کد خبر: 67313 A

سریال، سریال تلویزیونی، زیرخاکی، زیرخاکی ۳

افت کیفیت سریال‌های تلویزیونی در سال ۱۴۰۱/ از کمدی‌های ناموفق تا حضور بازیگران تکراری

افت کیفیت سریال‌های تلویزیونی در سال ۱۴۰۱/ از کمدی‌های ناموفق تا حضور بازیگران تکراری

روزنامه خراسان در گزارشی به بررسی سریال‌های تلویزیونی در سال ۱۴۰۱ پرداخته و از کیفیت این سریال‌ها انتقاد کرده است.

ایران آرت: خراسان نوشت: مجموعه‌های نوروزی و پس از آن سریال‌های رمضانی توفیق ویژه‌ای در جذب مخاطب به دست نیاوردند، مجموعه‌های کمدی‌ شبکه‌های مختلف پربیننده نشدند، سریال‌های چند فصلی که در طول سال روی آنتن رفتند، انتظارات را برآورده نکردند، حضور بازیگران تکراری همزمان در دو یا سه سریال با انتقاد مخاطبان مواجه شد و بعضی آثار در مضمون و محتوا نیز با یکدیگر هم‌پوشانی داشتند. با وجود پخش سریال‌هایی که دارای این نقاط ضعف هستند، امسال مجموعه‌هایی مانند «زیرخاکی ۳» و «مستوران» نیز روی آنتن رفتند که حساب‌شان از دیگر آثار جداست و مجموعه‌های موفقی بودند، اما به دلیل تعداد کم این سریال‌ها، می‌توان کارنامه سریالی تلویزیون در سال ۱۴۰۱ را «کم‌فروغ» دانست.در این میان اتفاقات جدیدی نیز در نحوه پخش بعضی سریال‌ها رخ داد. اکنون که روزهای پایانی سال را سپری می‌کنیم، کارنامه سریالی تلویزیون در سال ۱۴۰۱ را بررسی کرده‌ایم.

منتشر نشدن آمار بینندگان سریال‌ها

در سال‌های اخیر مرکز افکارسنجی صداوسیما، تحقیقاتی در زمینه میزان بینندگان سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیون در بازه‌های زمانی مختلف انجام می‌داد و نتایج نظرسنجی‌ اش را به صورت آماری منتشر می‌کرد.این نظرسنجی‌ها که ملاک ارزیابی استقبال مخاطبان از تولیدات تلویزیون درنظر گرفته می‌شد، از سال ۱۴۰۰ به صورت نامنظم منتشر می‌شد و تغییراتی هم در آن اتفاق افتاد. به عنوان مثال نوروز امسال،تنها آمار «زیرخاکی» به عنوان پربیننده‌ترین سریال اعلام شد و میزان مخاطب«نجلا ۲»، «پلاک ۱۳»، «خداداد» و«دردسرهای شیرین» با عدد و رقم منتشر نشد. آمار میزان بیننده سریال‌های تکراری، هم به صورت ناقص و غیرشفاف منتشر شد. حالا مدتی است که از انتشار میزان بینندگان سریال‌های تلویزیون در مرداد، شهریور، پاییز و زمستان خبری نیست.

ناکامی سریال‌ها در جذب مخاطب

میزان بازدید سریال‌ها در تلوبیون، نظرات مخاطبان درباره مجموعه‌هایی که از ابتدای سال روی آنتن رفتند و همچنین ارزیابی کیفیت آن‌ها ثابت می‌کرد که سریال‌های تلویزیونی نتوانستند بینندگان فراوانی داشته باشند و در این شرایط، بازپخش مجموعه‌های تکراری بیشتر با استقبال مواجه شد. تا زمانی که آمار میزان بینندگان سریال‌ها منتشر می‌شد، اعداد و ارقام گواه این ادعا بودند. نوروز ۱۴۰۱، جز «زیرخاکی» با ۶۹.۲ درصد مخاطب که تبدیل به یکی از معدود برندهای تلویزیون شده، آماری از میزان مخاطبان دیگر سریال‌ها منتشر نشد، اما آمار مخاطبان سریال‌ها در رمضان امسال ناامیدکننده بود. مجموعه‌های رمضانی در مقایسه با سریال‌های رمضان ۱۴۰۰، با افت مخاطب مواجه شدند و پرمخاطب‌ترین سریال یعنی «نجلا ۲» فقط حدود ۲۷ درصد بیننده داشت. «خوشنام» با ۲۶ درصد مخاطب و «از سرنوشت ۴» نیز با ۲۱درصد بیننده در جایگاه دوم و سوم بودند. پخش آثاری با کمتر از ۳۰ درصد بیننده در مناسبتی مانند رمضان یک شکست در کارنامه سریالی تلویزیون است. پخش سریال‌های کم‌مخاطب همچنان در ماه‌های بعد ادامه داشت. نیمه اول تیرماه سریال «تازه وارد» شبکه سه تنها ۱۰.۴ درصد مخاطب داشت و در نیمه دوم، «برف بی‌صدا می‌بارد 2» و «مستوران» با ۳۶ و ۱۸.۵ درصد مخاطب پرمخاطب‌ترین سریال‌ها بودند. همان طور که اشاره کردیم، آمار بینندگان سریال‌های فصل پاییز و زمستان منتشر نشده، اما تعداد بازدید پایین مجموعه‌ها در تلوبیون می‌گوید وضعیت بیشتر سریال‌های تلویزیون خوب نیست. دو مجموعه «بی‌همگان»، «گیل دخت» و به تازگی «شهباز» موارد استثنایی هستند که موفق شدند در تلوبیون به تعداد بازدید نسبتا خوب و درخور توجهی برسند.

کمدی‌های ناموفق

در سال ۱۴۰۱، دست تلویزیون از پخش کمدی‌های خوب و پرمخاطب نیز خالی بود. در تعطیلات نوروز، فصل سوم مجموعه «زیرخاکی» روی آنتن رفت و با جذب ۶۹ درصد بیننده توانست مانند فصول قبل مورد توجه قرار بگیرد، اما دیگر سریال کمدی نوروز یعنی «خداداد» با قصه‌ای کلیشه‌ای و شوخی‌های ضعیف با استقبال مواجه نشد و سریال «خوشنام» که رمضان امسال روی آنتن رفت نیز کیفیت بالایی نداشت. دیگر سریال‌های کمدی مانند «آزادی مشروط» در شبکه یک، «وضعیت زرد 2» و «جزر و مد» در شبکه دو، «چشم‌بندی» و «کتونی زرنگی» در شبکه سه و «زیر یه سقف» در شبکه نسیم نیز مجموعه‌های موفقی نبودند و نظر مخاطبان را جلب نکردند. می‌توان گفت تنها کمدی قابل دفاع و پربیننده تلویزیون در سال ۱۴۰۱ مجموعه «زیرخاکی ۳» است.

دنباله‌دارهای کم‌مخاطب

طبیعتا سریال‌هایی که در فصل اول با استقبال فراوان مخاطبان روبه‌رو می‌شوند، ادامه‌ پیدا می‌کنند، اما تلویزیون سریال‌های ناکام خود را در فصل دوم و سوم تولید می‌کند. غیر از «زیرخاکی 3» که سریال پربیننده‌ای است، امسال مجموعه‌های دنباله‌داری مانند «از سرنوشت ۴» و «وضعیت زرد ۴» از شبکه دو روی آنتن رفتند که به ترتیب تنها حدود ۲۶ و ۱۰ درصد بیننده داشتند. سریال «نجلا ۴» هم با وجود کیفیت قابل قبول فصل اول، اما در فصل دوم ضعف‌های زیادی داشت و بیننده فراوانی جذب نکرد.   

سریال‌های استانی ضعیف در شبکه‌های سراسری

پخش مجموعه‌هایی که در مراکز استان تولید شده‌اند از شبکه‌های سراسری تلویزیون به خودی خود نقطه ضعف نیست، ایراد آن جایی است که این سریال‌ها کیفیت لازم را نداشته باشند و در باکس اصلی سریال شبانه پخش شوند. شبکه دو امسال ابتدا مجموعه «جزر و مد» را که محصول صداوسیمای مرکز خوزستان بود پخش کرد و از اواخر دی‌ماه نیز سریال استانی «ابر می‌بارد» محصول صداوسیمای مرکز گیلان را روانه آنتن کرد. کمدی «جزر و مد» رضایت مخاطبان را جلب نکرد و «ابر می‌بارد» نیز چندان دیده نشد.

روایت سریالی از شیوع کرونا

پس از شیوع ویروس کرونا، تلویزیون چند سریال درباره این موضوع و مبارزه کادر درمان با کرونا تولید کرد و امسال نوبت به پخش «آزادی مشروط» و «ابر می‌بارد» رسید. کمدی «آزادی مشروط» با تمرکز بر فعالیت نیروهای جهادی در کنار کادر درمان، قصه خود را روایت می کرد و «ابر می‌بارد» نیز به وضعیت بحرانی کرونا در شمال کشور می‌پرداخت. سریال 52 قسمتی و طولانی «آزای مشروط» فاقد موقعیت‌های کمدی جذاب بود و شوخی‌های دم دستی و کلیشه‌ای آن، قابلیت خنداندن مخاطب را نداشت. «ابر می‌بارد» نیز نتوانست با یک درام درگیرکننده، کشش تماشای سریال را در مخاطب ایجاد کند، نمایش آن چه درباره کمبود تخت و امکانات در اوایل شیوع کرونا در شمال کشور، بارها شنیده و خوانده بودیم، جذابیت لازم را برای تماشاگر نداشت. پخش همزمان این دو مجموعه با موضوع یکسان نیز، منطقی نبود.

حضور بازیگران تکراری در سریال‌ها

علاوه بر موضوعات و فضای مشابه سریال‌ها، معضل دیگر مجموعه‌هایی که امسال روی آنتن رفتند، حضور بازیگران تکراری در چند سریال است. مریم کاویانی در فاصله‌ای کم با سه سریال «راز ناتمام»، «آتش سرد» و «آزادی مشروط» در شبکه یک، دو و سه دیده شد. پرویز فلاحی‌پور با «بی‌نشان» و پس از آن برای مدتی «آتش سرد» و «آزادی مشروط» را به صورت همزمان روی آنتن شبکه یک و دو داشت. مهران رجبی با «خوشنام»، «وضعیت زرد 2» و «آزادی مشروط»، فریبا متخصص با «برف بی‌صدا می‌بارد»، «آتش سرد» و «گیل دخت»، مجید واشقانی با «از سرنوشت 4»، «بی‌نشان» و «عملیات رعد»، کاظم هژیرآزاد با «بی‌نشان» و «بی‌همگان» و اکبر رحمتی با «آزادی مشروط» و «بی‌نشان» نیز از بازیگرانی هستند که حضور پررنگی در تلویزیون داشتند.

«زیرخاکی 3» پربیننده و «مستوران» جذاب

«مستوران» با روایت جذاب از قصه‌ها و حکایت‌های ایرانی موفق شد به عنوان سریالی قصه‌گو و آموزنده واکنش‌های مثبت مخاطبان را جلب کند. هرچند این مجموعه به اندازه کیفیت خوبی که داشت دیده نشد، اما امتیازهای سریال مانند فضاسازی خوب، روایت پرکشش و آموزنده و بازی خوب بازیگرانش، این مجموعه را جزو سریال‌های شاخص امسال جای می‌دهد. سریال «شهباز» که اکنون از شبکه یک در حال پخش است نیز در مقایسه با سریال‌های ناکام سال ۱۴۰۱، کیفیت قابل قبولی دارد. معماهای قصه و سوژه جدید سریال، مخاطب را به دنبال خود می‌کشاند و روایت این مجموعه به ویژه از نیمه آن، پراتفاق‌تر و بهتر پیش رفت.

سریال سریال تلویزیونی زیرخاکی ۳ مستوران
نظرات خوانندگان
  • ناشناس
    پاسخ

    وقتی همه کمدین ها مثل رضاعطاران دستمزداشون رو کامل از خرابشده ای مثل صداوسیما نگیرد و برنجد؛ یا مهران مدیری خیلی راحت مورد بی حرمتی قرار بگیرد یا هزاران یای دیگر ... به نظر نمی‌رسد کسی حاضر به بازی در سریال ها باشد پس نتیجتا سریال‌های جدید با بازیگران زپرتی جدید که منتخب خودشان است مورد توجه قرار نخواهد گرفت ... افتاددددددد یا یه جور دیگه جابندازم؟

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین