین لطیفی برای «غریب» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

سیمرغ بهترین فیلم اهدا شد به « سینما متروپل» سید حامد حسینی.

حامد حسینی تهیه‌کننده فیلم سینمامتروپل هم بعد از دریافت جایزه‌اش، گفت: در جامعه اعم از مسئولان و مردم نیاز به بازخوانی صفت رحمانیت خداوند داریم. اگر بر این موضوع تمرکز کنیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران هم اهدا شد به "اتاقک گلی" به داود صبوری.

در این بخش «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری، «شماره ۱۰» به تهیه کنندگی ابراهیم اصغری، «در آغوش درخت» به تهیه کنندگی محمد رضا مصباح، «سینما متروپل» به تهیه کنندگی، «کت چرمی» به تهیه کنندگی کامران حجازی، «یادگار جنوب» به تهیه کنندگی مجتبی رشوند

دیپلم افتخار بهترین فیلم اول (کارگردان اول) اهدا شد به لیلی عاج برای فیلم "سرهنگ ثریا" و یک دیپلم افتخار هم در این بخش اهدا شد به بابک خواجه پاشا برای کارگردانی "درآغوش درخت".

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول اهدا شد به "اتاقک گلی" به کارگردانی محمد عسگری

محمد عسگری از اعضا گروهش تشکر کرد که در شرایط سخت تحمل کردند که این فیلم به سرانجام برسد.

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از : «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان، «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی، «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج، «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی

سیمرغ بهترین فیلم کوتاه اهدا شد به محمد ثریا تهیه کننده و کارگردان «برنو»

نامزدهای این بخش : محمدرضا مرادی تهیه کننده و کارگردان «رنگارنگ»

نیلوفر زیوردار (تهیه کننده) وحید نامی، نوید نامی کارگردان «مریضخانه مرکزی»

محمد جواد محمد(تهیه کننده) محمد پایدار(کارگردان) «نوشابه مشکی»

سیمرغ بهترین فیلم مستند اهدا شد به فرشاد افشین پور برای مستند "دنیای وحشی زاگرس"

نامزدها عبارتند از : سید مصطفی موسوی تبار(تهیه کننده) زهره نجف زاده (کارگردان) برای ۶۴۱۰ روز اسارت

مسعود زارعیان (تهیه کننده و کارگردان) برای «غیر مسکونی»

محمد روح الامینی برای طراحی پوستر فیلم «بیرو» (برگزیده)

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از : محمد موحدنیا برای طراحی پوستر فیلم «طلاخون»

میثم میرزایی برای طراحی پوستر فیلم «مرد بازنده»

در بخش تیزر:

امین سلمانی برای ساخت تیزر فیلم «بی صدا حلزون»

کیومرث بیک زند برای ساخت تیزر فیلم «تی تی»( برگزیده)

امید میرزایی برای ساخت تیزر فیلم «دوزیست»

سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی اهدا شد به "بچه زرنگ" 

جایزه ویژه هیات داوران هم به "اتاقگ گلی" اهدا شد.

سیمرغ بلورین جایزه دبیر جشنواره اهدا شد به "گل های باوارده" به تهیه کنندکی سعید سعدی.

جایزه شهردار تهران (ارمان) باحضور ذاکانی شهردار تهران و وزیر ارشاد به "اتاقک گلی" اهدا شد.

چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر برندگان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین